Gå til innhold

Vedrørende hjelpe sider for gammel sveivegrammofon!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom forleden over en gammel sveivegrammofon. Den har mest trolig tilhørt broren til min bestefar.

Fattern klarer ikke å tyde hvor gammel den er. Men han husker den fra når han var unge.

 

Det som står på den da, er Colombia NO.100. Laget i England.

Noen som eventuelt vet om sider som er spesialisert på eldre sveivegrammofoner? Som blant annet har deler til denne typen.

 

 

6ivgqd.jpg

erfw39.jpg

30cw0g2.jpg

prtl0.jpg

f4qow8.jpg

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei !

 

Som det etterlyses her så er reisegrammofonen COLUMBIA No. 100 produsert i perioden 1926-1929.

I motsettning til de fleste andre merker så er kofferten på denne modellen laget i metall.

 

Det var Columbia, HMV og Odeon som var de vanligste merkene som var å få kjøpt her i landet,

og denne type grammofoner var i handei i butikkene til frem på midten/slutten av '50-tallet.

 

Columbia No. 100 er egentlig en skjelden variant, mitt råd - Ta godt vare på den ...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, min far sier det er min oldefar som hadde den. Vel å merke, ganske logisk med tanke på alder. Så tok min bestefar over den, som jeg også har sett på gamle bilder, hvor han benytter den.

Men siden min far og min onkel "lekte" seg med den som unger, er faktisk selve halsen på den dingsen som settes oppå plata, for å få lyd knukket av.

 

Midt i det feste hvor det er "tannhjul" sikkert for å rotere opp og ned selve greia, som henter lyd fra plata. Noen som vet hvor man kan få sånne deler idag?

Ville vært utmerket og kunne hatt den sveivegrammofonen 100% i orden idag, så den varer en god stund framover.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...