Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd pc: låser seg uten videre og er ustabil


Anbefalte innlegg

Har bygd meg ny PCog sliter med at den fryser til, og nokre blåskjermer..

 

Problemer:

1. Plutselig uten videre så fryser pcen opp, enten når den installerer vista eller når eg faktisk er logga inn (har prøvd å reinstallere noen ganger). Symptomene er at harddisk lamppa lyser konstant, for å så nokre gonger slutte å lyse..

2. Når den nye SATA DVD-brenneren min står i, så pleier det å komme opp eindel blåskjermer. "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"er feilmeldinga.

 

Har gjort for å løse problemet:

- tatt ut alt unødvendig, slik at det har kun vært PSU, CPU, HK, RAM og skjermkort tilkobla.

- kjørt Prime95 stresstest mens innlogga i vista. Etter 10 min var ingenting galt.

- Kjørt 2 og 2 rambrikker om gangen, og kjørt memtest86, minnet besto testen uten eitt problem.

- Resatt CMOS

- bytta til IDE DVD-leser. Blåskjermene forsvant men pcen fortsatte å fryse seg.

- tatt HK ut av kabinettet og lagt det på plastikkmatte (verdenskart underlag fra skrivepulten) i senga.

- Dobbetsjekka, kobla fra og kobla til alle kabler uendelig antall gonger...

 

Har mistanke om at det kan være noko med hovedkortet. For når eg kjører ytelsestest på harddisken med Everest så låser pcen seg. PCen låser seg også noen ganger når eg åpner DVD stasjonen..

Det er ein kabel eg ikkje aner hva er til. Det er ein kabel frå strømforsyninga merka P9. Er den viktig?

 

Hva kan jeg gjøre? Evt. hva er defekt?

Setter stor pris på hjelp!

Endret av Spikend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å være noe galt med hovedkortet slik som du sier.

Jeg antar at P9 kontakten er noe du ikke trenger, det er for eldgamle pcer (10år ++) ut i fra det wikipedia sier.

 

Du har testet med minimum av komponenter, har du da også skrudd av alle unødvendige on-board funksjoner? Lyd, nettverk, floppy, parallell, serie, USB kontroller, evt. IDE og SATA?

 

Hva om du bytter chipset driverne? Tester noen eldre versjoner? Eller nyere?

Lenke til kommentar

Skrudd av alle unødvendige on-board funksjoner, tenker du på å deaktivere dei i enhetsbehandling? det har eg ikkje rørt..

 

Chipset driverne er ikkje så lett å bytte no, akkurat no står maskina låst på 1% der den pakker ut filer til Vista installasjonen (prøver å reinstallere)...

Endret av Spikend
Lenke til kommentar

Har satt rammen til 2.1 volt og skrudd av alle enheter som av kan skrus...

 

Deretter kjørte eg Prime95 stresstest, alt gikk knirkefritt i 6 minutter. Så kjørte eg ytelsesmåling for disk i Everest, og maskina låser seg...

Det virket dog som at maskina kom litt lenger enn før på ytelsestesten for harddisken..

 

EDIT: maskina har btw ikkje låst seg 100%. Får brukt musa og klikket på skrivebordet og lagt ned vinduer. Men explorer/starmenyen er ute av drift..

 

EDIT2: Musa fungerer, resten svarer litt så som så..

 

Burde eg sette enda høgare spenning på minnet?

Endret av Spikend
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje det.. Men virker litt ulogisk for meg, har sikkert lagt inn windows og klart å fullføre det 4 ganger i løpet av de 4 siste dagene..

 

Btw, fikk denne blåskjermen etter ytelsestesten som eg skreiv om over:

180272.jpeg

Og denne Windowsen er nyinstallert. Fullførte den 2 timer siden, einaste som er lagt inn er Everest Ultimate Edition og Prime95

Endret av Spikend
Lenke til kommentar

Hmm, kom på, er det ein mulighet at harddisken min faktisk er delvis ødelagt, men at den feiler lettest når den brukes aktivt? For når eg kjørte den på den andre pcen var det ikkje min harddisk som kjørte OS, den vart berre testa gjennom everest...

Lenke til kommentar

Det kan være en mulighet ja...har selv byttet harddisk i en bærbar som oppførte seg slik.

Jeg ville prøvd å kjørt memtest først og lagt inn windows på nytt hvis det ikke kommer feil i memtest.

Det kan også være en idé å sjekke om rammen din står på 2T command rate...

Lenke til kommentar

Kan legge ved den informasjonen at det virker som om pcen krasjer KUN når harddisken/DVDrom belastes. Foreløpig etter å ha kobla ut DVD rom og hatt rolig aktivitet (ikkje overføring av større mengde data som krever over 1mb/s skriving/lesing) så har pcen holdt seg stabil i 20 min allerede..

 

Kan det være harddisken allikevel, eller er det noko med kommunikasjonen mellom hovedkort og SATA/IDE enheter?

Lenke til kommentar

Jo, no klarer PCen Everest testen. Men det er fordi eg auka spenninga på minnet frå 1,9Volt til 2,3Volt..

Og, når eg prøver harddisken i annen pc så går det som smurt.

 

Har prøvd å bytte porter...

Det ser ut til å kunne stemme det du sier om Window's harddisk driver.. For prøvde å installere PClinuxOS og overføre filer på 2,8GB der.. Gikk glatt som smør. Tror at Vista ikkje takler PCen min...

Endret av Spikend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...