Gå til innhold

Lagring på reise


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg et Ixus V3 kamera og er til nå kjempeførnøyd med det... En tanke har allikevel slått meg... Hvilke metoder bruker dere for å beskytte bildene deres når dere er på reise?

 

Jeg mener; Er en ute blandt folk kan noen og enhver bli fristet til å "anskaffe" seg et slikt kamera... Og dersom jeg da har fyllt opp kameraet med 300 knallbra bilder og uerstattelige minner vil alle disse gå tapt!!! :-?

 

Spørsmålet jeg har i tankene er hvordan dere anbefaler å beskytte bilder uten å nødvendigvis måtte gå til innkjøp av en laptop. Går det f.eks. ann å ta daglige backuper på ett eller annet medium som f.eks ekstern HD? Ev. andre medium som er billigere/ bedre?

 

Hadde vært bra å få opp en diskusjon rundt dette emnet - det er vel noe å tenke på for de fleste med digitale kameraer!

 

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter akkurat å spekulerer på det samme. Men jeg er litt skeptisk til å kjøpe en ren transportabel harddisk med kortleser. Jeg frykter at en slik innretning kommer til å koste mer enn det smaker med tanke på at jeg ikke kommer til å bruke den mye. Kun når jeg er ute og reiser over lengre tid, og det er ikke ofte...

 

I stedet tenkte jeg at man kunne kjøpe en harddisk-basert Mp3-spiller. Disse kan jo lagre data i tillegg til musikk, problemet er bare å få det over på disken uten å måtte gå veien om en PC. En bærbar Mp3-spiller kunne jeg ha betraktelig mer glede av enn kun harddisk (dersom planen min lar seg realisere), og Mp3-spiller har jeg også vurdert å kjøpe en god stund. Kanskje kan jeg rettferdigjøre kjøpet ytterligere...? :wink:

 

Jeg har til dags dato kun sett én Mp3-spiller som har de egenskapene jeg er ute etter med tanke på overføring fra minnekortet, men denne tiltaler meg ikke som Mp3-spiller, og koster mye :oops:

Jeg lurte derfor på om det går an å overføre via USB inngangen og en USB-basert kortleser. Et av de beste Mp3-spiller-alternativene jeg har sett er Creative Zen 20gig (iPod er fin, men dyr og har ikke USB...)

 

Her er den Mp3-spilleren som har mulighet for å lese minnekort:

 

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=0&g1=16&...78&l=2&lantall=

Lenke til kommentar

Jeg har selv vurdet problematikken, og svaret blir innkjøp av en brukt bærbar PC til ca 3.000.- til 4.000.-. Det finnes mange med nyere OS og prog.vare som f.eks. PSP 7.0 inkl. i prisen. Det blir neppe noen racing-maskin til en slik pris (ihvertfall ikke på QXL eller dets like... :smile: ), men en grei sak med 10-20GB HD og masse utvidelsesmuligheter !!!! (hva med en pent brukt ekstern HD på 60GB til rundt 500.- i tillegg f.eks.... Joda.. det finnes.)

Maskinen kan jo brukes til mye annet også, og passer fint ned i ryggsekken, kofferten eller hva det skal være.

Følg med i lokalavisen eller oppsøk bruktsjapper som spesialiserer seg på datautstyr.

Bare et forslag...... :smile:

 

BTW. den saken som Jove sikter til http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...p=27667&AvdID=1 , funker utrolig bra som en REN lagringsenhet. Kan anbefales.

 

Mvh

Wikingen

Lenke til kommentar
Jeg har selv vurdet problematikken, og svaret blir innkjøp av en brukt  bærbar PC til ca 3.000.- til 4.000.-. Det finnes mange med nyere OS og prog.vare som f.eks. PSP 7.0 inkl. i prisen. Det blir neppe noen racing-maskin til en slik pris (ihvertfall ikke på QXL eller dets like... :smile: ), men en grei sak med 10-20GB HD og masse utvidelsesmuligheter !!!! (hva med en pent brukt ekstern HD på 60GB til rundt 500.- i tillegg f.eks.... Joda.. det finnes.)

Maskinen kan jo brukes til mye annet også, og passer fint ned i ryggsekken, kofferten eller hva det skal være.

Følg med i lokalavisen eller oppsøk bruktsjapper som spesialiserer seg på datautstyr.

Bare et forslag...... :smile:  

 

BTW. den saken som Jove sikter til http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...p=27667&AvdID=1 , funker utrolig bra som en REN lagringsenhet. Kan anbefales.  

 

Mvh

Wikingen

 

Ja det kan være greit men jeg for min del trenger noe mindre. Så lite som mulig. Jeg vurderer nå denne ( http://tinyurl.com/6nub ) som kommer straks i web-shoppene. Ser ut som den kan brukes som en vanlig harddisk i tillegg, og også en multi-kort-leser til datamaskinen. Prisen i linken er uten harddisk, vel og merke. *Lete etter andre webshopper som har den billigere*

-Jan Ove-

Lenke til kommentar
Kan du ikke gå til en fotobutikk og få bildene brent ut på en cd da?

 

Jo, det var det jeg hadde tenkt først. Men på turer til andre land og slikt, vet jeg ikke hvordan det er. -Er vel ikke alle steder dem gjør det? Vet heller ikke hvor mye dem ville ha tatt for det, men det koster vel endel regner jeg med. Jeg har foresten skrevet mail til fotobutikker i Hellas, der jeg spør om dette er mulig. Har ikke fått svar fra noen av dem.

 

Et spørsmål til dem som har peiling på X-drive: Det går vel greit å overføre filmer også, fra minnebrikkene? Takler alle fil-typer? Ser slik ut men vil gjerne være sikker.

-Jan Ove-

Lenke til kommentar

Du har mail adr til en butikk ditt du skal altså.. Da har de kanskje en hjemmeside også. Hvis du ser at de selger digitalkamera der ville jeg regne med de kan brenne ut for deg og. Kanskje du kan få gjort det på internettcafèer og?

 

Eller så kune du jo bare kjøpt deg flere minnekort.

Lenke til kommentar
Du har mail adr til en butikk ditt du skal altså.. Da har de kanskje en hjemmeside også. Hvis du ser at de selger digitalkamera der ville jeg regne med de kan brenne ut for deg og. Kanskje du kan få gjort det på internettcafèer og?

 

Eller så kune du jo bare kjøpt deg flere minnekort.

 

Minnekort er dyre. Skal ikke mange kortene til for at det tilsvarer en slik dings. Hjemmesiden til fotobutikken var gresk, tror jeg. Har sjekket med en lokal fotobutikk, og dem sier det kan være ganske dyrt å brenne ut til CD. Har egentli bestemt meg nå, det blir en eller annen portabel disk. Som jeg ikke trenger pc til. Men det var vel det han lurte på han første, backe ut bildene. Er jo ikke alle steder der er fotobutikker/netcafeer.

-Jan Ove-

Lenke til kommentar

Det er slett ikke dyrt å brenne en cd hos fotohandlere i utlandet. Det har ihvertfall ikke jeg opplevd. Alle oppegående fotobutikker som tar imot digikameraer til utskrifter kan også brenne disse på en cd til deg.

I tillegg har du jo internettsjappene som spretter opp overalt, disse har jo usb og brennere.

 

Tror du skal til et nokså baklengs sted for å ikke kunne få til dette.

Var foreksempel i en fjellby i Laos (Vang Vieng) for ikke så lenge siden, der var det ingen fotobutikker å skryte av, men de hadde internettsjappe med cdbrenner.

 

Armas

Lenke til kommentar

Blir det ikke litt tungvindt å måtte koble opp kameraet mot en internettcafé? Skulle vel tru det er enklere å koble kameraet opp mot f.eks. x-driven. Det blir vel til at en venter noen dager mellom hver gang en gjør backup i en internettcafé og da har en vel fort vekk tatt endel bilder? Leit å miste men det er jo billigere, da.

 

Jeg for min del har vel falt litt for x-driven. Venter enda noen måneder til rett før jeg skal på reise før jeg ev. kjøper den og da kan det hende den har falt litt i pris i tillegg. It makes life easier.. :smile:

 

Det eneste jeg stusser litt på i den sammenhengen er hvis en drar på backpackertur e.l. En går ofte med alt utstyret på seg og da er det greit med noe en kan gjemme unna et annet sted enn i sekken. CDer blir litt stort og klumpete og det gjør vel egentlig redskaper som x-drive o.l. også. Vurderer derfor USB nøkkelring HD eller lignende. De er ganske nye i markedet enda, men vil vel kanskje få en utvidet kapasitet og lavere pris etterhvert.

 

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Blir det ikke litt tungvindt å måtte koble opp kameraet mot en internettcafé? Skulle vel tru det er enklere å koble kameraet opp mot f.eks. x-driven. Det blir vel til at en venter noen dager mellom hver gang en gjør backup i en internettcafé og da har en vel fort vekk tatt endel bilder? Leit å miste men det er jo billigere, da.

 

Ja, har bare prøvd kameraet mitt på en annen maskin, og da måtte noen drivere installeres. Om X-drive virker på den måten jeg tror, kan en "tømme" kameraet hver dag f.eks.

 

Jeg for min del har vel falt litt for x-driven. Venter enda noen måneder til rett før jeg skal på reise før jeg ev. kjøper den og da kan det hende den har falt litt i pris i tillegg. It makes life easier.. :smile:

 

Er det den nye-typen du tenker på? Den med USB2.0? Image-tank, og andre, er det ingen som har noen av desse og kan si litt?

-Jan Ove-

Lenke til kommentar

Excelent :woot:

 

Det er nettopp noe slikt jeg kunne tenke meg. Håper bare den er liten. Jeg har ikke klart å oppdrive noen tekniske spesifikasjoner, men hvis størrelsen er tilfredsstillende, samt at den har bra lydkvalitet og kan ta firmwareoppgraderinger løser den i alle fall mange av mine problemer.

 

Hvorfor kan ikke andre produsenter fatte at Mp3-spillere meget lett, og med liten ekstra kostnad, kan lese minnekort... :roll:

 

Mitt håp er at den er mer Mp3-spiller enn legringsenhet for bilder. Har tross alt mer glede av en Mp3-spiller i daglig bruk enn å kunne tømme minnekortet over på en 30 GB harddisk... men dette ser lovende ut :yes:

Lenke til kommentar

Jeg lurte også lenge på hvordan jeg skulle lagre bilder og mp3'er på reise, og endte opp med å kjøpe en archos jukebox multimedia 20 GB med photomodul. Har hatt den et par uker nå, og den er helt genial.

Basicly er det en 20 GB harddisk med en liten kortleser (det følger med til både SM og CF). Den er litt større enn en røykpakke, og veier 2-300 gram. Bra lyd, bra meny og ganske grei pris- Jeg betalte litt over 4000 på mpx.no. Dessuten kan du se film på den!!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Kan du ikke gå til en fotobutikk og få bildene brent ut på en cd da?

 

Jeg var på roskilde og dro til køben for å brenne en cd. Jeg sa klart ifra til hun bak kassa at jeg også hadde videosnutter på minnekortet, og at hun måtte passe på å få dem også b brent over på cd-en. Jeg spurte også når jeg hentet cd-en etter et par timer om både video og bilder var overført og jadda jadda det hadde dem gjort sa hun. Jeg stolte på dette damemennesket og sletta alt på minnekortet. Da jeg kom hjem var det selvsagt bare bilder på cd-en... Jeg liker ikke dansker lengre.

 

Var også på Kreta og der klarte dem den jobben uten problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...