Gå til innhold

Er dette en bra boks til Linux-filserver


nb

Anbefalte innlegg

SCYTHE Scythe Ninja PLUS Rev. B CPU Kjøler, 120 mm vifte

 

COOLERMASTER Stacker Big Tower Case W/ 12x5.25" (STC-T01-UW1)

 

CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

 

GIGABYTE Gigabyte GA-P35-DS3R, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9R, PCI-Ex16 (GA-P35-DS3R)

 

SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

ASUS GeForce 8400GS 256MB DDR2, PCI-Express, (EN8400GS/HTP/256M)

INTEL Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

MICROSOFT Wired Basic Optical Mouse, USB, PS/2 (P58-00029)

 

SAMSUNG SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM (HD250HJ)

 

250GB-disken skal være OS disk, de 5 500 GB-diskene skal være lagringsdisker i software RAID-5 array.

 

Serveren skal brukes som musikk/media/bildeserver for et par-tre-fire klienter, så ikke rare greiene som trengs rent ytelsesmessig. Skal kjøre Ubuntu.

 

Er klar over at jeg hadde klart meg med enda slappere CPU, men den er uansett såpass billig og det er også greit å kunne bruke boksen til noe annet om jeg skulle få lyst til det. CPUen skal ikke overklokkes, men tok en ganske arg kjøler da det er viktig at serveren er stillegående - den skal stå på et rom jeg også oppholder meg en del i.

 

Optisk leser/brenner har jeg fra før, samt en MIST 500W PSU med modulære kabler.

 

Prisen er ca 7500 totalt.

 

Noen som vet om noe av dette definitivt IKKE funker med Ubuntu? Viktigste er at NICen fungerer, om jeg ikke får lyd så bryr det meg mindre. HK er valgt fordi det hadde en fornuftig pris og 8 SATA-porter slik at jeg kan slenge inn et par disker til om det skulle bli nødvendig senere.

Endret av nb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du skal få noe problemer med det oppsettet der under Ubuntu. Har en server med et hovedkort i Gigabyte GA-serien selv, om alt fungerer som det skal.

 

Om du vil spare litt penger trenger du ikke 250 GB til operativsystemet. Såvidt jeg vet kan du vel boote hele greia fra raid5. Men såklart, disker er ikke all verdens kostnad idag, så det betyr kanskje lite.

 

Bare jeg som syns det skulle vært mulig å kjøpe små (30-40 GB) disker til en hundrelapp? :p

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal få noe problemer med det oppsettet der under Ubuntu. Har en server med et hovedkort i Gigabyte GA-serien selv, om alt fungerer som det skal.

 

Om du vil spare litt penger trenger du ikke 250 GB til operativsystemet. Såvidt jeg vet kan du vel boote hele greia fra raid5. Men såklart, disker er ikke all verdens kostnad idag, så det betyr kanskje lite.

 

Bare jeg som syns det skulle vært mulig å kjøpe små (30-40 GB) disker til en hundrelapp? :p

 

Klar over at jeg ikke trenger allverdens plass til OS, men greit å ha hjemmekatalog og slikt, og det er uansett bare en hundrings eller deromkring å spare.

 

Jeg tenkte det var greit å ha selve lagringsarrayet "rent". Jeg skal dog rårføre meg med han som skal sette opp saken for meg, han har mye peil noe jeg ikke har.

Lenke til kommentar

Apropos spare penger...

 

Jeg vet ikke hvor mye det skjermkortet koster, men skjermkort til en Linuxbasert filserver? Det er bortkastede penger, det. Bruk et gammelt et mens du installerer Ubuntu og ta det ut når du setter serveren bort. Så sparer du noen kroner på strømutgifter også.

 

Ja, med mindre hovedkortet insisterer på å se et skjermkort før det vil boote, da...

 

Forøvrig er 2GB RAM skikkelig overkill til en ren filserver (og trekker litt ekstra strøm under drift), men jeg ser poenget at det koster lite og kan bli nyttig til utvidet bruk i fremtiden.

 

En annen ting: Jeg regner med at du er ute etter gigabit-hastigheter på nettverket. Personlig har jeg foreløpig ingen erfaringer med hovedkort fra Gigabyte, men råder deg på generelt grunnlag til å lese omtaler på nettet for å dobbelsjekke at onboard GbNIC yter bra. Selv om det støtter gigabit-protokollen betyr det ikke at det klarer gigabit-hastigheter. Det kan være litt så som så med ytelse på integrerte NIC.

 

For å spare ergrelser og arbeid når systemdisken krasjer (ja, den gjør det), så kjører jeg operativsystemet på RAID-1. Kan være spesielt kjekt hvis du ikke innehar nok kunnskaper til å bygge opp systemet igjen selv, og vil slippe å være uten filserveren frem til kameraten din kommer hjem fra syden/sykehuset/forsvaret (ja, han kommer til å være utilgjengelig når disken krasjer).

Lenke til kommentar
Apropos spare penger...

 

Jeg vet ikke hvor mye det skjermkortet koster, men skjermkort til en Linuxbasert filserver? Det er bortkastede penger, det. Bruk et gammelt et mens du installerer Ubuntu og ta det ut når du setter serveren bort. Så sparer du noen kroner på strømutgifter også.

 

Ja, med mindre hovedkortet insisterer på å se et skjermkort før det vil boote, da...

 

Forøvrig er 2GB RAM skikkelig overkill til en ren filserver (og trekker litt ekstra strøm under drift), men jeg ser poenget at det koster lite og kan bli nyttig til utvidet bruk i fremtiden.

 

En annen ting: Jeg regner med at du er ute etter gigabit-hastigheter på nettverket. Personlig har jeg foreløpig ingen erfaringer med hovedkort fra Gigabyte, men råder deg på generelt grunnlag til å lese omtaler på nettet for å dobbelsjekke at onboard GbNIC yter bra. Selv om det støtter gigabit-protokollen betyr det ikke at det klarer gigabit-hastigheter. Det kan være litt så som så med ytelse på integrerte NIC.

 

For å spare ergrelser og arbeid når systemdisken krasjer (ja, den gjør det), så kjører jeg operativsystemet på RAID-1. Kan være spesielt kjekt hvis du ikke innehar nok kunnskaper til å bygge opp systemet igjen selv, og vil slippe å være uten filserveren frem til kameraten din kommer hjem fra syden/sykehuset/forsvaret (ja, han kommer til å være utilgjengelig når disken krasjer).

 

Gode poenger. 2GB koster rundt 300 så da kjøper jeg like gjerne det. Klar over at det ikke er nødvendig. RAID-1 på systemdisk er notert.

 

Jeg har kablet nett til HTPCen som serveren skal streame filer til, har p.t. 90 MBit da routerene kun er 100MBit og det holder egentlig lenge, så om internt NIC ikke reelt yter mer enn f.eks 500MBit, så er ikke det verdens undergang. Men har du tips om HK til fornuftig pris med 8 SATA så er det bare å fyre løs, jeg er på ingen måte gift med det Gigabyte-kortet.

 

Skjermkortet til 200 kroner er til bruk for installasjon, samt at jeg liker å ha GUIen en gang i blant. Jeg har en testserver på en gammel PC nå, og jeg synest det er ok å kunne fyre opp GUI når jeg skal gjøre noe. Jeg har ikke akkurat sort belte i Linux selv om jeg jo klarer å sette opp en server med Samba og slikt selv. Jeg så etter MB med onboard VGA, men fant ikke noe med så mange SATA-porter. Jeg har kun et AGP-kort liggende, så det funker uansett ikke.

 

Om burken koster 6500 eller 7500 gir jeg relativt blanke i, men ingen grunn til å kjøpe idiotisk overspekket hardware, det er jeg enig i.

Endret av nb
Lenke til kommentar
Men har du tips om HK til fornuftig pris med 8 SATA så er det bare å fyre løs, jeg er på ingen måte gift med det Gigabyte-kortet.

For å presisere: Jeg sier ikke at Gigabyte-kortet er dårlig. Jeg bare sier at jeg ikke kjenner til detaljene. Når sant skal sies, så har jeg selv snust litt på Gigabytes hovedkort ettersom jeg egentlig trenger flere S-ATA-porter (og litt mer oomph enn 350MHz) i serveren min. Si gjerne ifra hvis du skulle finne et bedre hovedkort.

 

Du har tydeligvis tenkt gjennom problemstillingen med nettverket, men personlig ville jeg lagt til rette for gigabit-nettverk når du allikevel skal kjøpe nytt utstyr. 100Mbit gir en maksimal teoretisk overføring på ca. 12MB/s - noe som fører til at filoverføringer går tregt i forhold til hva du opplever mellom disker som står i samme maskin. Og hvis du da skal ha opptil fire samtidige brukere...? Jeg fant i hvert fall fort ut av at gigabit er en "nødvendighet."

Lenke til kommentar

Man må huske på at en dyr 100mbit-switch er på høyde med kraft i forhold til en billig gigabit-switch, som sannsynligvis ikke klarer maks hastighet imellom mer enn 2 porter. Så om man først skal gå for gigabit og har flere brukere, burde man nok vurdere en relativt dyr switch. Om ikke kan en "dyr" 100mbit-switch gjøre samme jobben.

Lenke til kommentar
Dette kortet har integrert skjermkort og like mange (8) interne sata porter: Gigabyte GA-G33-DS3R https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

 

Takker, jeg har dog allerede bestillt og fått et HK og kjøpt et jallagrafikkort til 200 kroner. Har ikke så mye å rapportere om hvor bra HKet mitt (Gigabyte P35C-DS3R) funker, da kjøleribben til NorthBridgen var helt løs. Får ikke fikset det selv da de tappene som holder ribben er knekt. Må sende tilbake til forhandler, jeg vet jo heller ikke om noe annet på kortet mitt har blitt skadet av at denne har vært løs under transport.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjapp rapport fra hvordan dette funket i prakis...

 

HKet ser ut til å fungere bra. Alt relevant jeg har kommet på ble støttet av Ubuntu 8.04 out-of-the-box. Begge onboard SATA-kontrollerene fungerer og Nettverket ble funnet automatisk. Vet ikke hvor stor ytelsen er på NICen da jeg foreløbig kun har 100Mb-router hjemme.

 

Har dog problemer med en eller flere av harddiskene, så sliter litt med det om dagen. Dog nok ren hardware-feil, hører på øret at ene disken ikke har det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...