Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg av når den vil


Anbefalte innlegg

Har følgende komponenter i pcen min:

 

- Asus P5GD2 Deluxe hovedkort

- P4 3,2 Ghz prosessor

- 1024 Kingston DDR2 ram (2x512mb dual channel)

- Gainward GeForce 6800GS 512MB GDDR3 ram -1,4ns

- Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA (10 000 rpm)

- Western Digital 200 GB S-ATA (7 200 rpm)

- Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort

- NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Dual Layer

- Creative SoundBlaster Audigy lydkort

- Thermaltake Silent 775 Heat CPU-Kjøler

- bZerk, 500W, Silent, Aluminium, Plexiglass - strømforsyning

 

Etter at den har stått på en periode hender det at den slår seg av.. Når jeg da prøver å sette den på igjen med en gang, så begynner den litt, også slår den seg av igjen (rekker ikke å få opp Win XP bildet i "DOS")

 

Har formatert flere ganger, så dette hjelper ikke... Problemet har minket mye etter at jeg har tatt av døra på kabinettet, slik at den får luft inn.. Har 5-6 vifter i kabinettet..

 

Noen som vet hva som kan være problemet? Hvoedkort eller prosessor, eller noe annet ?

 

Håper på svar :)

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet har minket mye etter at jeg har tatt av døra på kabinettet, slik at den får luft inn.. Har 5-6 vifter i kabinettet..

 

Mål temperaturen! Det kan godt hende det er CPU som er for varm, eller ikkje har skikkelig kontakt med kjølaren.

 

Har sjekket i Bios, og av og til er tempen på 80-90 grader....det er vel ikke sunt..

 

Kan det hjelpe å ta av prosessoren og smøre ny kjølepasta på?

er ca 3 år siden pcen ble bygget..

Lenke til kommentar

Heisann.

 

jeg sitter også med samme problem nå.

graden på cpun er 40 grader og i kabinettet er gradene 34 grader.

 

 

ser frem til noen som kan hjelpe meg her ute :blush:

 

 

Mvh Kim S.

 

 

Bardis:

 

Har du for eks testet med en større psu? kan hende du trenger kraftigere psu og mere volt til oppsettet ditt.

Endret av Viftestyreren
Lenke til kommentar
Bardis:

 

Har du for eks testet med en større psu? kan hende du trenger kraftigere psu og mere volt til oppsettet ditt.

 

Tviler på at det er problemet, siden han har kjørt oppsettet et par år tidligere uten noen problemer. Uansett kan det være verdt et forsøk å ta kjøleblokka av, rense og leggge på ny kjølepasta.

 

Siden problemet har minket mye etter at du har kjørt uten sidedør, forsterker bare mistanken om at det hele er et temperaturproblem.

Lenke til kommentar
Bardis:

 

Har du for eks testet med en større psu? kan hende du trenger kraftigere psu og mere volt til oppsettet ditt.

 

Tviler på at det er problemet, siden han har kjørt oppsettet et par år tidligere uten noen problemer. Uansett kan det være verdt et forsøk å ta kjøleblokka av, rense og leggge på ny kjølepasta.

 

Siden problemet har minket mye etter at du har kjørt uten sidedør, forsterker bare mistanken om at det hele er et temperaturproblem.

 

Da skal jeg prøve dette :)

 

Må jeg ta backup av alt på pcen før jeg gjør dette?

Lenke til kommentar

For og ta av en CPU kjøler trenger du ikke ta noe backup av pcen. :thumbup:

 

Pcen min slår seg av hele tiden også nå, men har mistanke om att det kan være en defekt hardware del som for eks ene minnebrikken. Har også nylig formatert pc men den fortsetter og slå seg av, kjølingen kan det ikke være heller. så må gå igjennom pcen punkt for punkt ved og låne andre deler og teste.

 

Når jeg hadde problemet med att den slo seg av villt tok jeg en "husvifte" på fult for og holde pcen kald nok til og kunne spille. hver gang jeg også prøver å instalere world of warcraft så slår pcen seg av, ellers kan den stå på i ca 10 min før den slår seg av, noen ganger flere timer, kommer ann på hva jeg surrer med på pcen. :hmm:

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig varme ja, prøv med kjølepasta og forsikre deg om at kjøleren står skikkelig skurdd på etter at du monterer den igjen.

 

Nu cpu vil ikke forbedre dette, hvis du da ikke bytter kjøler.

 

Sjekket tempen i Bios da jeg kom hjem i går, 117 grader!!

 

Slo av, skrudde av toppen på cpu-vifta mi og rensa for støv øvers på kobber-rillene.. Etter det har den ikke gått over 80 grader...så hjalp noe.. Men tror jeg skal investere i ei ny CPU-vifte før hele kåken brenner ned..

 

Se link til tråd om hjelp til vifte Ny CPU-vifte, hva velger jeg?

Endret av Bardis
Lenke til kommentar
Kjenn på kjøleribba fysisk, du skal i alle fall merke det godt om det er 80 grader. Ved 117 grader skulle sikkerhetsmarginer slått inn for lengst, eller cpuen din skulle vært passe stekt.

 

Jeg hadde ansiktet ganske langt nedi når jeg skrudde løs selve vifta på toppen, og jeg kjente det varma godt i trynet, så ikke tvil om at det var glodvarmt der nede...hvor varmt er det derimot vanskelig å si...

 

Tenkte jeg skulle prøve å kjøpe denne vifta her også legge på ny pasta som jeg kjøpte for litt siden (slik)

 

Tror det vil løse problemet ?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Er det sånn at den slår seg av helt random da du spiller eller når PC-en står på?

 

Om det er da du gamer er det fordi skjermkortet blir for varmt, så den går i dvalemodus, som gjør at du må restarte.

 

Om det er når du har pcen på helt vanlig, er det kjølinga di, da må du evt skaffe deg bedre kjøling, sjekke kjølepastan på cpuen etc.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Er det sånn at den slår seg av helt random da du spiller eller når PC-en står på?

 

Om det er da du gamer er det fordi skjermkortet blir for varmt, så den går i dvalemodus, som gjør at du må restarte.

 

Om det er når du har pcen på helt vanlig, er det kjølinga di, da må du evt skaffe deg bedre kjøling, sjekke kjølepastan på cpuen etc.

 

:thumbup:

 

bra jobba! Svaret ditt kom akkurat i tide for trådstarter....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...