Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN ruter for å koble sammen 3 lokasjoner.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har planer om å sette opp et nettverk som har tre forskjellige fysiske lokasjoner.

Alle koble opp mot internett, men skal nå kobles sammen via vpn.

 

Planen min var først å kjøpe 3stk Linksys RVS4000.

Men etter å ha lest de utrolig dårlig test resultatene den har fått, ble jeg veldig usikker.

Jeg lurer nå på om noen har noen andre gode alternativer.

 

Ruterne må ha støtte for;

VPN - Ruter til ruter (helst vpn server, så du kan koble til med vpnklient)

QoS - En som funker ;)

DMZ - Regner med dette er standard på de fleste rutere nå...

1000 Mbit Lan Porter - Kan leve med 100Mbit, men helst 1000Mbit.

Pris? - tja, har jo lagt meg på RVS4000 siktet, så rundt 1k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Har planer om å sette opp et nettverk som har tre forskjellige fysiske lokasjoner.

Alle koble opp mot internett, men skal nå kobles sammen via vpn.

 

Planen min var først å kjøpe 3stk Linksys RVS4000.

Men etter å ha lest de utrolig dårlig test resultatene den har fått, ble jeg veldig usikker.

Jeg lurer nå på om noen har noen andre gode alternativer.

 

Ruterne må ha støtte for;

VPN - Ruter til ruter (helst vpn server, så du kan koble til med vpnklient)

QoS - En som funker ;)

DMZ - Regner med dette er standard på de fleste rutere nå...

1000 Mbit Lan Porter - Kan leve med 100Mbit, men helst 1000Mbit.

Pris? - tja, har jo lagt meg på RVS4000 siktet, så rundt 1k?

 

Du kan jo ta en titt på Draytek sine produkter, feks denne Jeg har en lignende modell bare med innebygget adsl modem og har testet og bruker det oppsettet du tenker på med hell, hvor jeg bruker draytek routere. Disse har gode innbyggede hw baserte vpn kontrollere. Disse har dog ikke Gigabit lan.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på Draytek sine produkter, feks denne Jeg har en lignende modell bare med innebygget adsl modem og har testet og bruker det oppsettet du tenker på med hell, hvor jeg bruker draytek routere. Disse har gode innbyggede hw baserte vpn kontrollere. Disse har dog ikke Gigabit lan.

 

Må si jeg likte grensesnittet på denne ruteren,virker brukervennelig og den hadde mange funksjoner.VPN over wireless og VLAN til eks.

Ser ut til at den også har 100 mbps WAN port.

Det jeg ble skeptisk til med den du linket til er at første test var utført i 2001 men det finnes sikkert nyere modeller med forberedet funksjon\sikkerhet\protokoll muligheter.

Ser den støtter IPSEC som er en åpent rammeverk standarisert av IETF med mulighet for implementering av nyere funksjoner.

Hvis du du kjøper en nyere modell så der det mulig den vil ha flere funksjoner og større sikkerhet innenfor IPSEC.

Ellers så kan du jo også at en titt på Cisco 800 serien som jeg mener har webgrensesnitt i tillegg til CLI.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Til denne typen bruk velger jeg alltid Astaro. (www.astaro.com)

Den har alt du kan tenke deg av funksjonalitet. Ikke bare DMZ, men du kan ha så mange nett du ønsker. Du monterer bare så mange nettverkskort du trenger.

 

Dette krever at du har eller bygger en rimelig boks, som du så installerer Astaro på.

Astaro er gratis til privatbruk, men koster ikke all verden om man trenger en vanlig 10 eller 25-bruker lisens.

Om det ikke skal brukes i privatsammenheng, så burde du ihvertfall ikke velge en billig plastikkboks. Billige VPN-routere er nesten alltid noe skrap, og siden du skal kjøre 2-3 tuneller er det enda mer viktig at du velger noe som er stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...