Gå til innhold

5-6k oppgradering (CPU,RAM,GFX,MB)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, det er på tide å oppgradere min stasjonære data. Den er 2 år, og jeg føler hovedkortet eller noe annet HW begynner å fuske litt. Sliter med random reboots, selv etter formatering, og en USB port som webcamet sto i har dødd, eller gjorde at webcammet bare ble sort, men når jeg skiftet port ble alt bra (med camet).

Jeg har ca 5-6k til disposisjon, som skal fordeles på prosessor, grafikkort, hovedkort, minne og kanskje et nytt lydkort.

Jeg har sett meg ut følgende på netshop:

Hovedkort

Minne

Prosessor

Grafikkort

og kanskje

Lydkort

Jeg har, som skal brukes videre om de passer:

500W strømforsyning

Creative Audigy 2 ZS

36GB 10k RPM SATA Raptor

200GB IDE disk

300GB SATA disk

DVD-rom og DVD-brenner med IDE tilkobling.

Lian Li for ATX-kort

Jeg vil ha (VIKTIG!):

-PCI-E 2.0

-Direct X 10 eller høyere

-OpenGL 2.0

-Mulighet til mer en 4 GB ram på hovedkortet

-QuadCore eller annen 4 kjerners prosessor

-Et grafikkort som vil klare avspilling av Blu-ray filmer når jeg får fatt på noen av dem.

Ting som ikke er så viktig:

- SLI / Crossfire

- Muligheter for RAID (i den forstand at man kan lese og skrive til 2 HDD samtidig, eller kjøre backup på en annen HDD osv. Er ikke helt med på dette her, men jeg føler ikke jeg trenger det)

- lydkort på hovedkort er totalt uinteressant

- trenger ikke uendelig mange gigabit-porter. 1 holder

Følgende spørsmål stiller seg:

1) Passer det jeg har valgt ut sammen?

2) Om det passer sammen, har jeg nok guff på strømforsyning osv?

3) Jeg er litt usikker på grafikkort, er det jeg har valgt et dårlig valg? Har alltid hatt nVidia, så jeg tenkte å gi ATI en sjanse.

4) Vil oppgraderingen av lydkortet være verdt pengene? Jeg bruker en NAD forsterker på jack-utgangen. Så jeg tenker på lydkvalitet, og ikke alt tullet med 7:1 lyd osv.

5) Vil boxed vifte passe? Har lest at det kan være trangt rundt CPU.

6) Forslag til vifteløs kjøling (ikke vannkjøling) som vil passe til CPUen?

Håper dere kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Husk pengebegrensingen.

Mvh

Audun B

Endret av Audun B
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ja.

2. Ja, om den ikke heter Q-tec. Les Om den er av god kvalitet.

3. Sjekk prisguiden. Du får f.eks 9600GT til samme pris andre steder.

4. Tviler

5. Ja, selvfølgelig!

6. Tror ikke du finner noe fornuftig der.

Skrevet (endret)

PSU: MIST 500W, veldig stille og med avtagbare kabler. Kosta 1100 for 2 år siden.

Det er egentlig grafikkortet jeg er mest usikker på. Det er 2 år siden jeg kjøpte komponenter sist, og til og med da var jeg rimlig forvirret. Husker i gamle dager da mer RAM var ekvivalent med bedre kort. Sånn grovt sett. Hva er det jeg må se etter nå? Hvilke kort er det som er gode/best i prisklassen 1000-1500kr?

Endret av Audun B
Skrevet

Jeg hadde definitivt ventet på Q9450 i stedet for Q6600, Q9450 koster mer, men er raskere, går kjøligere, bruker mye mindre strøm og støtter blant annet sse4 som q6600 ikke gjør.

I din prisklasse er 8800 GT et meget bra skjermkort.

Har du en noname/oem 500w strømforsyning så bør du nok absolutt bytte.

Skrevet
Jeg hadde definitivt ventet på Q9450 i stedet for Q6600, Q9450 koster mer, men er raskere, går kjøligere, bruker mye mindre strøm og støtter blant annet sse4 som q6600 ikke gjør.

I din prisklasse er 8800 GT et meget bra skjermkort.

Har du en noname/oem 500w strømforsyning så bør du nok absolutt bytte.

Snakk om lang ventetid? Og hvor mye dyrere?

Det er jo mange kort som heter 8800 GT, tips til hvilket spsifikt kort jeg burde gå for?

Som sagt, har jeg en MIST 500W. Som jeg er veldig fornøyd med.

Skrevet

Sjekka litt på NetShop, og de fleste 8800 GT kortene i den prisklassen er ikke PCI-E 2.0, noe jeg vil ha. Er det noen store downsides med det korte jeg har i forhold til feks GT kortene? Fordi jeg synes specsa på det kortet jeg har funnet så veldig bra ut. Men jeg har jo egentlig ikke peiling lengre.

Skrevet

Ser at du har en IDE HDD og en IDE dvd brenner. HK ditt har bare en portutgang for IDE, så jeg er litt usikker på om det da er mulig å koble disse på samme IDE kabel. Av egen erfaring så vet jeg at IDE HDD fort kan lage krøll når du også har SATA HDD.

Jeg ville sterkt vurdert å byttet ut IDE HDD med en ny SATA HDD istedenfor. Koster ikke så mye med en 500GB disk nå om dagen. Mest sansylig så er den også raskere enn den gamle.

Skrevet (endret)

Om et grafikkort er pcie 2.0 eller ikke pr dags dato er svimlende likegyldig - derimot er det viktig at hovedkortet støtter det for fremtiden - da det KANSKJE får noe å si.

Dessuten er alle 8800 GT pcie 2.0 basert.

Endret av PerUlv2
Skrevet (endret)

Ok, men det er vanskelig for meg å vite når det ikke står noe sted på de kortene jeg sjekker ut.

Hvilke ATI kort i samme prisklasse (1000-1500) er det som er bra, da? Vil som sagt ha DX 10 eller høyere, OpenGL 2.0 og støtte for HD avspilling som feks Blu-ray. (gjelder forsovidt nVidia kort også)

Endret av Audun B
Skrevet
Ok, men det er vanskelig for meg å vite når det ikke står noe sted på de kortene jeg sjekker ut.

Hvilke ATI kort i samme prisklasse (1000-1500) er det som er bra, da? Vil som sagt ha DX 10 eller høyere, OpenGL 2.0 og støtte for HD avspilling som feks Blu-ray. (gjelder forsovidt nVidia kort også)

Alle 8800 GT er pcie 2.0 - men akkurat det betyr ingenting.

ATI alternativ blir 3870, det har veldig bra HD video støtte, 8800 GT og GTS 512 har også grei HD støtte, 8800 GTS 320/640 og 8800 GTX har ingen HD video støtte.

Alle støtter DX 10 (10,1 i ATI´s tilfelle) og OpenGL 2.0

ehm.. det står jo at det gjør det.

Ja stemmer - rotet med tråder, driver i en omtrent maken tråd samtidig - der er det ett Asus P5K det var snakk om ;-)

Men som sagt pcie 2.0 betyr ingenting i dag - da ingen skjermkort klarer å utnytte pcie 1.0 X16 helt fullt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...