Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Domene og msn-adresse - Hvem eier msn-adressen?


LNaitsirhC

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på en sak her nylig. La oss si at du er eieren av domenet randomdomene.tld. Du benytter deg av e-post- og msn-adressen [email protected].

 

Etter en tid bestemmer du deg for å ikke drive dette domenet lenger, og du fornyer det ikke. Da vil jo selfølgelig websiden og e-post adressen ikke fungere lenger. MSN-adressen fungerer fortsatt (microsoft sin feil).

 

Etter litt finner en annen person ut at han vil kjøpe domenet randomdomene.tld. Han vil også bruke e-post adressen [email protected]. Men når han skal registrere e-post adressen som en MSN-konto, får han beskjed om at det allerede finnest en konto på den adressen. Siden han er eieren av e-post adressen, kan han trykke på "glemt passord", og få tilsendt passordet ditt (eventuelt blir det generert et nytt). Når han da logger inn, får han opp alle dine kontakter. Selv om du kanskje hadde blokkert og slettet alle kontaktene, kan han enkelt finne ut hvem som har din adresse på sin kontaktliste, hvis ikke alle kontaktene har slettet deg også.

 

Med andre ord kan han egentlig "stjele identiteten" din. Hvem er den rette eieren av kontoen? Det er jo helt logisk at det er den nye eieren, men hva med deg som opprettet kontoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en liten logisk brist i slutningen din, såvidt jeg kan se.

 

Jeg mener i alle fall bestemt at dersom du har glemt passordet, må du oppgi svar på et spørsmål for at de skal sende ut passordet. Dersom du velger å få tilsendt nytt passord, blir dette automatisk sendt til en annen epostadresse som eieren av MSN-kontoen selv har definert tidligere. Dersom man ikke har definert en alternativ epostadresse tidligere, er det ikke uten videre mulig å få tilsendt et nytt passord.

 

Uten at jeg har brukt Hotmail i noen særlig grad, og derfor ikke kan si dette med skråsikkerhet, tror jeg du ville fått problemer dersom du forsøkte dette...

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Når man trykker på glemt passord, kommer man til en side der man skal skrive inn msn-adressen sin. Deretter får man et valg om man skal få passord på e-post, eller om man skal skrive inn det hemmelige spørsmålet/svaret.

post-79250-1206797507_thumb.png

Om man velger å få sendt det til e-post:

post-79250-1206797541.png

Da får man en e-post med en lenke til denne siden:

post-79250-1206797599_thumb.png

 

Og vips har man nytt passord. Prøvde det faktisk ut nettopp, uten noe spørsmål om det hemmelige spørsmålet/svaret, eller å ha oppgitt en alternativ e-post adresse.

 

Edit: Om man faktisk har oppgitt en alternativ e-post adresse for resetting av passord, får man valg om man skal bruke den, eller msn-konto adressen når man skal få nytt passord:

post-79250-1206798152.png

Endret av LNaitsirhC
Lenke til kommentar

skjønner ikke den resettinga helt jeg...får valget mellom hemmelig spørsmål og å få det sendt til e-post..

 

velger e-post, og da står det at jeg kan få passordet tilsendt til den mailen jeg prøver å restette passordet på..hvordan skal jeg da få tak i passordet dA?

 

Jeg prøvde med mailen min [email protected], som jeg har passordet til nå..men hvis jeg mister passordet og skal resette det, så må jeg jo komme inn på kontoen før jeg kan gjøre noe, hvordan kan det være miulig?

 

Sorry..ganske dårlig skrevet, men har dårløig tid og har så mye å si :p

Lenke til kommentar
skjønner ikke den resettinga helt jeg...får valget mellom hemmelig spørsmål og å få det sendt til e-post..

 

velger e-post, og da står det at jeg kan få passordet tilsendt til den mailen jeg prøver å restette passordet på..hvordan skal jeg da få tak i passordet dA?

 

Jeg prøvde med mailen min [email protected], som jeg har passordet til nå..men hvis jeg mister passordet og skal resette det, så må jeg jo komme inn på kontoen før jeg kan gjøre noe, hvordan kan det være miulig?

 

Sorry..ganske dårlig skrevet, men har dårløig tid og har så mye å si :p

 

Det er derfor du må legge inn en alternativ epostadresse, hvor de kan sende passordet ditt dersom du har glemt passordet til Hotmail-kontoen.

Lenke til kommentar
skjønner ikke den resettinga helt jeg...får valget mellom hemmelig spørsmål og å få det sendt til e-post..

 

velger e-post, og da står det at jeg kan få passordet tilsendt til den mailen jeg prøver å restette passordet på..hvordan skal jeg da få tak i passordet dA?

 

Jeg prøvde med mailen min [email protected], som jeg har passordet til nå..men hvis jeg mister passordet og skal resette det, så må jeg jo komme inn på kontoen før jeg kan gjøre noe, hvordan kan det være miulig?

 

Sorry..ganske dårlig skrevet, men har dårløig tid og har så mye å si :p

 

ikke alle som har samme passord på eposten sin og msn som du har ?

 

Hvis du skal ha msn passordet ditt, kan du få det på mailen som msn kontoen er registrert på.

 

Derav trådstarters problem at en ny eier får full tilgang til domene og mailadresser tilknyttet dette, vil han få MSN passordet i E-POST inboxen og vil kunne "hijacke" vennene/kontakt listen hans.

 

en mulig "løsning" er jo og registere msn adressen din som [email protected] som msn ..

 

forøvrig er det jo ny eier som nå betaler for randomdomene.ltd så jeg kan ikke skjønne at du skal ha noen rettigheter der, snu det andre veien, du kjøper et domene og den forrige eieren skal få lov til å bruke en epost adresse/msn på ditt domene ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...