Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Aldri helt utvilt etter søvn


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen ganger når jeg våkner kan jeg føle meg super! Det føles som om jeg våkna til perfekt tidpunkt og jeg føler meg STRÅLENDE! Ikke helt trøtt og ikke helt for våken. Bare perfekt! Dette skjer mest fredag til lørdag :p. Men det hadde jammen meg vært supert om det kunne vært sånn hele uka. Resten våkner jeg helt utslitt, som om jeg ikke har sovi nok i det hele tatt. Det jeg trenger, ikke for mye, ikke for lite! Likevel føler jeg meg sliten å daff. Rundt 8 - 10 timers søvn. Er 18 år. Jeg merker også at putene ligger på gulvet vær natt og dyna er veldig rar så jeg lurer på om jeg flytter mye på meg :dontgetit: . Noen som har råd for skikkelig kvalitets søvn? Lufta på rommet er bra og det er kjølig, lite støy, dataen bråker nesten ikke noe.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der finnes en rekke årsaker til at man ikke føler seg utvilt når man våkner. Noen umiddelbare ting som slår meg er som vesleengen sier, få deg litt fysisk aktivitet og frisk luft før du legger deg. Hard trening om kvelden bør du holde deg vekk fra fordi det kan ha omvendt effekt, men litt hjertepump tidlig på kvelden kan gjøre susen.

En annen ting er at du kan ha søvnapneer om natta. Det vil si at du slutter å puste i perioder. Typiske årsaker er snorking. 18-åringer snorker som regel ikke mye dersom du ikke er overvektig hvorfor en dårlig seng eller dårlig pute likegjerne kan gjøre sitt.

Du sier ikke noe om din mentale helse, antar derfor at den er god, men ellers er depresjon en mulig årsak.

Til sist vil jeg anbefale deg å ikke spise før du går å legger deg. Siste mål mat bør inntas minimum 2 timer før sengetid, det bør heller ikke være en skikkeli' middag med en masse fett.

Det sier vel seg selv at Cola og kaffe ikke skal inntas overhode 4 timer før du legger deg.

Til slutt kan du jo prøve å finne ut hva du gjorde kvelden før den natten du sov godt, gjenta det for å så oppdage hva som er en god resept på god søvn.

Lenke til kommentar

Har våknet opp et fåtall ganger i livet mitt, å vært utvilt.

Som regel man-søn så våkner jeg opp trøtt, og sliten.

 

Jeg tar som regel en svart kaffe rett før jeg legger meg, da sovner jeg av raskere, og våkner opp litt enklere om morgenen.

Vet ikke hvorfor jeg sover bedre/raskere med koffein i blodet ;)

 

Utrolig slitsomt må jeg si :p

Lenke til kommentar
Har våknet opp et fåtall ganger i livet mitt, å vært utvilt.

Som regel man-søn så våkner jeg opp trøtt, og sliten.

 

Jeg tar som regel en svart kaffe rett før jeg legger meg, da sovner jeg av raskere, og våkner opp litt enklere om morgenen.

Vet ikke hvorfor jeg sover bedre/raskere med koffein i blodet ;)

 

Utrolig slitsomt må jeg si :p

 

 

:o sykt!

Lenke til kommentar
Har våknet opp et fåtall ganger i livet mitt, å vært utvilt.

Som regel man-søn så våkner jeg opp trøtt, og sliten.

 

Jeg tar som regel en svart kaffe rett før jeg legger meg, da sovner jeg av raskere, og våkner opp litt enklere om morgenen.

Vet ikke hvorfor jeg sover bedre/raskere med koffein i blodet ;)

 

Utrolig slitsomt må jeg si :p

 

Koffein rett før du legger deg?

Lenke til kommentar
Har våknet opp et fåtall ganger i livet mitt, å vært utvilt.

Som regel man-søn så våkner jeg opp trøtt, og sliten.

 

Jeg tar som regel en svart kaffe rett før jeg legger meg, da sovner jeg av raskere, og våkner opp litt enklere om morgenen.

Vet ikke hvorfor jeg sover bedre/raskere med koffein i blodet ;)

 

Utrolig slitsomt må jeg si :p

 

Koffein rett før du legger deg?

 

Ja, merkelig nok.

Synes det er rart selv, men blir drittrøtt av kaffe :O

Hmm.. søkte litt.. http://en.wikipedia.org/wiki/Power_nap

Endret av Halogen
Lenke til kommentar

To tips som vil hjelpe veldig er:

 

1. Legg deg og stå opp til faste tider alle ukedager (inkludert helgen). Bestem deg for å f. eks legge deg klokken elleve hver kveld og stå opp klokken syv hver dag. Din circidianske rytme (døgnrytme) ligger sannsynligvis på mellom åtte og ni timer, noe den gjør for de fleste mennesker. Den circidianske rytme er rytmen diverse kjemiske stoffer, som har med søvn å gjøre, slippes ut i kroppen. Disse påvirkes blant annet av sollys (derfor mange blir vinterdeprimerte). Døgnrytmes endrer tidsrom etter når du legger deg (tilpasningen tar tid), så fin deg en tid å legge deg på, og la kroppen bli vant til denne tiden.

 

2. Optimalt sett bør du ikke bruke soverommet til annet enn soving. Om dette ikke lar seg gjøre unngår du hvertfall å bruke sengen til andre ting enn soving. Hjernen bør ikke assosiere sengen med annet en søvn, noe den kun gjør om sengen eklusivt brukes til nettopp soving.

 

Og til slutt, unngå for all del langvarig og jevn bruk av sovepiller. Slik bruk av sovepiller kan faktisk føre til kronisk søvnmangel (insomnia som det heter på fint), så det virker kun mot sin hensikt. Sovepiller skal kun brukes i korte tidsrom der det absolutt er nødvendig (ved store smerter som hindrer normal søvn for eksmpel).

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...