Gå til innhold

får ikke installert xp på sata1 disk


Anbefalte innlegg

Hei har lest flere tråder her nå, for jeg prøver å få installert xp på min laptop som har forhånds installert vista.Har ikke floppy og jeg har skjønt at jeg må ha sata drivere for at det skal funke. har lastet ned intel storage media driver som skal fungere og har prøvd å få denne inn på en xp cd med hjelp av nlite? problemet er når jeg legger til driveren får jeg valget om jeg skal bruke txt fil eller pnp?. og hvordan får jeg lastet inn driverne fra cden? må jeg trykke f6 også går det av seg selv?. er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, XP som ikke har SP1 vil ikke ha innebygget drivere for S-ATA, og da må du selv definere driverene du sal bruke. Dette gjør du som du nevner med å trykke F6 under installasjonen når den stopper opp inoen sekunder og beer deg trykke F6 dersom du vil legge inn ekstra drivere.

 

Driverene for S-ATA vil du finne på hovedkortets produsent-sider.

 

Hvis du laster disse inn på en floppy så skal du rimelig enkelt kunne installere velge dem. Dette skjer om jeg husker ikritg litt etter du faktisk har tykket F6, litt senere i installasjonen. Installasjonsprogrammet vil da selv utheve den filen som du laster driverene inn med (en .ini fil vil jeg tro).

 

ALternativt, om du installerer med en oppdatert versjon av windows med SP1 eller SP2 så skal du kunne unngå hele dette steget da windows skal ha standard-drivere den skal kunne bruke på de fleste S-ATA kontrollere som brukes, og det blir dermed unødvendig å definere spesielle drivere.

 

Håper det hjalp deg :) Hvis ikke så utdyp spørsmålet så godt du kan.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vel, XP som ikke har SP1 vil ikke ha innebygget drivere for S-ATA, og da må du selv definere driverene du sal bruke. Dette gjør du som du nevner med å trykke F6 under installasjonen når den stopper opp inoen sekunder og beer deg trykke F6 dersom du vil legge inn ekstra drivere.

 

Driverene for S-ATA vil du finne på hovedkortets produsent-sider.

 

Hvis du laster disse inn på en floppy så skal du rimelig enkelt kunne installere velge dem. Dette skjer om jeg husker ikritg litt etter du faktisk har tykket F6, litt senere i installasjonen. Installasjonsprogrammet vil da selv utheve den filen som du laster driverene inn med (en .ini fil vil jeg tro).

 

ALternativt, om du installerer med en oppdatert versjon av windows med SP1 eller SP2 så skal du kunne unngå hele dette steget da windows skal ha standard-drivere den skal kunne bruke på de fleste S-ATA kontrollere som brukes, og det blir dermed unødvendig å definere spesielle drivere.

 

Håper det hjalp deg :) Hvis ikke så utdyp spørsmålet så godt du kan.

 

-Stigma

 

ok jeg bruker en xp version med sp2 den heter windows xp sp2 slipstreamed har bare brent imagefilen med nero og booter men den finner ikke disken alikevel. har lastet ned den riktige driveren fra fujutsu siemens sin nettside til hovedkortet men når jeg laster disse inn i nlite så vises det ingen drivere for det er ikke en ini fil. og i nlite så skal driveren legges inn i drives eller er det feil? xp cd med sp2 fungerer ikke alene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette har noe med problemet ditt og gjøre.. men da jeg skulle instalere XP på laptopen til søstra mi fant heller ike XP noen disk... og da mått jeg fikse no greier på harddisk greiene i biosen... husker ikke helt ossen man gjorde men du kan jo prøve deg frem hunder harddisk oppsettet i biosen....

 

ja vet det skru av ahci eller noe sånt men jeg har ikke dette alternativet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...