Gå til innhold

Valg av Ultrazoom kamera!


Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg nytt kamera. Prisen ikke over 3500. her har jeg noen krav:

-Bra bildekvalitet og helst +/- 10x optisk zoom

-Ikke for "klumpete" altså litt lite

-Kjapt, kan ta bra seriebilder.

-Helst bildestabisisator

-

 

Jeg kommer til å bruke kameraet på alt fra turer i skog og mark til fotballkamper og fester. Jeg vil dermed at jeg kan ta foreksempel skibilder der noen hopper, men samtidig så lite at jeg gidder drasse det med meg!

 

Har sett litt på Olympus SP-560UZ, og det nye Fujifilm Finepix S1000fd. har sett litt på Panasonic TZ5 og TZ4, men vet lite om disse kameraen. Vet ikke om noen har testet disse kameraene eller vet noe om dem. Er ny på kamera så vet ikke så mye, men har veldig lyst til å lære.

Endret av cookie007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :)

 

Kjenner ikke så godt til Fujifilm S1000fd, men de tre andre du nevner oppfyller jo dine krav, bortsett fra at Olympus SP-560UZ er et relativt stort kamera, i hvertfall i forhold til TZ4 og 5. SP-560UZ er altså en god del større, men har mer zoom.

 

De er gode kamera alle tre, og med litt forskjellig bruksområde. Tror du at du ikke har behov for så mye mer enn 10x zoom, og er redd for at SP-560UZ blir litt for stort, så er jo TZ4/5 et kamera som går ned i ikke alt for trange lommer (dog bør man ha veske til det for å forhindre skader, og da blir det nok litt større). Noe særlig mer enn 10x zoom er vanskelig å holde rolig nok uansett, selv om man har bildestabilisator, men kommer du til å bruke stativ eller andre metoder for å støtte opp kameraet, kan Olympusens noe større zoomområde være kjekt å ha.

 

Et av dine krav, er at det ikke skal være for stort. Olympus SP-560UZ kan oppleves for stort for en del personer vil jeg tro. Anbefaler deg å kjøpe kameraet i en fotobutikk, slik at du får tatt og følt på de på forhånd.

 

Bildekvaliteten tror jeg er ganske lik på disse tre, men SP-560UZ har nok noen flere manuelle muligheter og funksjoner.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utrolig fort svar!

Jeg skjønner at det blir litt stort, men jeg har litt lyst å se nærmere på det fujifilm finepix s1000fd også. Virker som et interessant kamera fordi det har litt mer manuelle innstillinger samtidig som det er lite. Har litt lyst at jeg kan utvikle meg og lære å kjenne til manuelle innstillinger og ta bedre bilder!!

I tillegg er kanskje Sony DSC H3et alternativ? Jeg vet ikke helt jeg, du må bare rette på meg altså!

En ting til jeg lurer på og det er hvilke butikker som selger slike kameraer. jeg har vært på fotoknudsen, elkjøp og expert. Ingen av stedene hadde noen av de kameraene vi har snakket om. Det eneste de hadde var Sony H3 som var å finne på expert.

Endret av cookie007
Lenke til kommentar

Det er ikke så rart. El-kjedene er kun opptatt av å selge de hippeste (men ofte langt fra beste) lommekameraene, samt de billigste speilrefleksene. Spør du hvilken som helst tåkedott av en selger på de store el-kjedene blir de tomme og rare i blikket hvis du skulle spørre om den glimrende ultrazoom-klassen. Du bør derfor finne en skikkelig fotosjappe for å hjelp til dette. Der vet de også hva de snakker om. Jeg ville ellers ikke blitt skremt av litt middels størrelse hvis ultrazoom er et ønske. Det er mengder av flotte vesker som kan henge greit over skuldra på tur, og da spiller ikke størrelsen så stor rolle. Selv om det er et og annet relativt flatt ultrazoom å finne, som f.eks. Panasonics, er som regel ikke bildekvaliteten og optikken av det beste. Det krever tross alt en god del kompromisser for å stappe inn 10x optisk zoom i så flate hus.

Kikk også på SP-570 siden du først nevner SP-560. Jeg har selv fått gleden av å klå på sistnevnte nylig, det var svært behagelig i bruk, flott ergonomi, og meget imponerende med hele 20x optisk (26-420mm), for ikke å snakke om hvor kompakt det faktisk er, den perverse optikken tatt i betraktning. Bildestabilisatoren funket bra, og denne modellen hadde faktisk fått en ring på objektivet til zoom, slik kun de virkelig store ultrazoomene har. Alle andre i små/mellomstorklasswen har knapper til zoomen. I tillegg tyter ikke objektivet helt ut ved påsalg, som ellers også er bortimot standard på motorzoomkamera. På SP-570 kommer objektivet tytende ut etterhvert som det zoomes, en meget behagelig løsning.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Hei!

Har sett mye på dette kameraet også nå, og det ser veldig bra ut! Det eneste jeg lurer på er hva intelligent følgefokus er, og om det har noe å si når jeg skal ta bilder av folk som hopper på ski eller noe..?

Ellers lurer jeg enda litt på Sony H3 og Canon Powershot S5 IS i tillegg til de to olympuskameraene. Hvis noen har erfaringer eller vet noe om disse eller lignende kameraer så bare si ifra! jeg trenger så mye informasjon om hvert kamera som mulig ;)

Lenke til kommentar
Kikk også på SP-570 siden du først nevner SP-560. Jeg har selv fått gleden av å klå på sistnevnte nylig, det var svært behagelig i bruk, flott ergonomi, og meget imponerende med hele 20x optisk (26-420mm), for ikke å snakke om hvor kompakt det faktisk er, den perverse optikken tatt i betraktning. Bildestabilisatoren funket bra, og denne modellen hadde faktisk fått en ring på objektivet til zoom, slik kun de virkelig store ultrazoomene har. Alle andre i små/mellomstorklasswen har knapper til zoomen. I tillegg tyter ikke objektivet helt ut ved påsalg, som ellers også er bortimot standard på motorzoomkamera. På SP-570 kommer objektivet tytende ut etterhvert som det zoomes, en meget behagelig løsning.

 

Jeg er svært interessert i 570 og har veldig lyst til å bestille ett så jeg kan få det rett etter at det blir lansert. Det jeg er bekymret for er hvor raskt det er dvs. hvor lang utløsertid, fokustid og zoomtid dette kameraet har. Og siden du har hatt æren av å klå på dette som du sier kunne du kanskje gitt noen info om dette?

Lenke til kommentar

Det er iallfall lansert, siden en kollega kjøpte det i ei nettsjappe.

Vedr. min klåing på det var jo det høyst uhøytidelig, og ble en sammenlikning mellom dette og de ultrazoomene jeg har hatt. Utløsertid virket for meg helt ordinær. Den fant også raskt fokus rundt meg på ting innendørs, og selv utendørs - gjennom vindu - var det også stort sett fokus å finne. På full tele (20x) kan det av og til ta litt lenger tid, selvsagt helt avhengig av motiv, men det har jeg også opplevd selv på alle mine. Det som er litt mer interessant er fokustid når lyset avtar, da fikk mine to gamle C-700 og C-750 etterhvert trøbbel. Jeg testet SP-570 dog kun midt på dagen. Nå husker jeg ikke om SP-570 har hjelpelampe for AF, men har den det bør det være til god hjelp på korte avstander, iallfall.

Zoomen blir jo nødvendigvis ikke lynrask med tanke på at det jo er hele 20x optisk, og tross alt motorisert zoom. Tidligere var zoomknappen foran utløserknappen mens det altså nå er ringen man vrir på. Så hvis det er ønskelig å kunne zoome kjapt når spennende motiver i motsatt ende av brennviden dukker opp er det kun en klasse ultrazoom som gjelder: De store, med mekaniske ringer for zoom og fokus. Det fungerer i praksis som speilrefleks.

Med andre ord ikke så lett å få oppfylt alle ønsker i ett og samem kamera.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Det er iallfall lansert, siden en kollega kjøpte det i ei nettsjappe.

Vedr. min klåing på det var jo det høyst uhøytidelig, og ble en sammenlikning mellom dette og de ultrazoomene jeg har hatt. Utløsertid virket for meg helt ordinær. Den fant også raskt fokus rundt meg på ting innendørs, og selv utendørs - gjennom vindu - var det også stort sett fokus å finne. På full tele (20x) kan det av og til ta litt lenger tid, selvsagt helt avhengig av motiv, men det har jeg også opplevd selv på alle mine. Det som er litt mer interessant er fokustid når lyset avtar, da fikk mine to gamle C-700 og C-750 etterhvert trøbbel. Jeg testet SP-570 dog kun midt på dagen. Nå husker jeg ikke om SP-570 har hjelpelampe for AF, men har den det bør det være til god hjelp på korte avstander, iallfall.

Zoomen blir jo nødvendigvis ikke lynrask med tanke på at det jo er hele 20x optisk, og tross alt motorisert zoom. Tidligere var zoomknappen foran utløserknappen mens det altså nå er ringen man vrir på. Så hvis det er ønskelig å kunne zoome kjapt når spennende motiver i motsatt ende av brennviden dukker opp er det kun en klasse ultrazoom som gjelder: De store, med mekaniske ringer for zoom og fokus. Det fungerer i praksis som speilrefleks.

Med andre ord ikke så lett å få oppfylt alle ønsker i ett og samem kamera.

 

Men for en glad amatør som kun er vant til rimelige kompaktkamerae og som stort sett bare bruker kameraet til å kapre ferieminner så er vel dette greit? Jeg vil gjerne ha vidvinkel for landskapsmotiver, og stor zoom for å få med detaljer i landskap og på bygninger. Kameraet vil også i denne anledning stor sett bli brukt på dagen. Alt annet vil bare være bonus for meg.

Lenke til kommentar

Jeg er også på jakt etter kamera etter samme kriterier og har kommet frem til Panasonic TZ5 av følgende grunner:

 

-10x zoom i svært kompakt utfølelse

-28mm vidvinkel, som faktisk er hele 26mm ved 16:9 foto

-svært god billedstabilisator i linse, lukkertider ned i 1/30 og 1/15 er rapportert på 280mm ekv. brennvidde

-God kvalitet på linse (Leica merket)

-Rask fokus (kan stilles inn til continuerlig fokus uten å trykke ned utløser, slik at fokus er klart når motiv kommer)

-Relativt god dynamic range (merk relativt til kompaktklassen)

-460k 3" skjerm

-720p video i helt grei kvalitet, hvor både zoom og billedstabilisator er i funksjon!

 

Andre kamera faller på at de:

-Er for store

-Mangler vidvinkel (noter 26mm på TZ5)

-Mangler zoom

 

Mange gode tilbakemeldinger her: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=27507938

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=27516110

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27490447

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=27542467

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar

Som eier av TZ3 vil jeg påpeke følgende:

- Panasonic småkameraer egner seg IKKE i dårlig lys. Dette er ikke kameratet du bruker på julaften! (... og resten av vinterhalvåret).

- LCD har høy oppløsning, men har meget begrenset synsvinkel. Må holdes i helt bestemt vinkel for å vurdere eksponering (.. og det må du ofte). Har egen setting "høy LCD" for å holdes over hodet, men den kommer du til å bruke lite da det kreves fikling både for å slå det på og å slå det av. Sammenlig med Canon, som har veldig god synlighet og fargegjengiving nesten i enhver vinkel.

- Video med zoom: ser på dpreview at det er tull med fokus og lysmåling når man zoom'er. Sjekk det. Sjekk også lydkvaliteten. TZ3 har tilnærmet ubrukelig lyd.

 

Min TZ3 ligger i skuffen. Jeg bruker nå Canon A650. Støyer den også i dårlig lys, men jeg trives bedre med Canons støyreduksjon, og at resultatet er forutsigbart fra bilde til bilde ved dårlige lysforhold. Vridbar LCD er vanedannende. Jeg må ha god lyd på video (musikalske barn), og A650 er tilfredstillende (ikke så god som S2IS, men den kan jeg ikke ha med meg bestandig).

Lenke til kommentar

Edvian: Jeg tror vi har forstått nå at du er meget misfornøyd med ditt TZ3. I fem av dine totalt syv innlegg har du gjort oss meget klar over dette. Men det er faktisk veldig mange som er fornøyde med kameraet. Vi selger blant annet TZ3 der jeg jobber, og til tross for at vi har solgt et stort antall av dette kameraet, er det ingen som har klaget enda... og tro det... vi får høre det om noen er misfornøyd. En annen ting er driftsikkerheten. Her er Panasonic suverent i teten av de merkene vi fører (Panasonic, Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Ricoh, Samsung) og TZ3 kan jeg ikke huske noen feiltilfeller av i skrivende stund.

 

Men joda, du har rett i at støynivået er relativt høyt på dette kameraet, men sammenlignet med flere andre merker er det ganske likt. Så lenge man ikke bruker auto-ISO, så kan man holde seg på ISO 100 og 200 (400 er også ok med mindre du skal lage forstørrelser), og i normale rom klarer du deg normalt fint med den innebygde blitsen. At kameraet har optisk bildestabilisator, hjelper også på dette. Har prøvd kameraet selv, også i dårlig belysning, og med ISO 100/200 og blitsen (som man også må bruke på Canon i lignende tilfeller), gjør at bildene blir lyse nok, og med mer enn akseptabelt lavt støynivå.

 

TZ4 og 5 skal være bedre enn TZ3 på støynivå. Har ikke prøvd den selv, men i følge tester er de en del bedre.

 

At skjermen er dårlig, er jeg heller ikke enig i. En av de skarpeste skjermene jeg har vært borte i. Synes heller ikke den er for dårlig til å brukes om man holder den over hodet heller... så lenge man ser hva man tar bildet av, så gjør det da ingenting om fargegjengivelsen blir litt annerledes. Bildet blir jo riktig selv om skjermen ser snål ut, og de fleste som har TZ3 styrer ikke med manuelle innstillinger i spesielt stor grad. Auto-funksjonen er nøyaktig nok til å gi riktig eksponering i de fleste tilfeller. Og man holder sjelden kameraet over hodet når man etterpå skal sjekke hvordan bildet ble. Skjermen er også forbedret ihvertfall på TZ5 (usikker på TZ4).

 

Skal man ta viktig video (f.eks musikalske barn) så er man best tjent med å faktisk investere i et videokamera. Du får ikke bare bedre lydkvalitet, men også betraktelig bedre videokvalitet. Jeg har ikke forsøkt videokvaliteten på TZ3, men synes selv videokvaliteten på de fleste Canon kamera ikke holder mål om man skal ta video av såpass viktige minner som sine egne barn.

 

Men smaken er som baken... Jeg synes TZ3 er et genialt kamera om man vil ha et relativt lite og nett kamera med masse optisk zoom. Men bruk manuell ISO, og helst ikke over 200 (400 går hvis bildet ikke skal blåses opp til store forstørrelser).

Lenke til kommentar

Syntes det var veldig vanskelig å velge et ultrazoom kamera, men valget mitt havnet på Canon PowerShot SX100IS. Vurderte Panasonicen, men havnet altså på Canon. Jeg angrer ikke på mitt valg, men har jo selvfølgelig ikke prøvd Panasonic... så jeg kan ikke sammenligne kameraene mot hverandre.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå har jeg sett veldig mye på Olympus SP-570UZ. Det virker som et utrolig bra kamera! Det eneste er selvfølgelig størrelsen, men de fleste "gode" ultrazoom er vel rundt den størrelsen, er de ikke? og da har vel ikke en cm fra eller til så mye å si når jeg får mye bedre bildekvalitet.

Lurer på om det er noen andre som har forslag til kamera enda, for egentlig er 20x optisk zoom ganske mye for meg, men jeg liker vidvinkelen på dette kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...