Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er forskjellen på 2 og 4 ohm?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på nettet etter bassere, men når det kommer til ohm å sånn, så melder jeg meg ut, så det jeg lurer på er: Spiller en 12" basser som har like watt verdier med 2 ohm, likt som en med 4 ohm? hva er forskjellen på ohm'ene?

 

og har det noe å si, om jeg kobler en 2 ohms basser på en 4 ohms forsterker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det da si at det er smartest å velge et element med lite motstand, og kjøre på med dobbelt effekt fra forsterkeren for å få mest ytelse? eller hvordan fungerer dette? :hmm:

 

Som dere kanskje skjønner, er ikke jeg noe geni i dette, så hvis dere klarer å ikke formulere det så vanskeli hadde det vært supert :D

Lenke til kommentar
så det er annbefalt å kjøpe 2 ohms ellement?

En forsterker leverer mer effekt i 2 ohm enn i 4 ohm, men den bør da være stabil i 2 ohm. Dermed vil det ikke gå utover lydkvaliteten (og utstyret).

 

Man bestemmer seg for motstanden til basseren når man har bestemt seg for hvordan man skal koble dette og hvor mange elementer man skal ha. Kjøper du to elementer på 2 ohm, kan du kjøre disse sammen i enten 1 eller 4 ohm, ettersom hvorvidt du parallell eller seriekobler. Du kan også kjøre elementene hver for seg på hver sin kanal på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...