Gå til innhold

Kristendom som statsreligion; fordeler og ulemper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke akkurat noen som har sagt: "Norge SKAL være kristent". Og hvorfor det er det fatter jeg ikke, for Norge har etter min mening mange antikristne livssynsfaktorer.

 

Det var stort sett bare fordi eirik blodøks (ikke vet jeg vel...) kom til landet og bestemte at her skal vi være kristne.

 

Men det driter jeg i, for jeg liker ikke statskirken (snyltere... På lik linje med pavesvinet..).

 

 

Det er ikke slik at når (ja, jeg sier når, ikke om) Norge ikke er kristent lenger, så er det ikke slik at alle kristne vil forsvinne fra Norges overflate. Det vil fortsatt være stort sett like mange.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat noen som har sagt: "Norge SKAL være kristent". Og hvorfor det er det fatter jeg ikke, for Norge har etter min mening mange antikristne livssynsfaktorer.

 

Det var stort sett bare fordi eirik blodøks (ikke vet jeg vel...) kom til landet og bestemte at her skal vi være kristne.

 

Men det driter jeg i, for jeg liker ikke statskirken (snyltere... På lik linje med pavesvinet..).

 

 

Det er ikke slik at når (ja, jeg sier når, ikke om) Norge ikke er kristent lenger, så er det ikke slik at alle kristne vil forsvinne fra Norges overflate. Det vil fortsatt være stort sett like mange.

 

Jeg visste ikke at Norge var kristent, interessant.. :p De fleste jeg har støtt på av nordmenn tror jo på veldig lite av det som definerer kristendommen, så lite at det faktisk kan beskrives som grunnleggende menneskelig tankegang med blant annet moral og etikk. Vi har også et problem når det er lettere å melde seg inn i kirken enn ut. Men jeg er glad for at jeg har et land hvor vi faktisk kan endre på religionen, og kanskje til skille den helt ut fra Staten :)

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat noen som har sagt: "Norge SKAL være kristent".

Å joda, du trenger ikke se deg rundt så altfor lenge før du for øye på noen.

 

Det var stort sett bare fordi eirik blodøks (ikke vet jeg vel...) kom til landet og bestemte at her skal vi være kristne.

Du tenker vel på Olav den hellige? Olav den hellige har fått den største delen av æren for kristningen av Norge. Så vidt jeg husker (nå prøver jeg så godt jeg kan å fremkalle minner fra KRL-timene i 3. klasse på barneskolen), kom Olav den hellige selv og misjonærer rundt om i Norge i rundt år 1000. De gikk innom alle bebodde steder og fortalte om den kristne guden. Enhver som ikke gikk med på å la seg konvertere og døpe ville få ett eller flere lem kuttet av.

Lenke til kommentar
De fleste jeg har støtt på av nordmenn tror jo på veldig lite av det som definerer kristendommen, så lite at det faktisk kan beskrives som grunnleggende menneskelig tankegang med blant annet moral og etikk.

Ja, det er visstnok én av fem nordmenn som går med på at de er kristne. Nå som under halvparten av Norges befolkning erklærer seg på noen måte religiøs, er det bare logisk at Norge skal bli en sekulær stat.

Lenke til kommentar

Magnus: Jeg driter i hva gamlefolket heter, poenget var at han tok seg en tur til norge!

 

 

Xela, skjerp deg, så kan det hende du forstår litte granne mer. Sa jeg: "Folket i Norge", eller "Norge" (landet Norge.. Det som en majoritet her inne på forumet bor på vet du)?

 

 

Jeg kommer stadig på hvorfor jeg holder ræva mi vekke fra dette forumet (nei xela, ikke diskusjon.no, men: "Forum > Samfunn > Religion, filosofi og livssyn".

 

Adjø igjen. Så stikker jeg herifra for n'te gang (eller må jeg forklare n'te også?)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men det driter jeg i, for jeg liker ikke statskirken (snyltere... På lik linje med pavesvinet..).

 

Makan til usaklig uttale. Litt argumenter fordi alle kristen er snyltere? :S

Har statskirken skadet deg og gitt deg varige mén pga noen andakter og Gudstjensetser?

Hvis du er ateist, kan du ikke nøye deg med å si at du ikke tror på en "overnaturlig" virkelighet, også kjent som Gud/guder og ikke henge ut kristendommen og alle kristne som religion.

 

Det virker som om noen her trenger å forstå meningen med livet og ikke bare skrive "ateist" og si at de allerede har funnet den og at den er å henge ut alle kristne?

referer bare til deg, usaklig budskap..

Blir sinna pga sånne som deg som fortjener et spark en viss plass. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Sannheten kommer nok og biter en av oss i baken en eller annen gang, hehe :D

 

Statskirken fungerer forsåvidt som en brems for andre trosretninger, men for hvor lenge montro. Å avskaffe all støtte til religion ville nok gjøre samme nytten ;)

 

Om dere troende kunne sørget for å avskaffe det forbanna bråket som kommer fra kirkeklokkene når folk prøver å sove på søndagsmorran så hadde det jo vært et lysende eksempel på empati.

- Der skal dere være best i klassen, ikke sant, hehe :D

- En kan nemlig bli bøtelagt for å henge opp klær før et visst klokkeslett på søndag, men å dure og ringe er visst ikke til allmenn forstyrrelse, gah :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Sannheten kommer nok og biter en av oss i baken en eller annen gang, hehe :D

 

Statskirken fungerer forsåvidt som en brems for andre trosretninger, men for hvor lenge montro. Å avskaffe all støtte til religion ville nok gjøre samme nytten ;)

 

Om dere troende kunne sørget for å avskaffe det forbanna bråket som kommer fra kirkeklokkene når folk prøver å sove på søndagsmorran så hadde det jo vært et lysende eksempel på empati.

- Der skal dere være best i klassen, ikke sant, hehe :D

- En kan nemlig bli bøtelagt for å henge opp klær før et visst klokkeslett på søndag, men å dure og ringe er visst ikke til allmenn forstyrrelse, gah :p

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg gjerne avskaffet det bråket fra kirkeklokkene. Hater det. Jeg er kristen også. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er for kristendom som statsreligion fordi jeg mener at dette fungerer som en vegg mot andre religioner, f.eks. islam.

 

Dessuten er kristendommen sannheten, og folk har bare godt av å få høre det! :evil:

 

Det fungerer som en vegg mot rasjonell tenkning.

 

Hva det er som er sannheten egentlig?

Lenke til kommentar
Sannheten kommer nok og biter en av oss i baken en eller annen gang, hehe :D

 

Statskirken fungerer forsåvidt som en brems for andre trosretninger, men for hvor lenge montro. Å avskaffe all støtte til religion ville nok gjøre samme nytten ;)

 

Om dere troende kunne sørget for å avskaffe det forbanna bråket som kommer fra kirkeklokkene når folk prøver å sove på søndagsmorran så hadde det jo vært et lysende eksempel på empati.

- Der skal dere være best i klassen, ikke sant, hehe :D

- En kan nemlig bli bøtelagt for å henge opp klær før et visst klokkeslett på søndag, men å dure og ringe er visst ikke til allmenn forstyrrelse, gah :p

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg gjerne avskaffet det bråket fra kirkeklokkene. Hater det. Jeg er kristen også. ;)

 

Har aldri hatt noe stort problem med kirkeklokkebråk selv, men det må vel være litt frustrerende å våkne opp av de på en tidlig søndags morgen for de som bor i nærheten av en kirke. Må i alle fall være bedre med litt kling og klang enn IAAAAALKIIIIIBAAAAAKAAAAAALLIIIIIIIJOOOOOOHAHALOOOOGOOOO osv.

 

Jeg er for kristendom som statsreligion fordi jeg mener at dette fungerer som en vegg mot andre religioner, f.eks. islam.

 

Dessuten er kristendommen sannheten, og folk har bare godt av å få høre det! :evil:

 

Det fungerer som en vegg mot rasjonell tenkning.

 

 

Vegg mot rasjonell tenkning? Nå synes jeg du skal forklare deg hvordan statsreligionen vår er til noe hinder for tankene dine.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hva det er som er sannheten egentlig?

 

Jesus er veien, sannheten og livet.

Er det svaret godt nok?

 

Selvfølgelig er ikke det godt nok! Det er jo ikke noe svar, det er en standard innholdsløs frase som man kan lire av seg og føle seg bra.

 

Jeg spør om hva som konkret er sannheten.

Lenke til kommentar
Vegg mot rasjonell tenkning? Nå synes jeg du skal forklare deg hvordan statsreligionen vår er til noe hinder for tankene dine.

 

Mine tanker er ikke hemmet direkte, men når 50% av regjeringen må bekjenne seg til den lutherskevangeliske tro er det en effektiv barriere mot at vi får de best kvalifiserte politikerne i regjering.

 

Nå sier jeg ikke at alle kristne i politikken (eller generelt) er irrasjonelle i politiske spørsmål, men når undersøkelser viser at mindre enn femti prosent av befolkningen regner seg som kristne så vil jeg si at en minoritet i befolkningen er sikret majoritet i regjeringen bare i kraft av hvilken skydaddy man tror på.

 

I tillegg brukes mange av mine skattepenger på å lære små barn 2000 år gammel overtro. Jesus skjønte like godt som noen at det gjelder å huke tak i barna før de utvikler evner til kritisk tenkning, da de vil være mer mottakelig for alt mulig rart.

 

La de små barn komme til meg.
Stemmer ikke det?
Lenke til kommentar
Må i alle fall være bedre med litt kling og klang enn IAAAAALKIIIIIBAAAAAKAAAAAALLIIIIIIIJOOOOOOHAHALOOOOGOOOO osv.

 

Greier meg fint uten noen form for høylydt proklamering, uansett type, tidlig en søndags morgen jeg, hehe :D

 

@alekstef

Det er sikkert ikke bare vi "vantro hedninger" som av og til ønsker å sove litt lenger eller har skallebank nei :p

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være noen sammenheng mellom å kutte ut kirkeklokker og samtidig tillate at fulle kristne mennesker uten taleevner sier

 

IAAAAALKIIIIIBAAAAAKAAAAAALLIIIIIIIJOOOOOOHAHALOOOOGOOOO
?

 

Men fra spøk til alvor:

 

Jeg ser ikke helt at en svekkelse av det kristne grepet om norge skal gi islam noen større tilslutning. Det er jo ingen her som argumenterer for at kristendom skal erstattes med islam. Det vi sier er vel heller at sekularisme skal ta plassen der kristendommen har vært i det offentlige. => Ingen kobling mellom religion og stat til beste for alle som bor i landet.

Lenke til kommentar
Hva det er som er sannheten egentlig?

 

Jesus er veien, sannheten og livet.

Er det svaret godt nok?

 

Selvfølgelig er ikke det godt nok! Det er jo ikke noe svar, det er en standard innholdsløs frase som man kan lire av seg og føle seg bra.

 

Jeg spør om hva som konkret er sannheten.

 

Kanskje en "standard innholdsløs frase" for deg. Men for et par milliarder betyr den vanvittig mye. Så stopp å sette deg i forsvarsstilling bare jeg "toucher" innom kristendommen som religion og livsstil.

Det fins en verden utenfor din lille navle der folk har forskjellig tro! aksepter det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...