Gå til innhold

Hvor effektivt er egentlig støvfjerningssystemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner de fleste nye digitale SLR å få støvfjerningssystemer som skal redusere og fjerne støv fra sensoren. Men jeg har lest flere steder at dette systemet er ikke så effektivt som det fremstilles, og at det er mer en salgsgimmick til nykommere fremfor noe som fungerer. Jeg ser på eksempelvis brilleglassene mine, hvor vanskelig det er å fjerne støv fra disse bare ved å riste. Det går nærmest ikke an, du må frem med klut og rensemiddel.

Hva mener dere og hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå begynner de fleste nye digitale SLR å få støvfjerningssystemer som skal redusere og fjerne støv fra sensoren. Men jeg har lest flere steder at dette systemet er ikke så effektivt som det fremstilles, og at det er mer en salgsgimmick til nykommere fremfor noe som fungerer.

Det kan nok stemme det. De fjerner, til en viss grad, små støvpartikler på sensoren, men spesielt større støvpartikler som har stått lenge på sensoren - har systemet store problemer med å fjerne. Jeg har også erfart at det kreves flere repetisjoner før enkelte partikler forsvinner.

Jeg ser på eksempelvis brilleglassene mine, hvor vanskelig det er å fjerne støv fra disse bare ved å riste. Det går nærmest ikke an, du må frem med klut og rensemiddel.

Det er nok ikke helt det samme, da overflaten på brilleglassene dine ikke er den samme som på kamerasensoren.

Hva mener dere og hva er deres erfaringer?

Mine egne erfaringer er at det er relativt nytteløst. Både på 400D og 40D hjalp ikke støvfjerningen særlig. Den tok et par partikler etter 2-3 "ristinger", men de støvpartiklene som fortsatt satt på sensoren måtte klones vekk (eller fjernes på annen måte) uansett - og da er det ikke noe problem i å fjerne 3-4 støvpartikler til, når man først var i gang.

I mine øyne bør en slik innretting sees på som et supplement, og ikke som en avgjørende faktor i valg av kamera eller system.

Skrevet

Jeg har lest tester på nettet som konkluderer med at støvfjerningsmekanismer i DLSR er gode på å hindre støv fra å feste seg, men ikke på å fjerne støv som allerede har fått satt seg.

Selv så har jeg kun én erfaring med støvfjerningsmekanismer selv. Mitt 30D har fått støv i både søker og på sensoren. Jeg kikker over på kjæresten og sier "æsj, har du og fått støv på sensoren?" og får svaret "nei, hehe. 400D, vettu."

Skrevet

Olympus E-system har det mest effektive støvfjerningssystemet. De andre er med liten respekt å melde bare salgsgimmicks. Her, her. Er støvfrie bilder en viktig greie, og du er redd for å rense sensor, så er det kun olympus som gjelder. Blåser du i støv, så er det bare å plukke fritt i hele markedet.

Har 6000 bilder med E300 og E510 hjemme. Ikke et støvkorn.

Skrevet
Olympus E-system har det mest effektive støvfjerningssystemet. De andre er med liten respekt å melde bare salgsgimmicks. Her, her. Er støvfrie bilder en viktig greie, og du er redd for å rense sensor, så er det kun olympus som gjelder. Blåser du i støv, så er det bare å plukke fritt i hele markedet.

Har 6000 bilder med E300 og E510 hjemme. Ikke et støvkorn.

Stort sett samme erfaring her.

Var dog litt uheldig med min E-510 for en stund siden og fikk et par støvkorn nederst på sensoren (øverst på bildene), men etter gjentatte ganger av og på, forsvant støvkorna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...