Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke etter cpu overklokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et MSI K9A2 Platinum hovedkort i pcen min. Maskinen min sto med AMD overdrive autoclock på (nærmere 2900mhz), plutselig slo den seg av og nå vil den ikke starte igjen. Hvis jeg jeg prøver å slå den på går den i 1 sek før den slår seg av igjen. Hvis jeg tar ut CPU strømkontakten slår den seg på normalt, men da får jeg ikke skjermbilde. Har prøvd å resette bios med cmos og battery men ingenting nytter.

Noen som kan hjelpe meg?

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klokka du cpu'en VELDIG mye høyere enn normalt? Hvor mange Hz kjører den normalt på? Har du bra nok kjøling? Spørs om gyt6 har rett her...:(

Skrevet

Fra 2600 mhz (stock, 48 grader celsius full load) til nærmere (2900mhz, 59 grader celsius full load). Som sagt så var det AMD overdrive som gjorde dette i sitt "autoclock" program.

Skrevet (endret)

det anbefales ikkje å bruke "software" program til å klokke med. det beste er å gjøre alt manuelt ved å stille på volt og frekvens sjøl sånn at du har full kontroll....den klokken du viser til va en snill klokk spør du meg så det er nok ikkje at den er klokket for mye at den evt har skjært seg.....who knows......

Endret av gyt6
Skrevet
For å komme tilbake til standardinstillingene kan du ta en Clear Cmos! Det burde funke med mindre noe er ødelagt...

Er det noen spesiell måte å gjøre dette på utenom å flytte jumperen til clear og ta ut batteriet i noen minutter?

Skrevet

der detter eg ut, men er du heldig har du en kompis eller to ;) som har en psu du kunne ha lånt kanskje for å se om det er den som er problemet.

Skrevet (endret)

Det KAN være at strømforbruket knekket mosfet´s i strømstyrinssytemet på kortet ditt (vrm), har selv en Phenom 9850 som jeg sammen med et Asus M3A78 (780G) skulle brukes i htpc´en - men det sa puff!! med en gang jeg skrudde på strømmen, det viste seg at 3 fase vrm´en på Asuskortet ikke klarte belastningen, nå har jeg fått et Gigabyte 780G i erstatning (var det jeg skulle ha i utgangspunktet), det har 4 faset vrm, men det er også i svakeste laget, så jeg har ikke tatt det i "produksjon" enda.

Selv om du har et 790FX kort, så kan overklokking/overvolting av 9850´en, sammen med generell crappy MSI kvalitet være årsaken.

Endret av PerUlv2
Skrevet (endret)
Det KAN være at strømforbruket knekket mosfet´s i strømstyrinssytemet på kortet ditt (vrm), har selv en Phenom 9850 som jeg sammen med et Asus M3A78 (780G) skulle brukes i htpc´en - men det sa puff!! med en gang jeg skrudde på strømmen, det viste seg at 3 fase vrm´en på Asuskortet ikke klarte belastningen, nå har jeg fått et Gigabyte 780G i erstatning (var det jeg skulle ha i utgangspunktet), det har 4 faset vrm, men det er også i svakeste laget, så jeg har ikke tatt det i "produksjon" enda.

Selv om du har et 790FX kort, så kan overklokking/overvolting av 9850´en, sammen med generell crappy MSI kvalitet være årsaken.

Aj aj aj. Og jeg som bestilte ny prosessor i dag. :roll: Jaja, får vell teste den ut før jeg sender den tilbake (er dette lov?). Er det noe spesielt hovedkort som anbefales for en phenom 9850(skal støtte crossfire og spdif utgang)?

Rediger: spørsmål: Er det noe sted jeg kan se på hovedkortet om denne vfm'en du snakker om er ødelagt?

Endret av Undified
Skrevet

VRM - (Voltage Regulator Module) Du kan kikke på kondensatorene rundt cpu sokkelen, hvis de har poffet skikkelig kan det være misfarging og rar lukt ikke minst - men det er ikke alltid lett å se.

Gigabye GA-MA790FX-DS5/DQ6 er regnet som noe av det grommeste man kan putte en Phenom i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...