Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Viktige ting om den amerikanske borgerkrigen


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vi har nå et "in depth study" på skolen der vi kunne velge hva vi ville skrive om så lenge det handlet om USA, så jeg valgte den amerikanske borgerkirgen.

 

Jeg er ganske interessert i historie, og etter å ha vært i USA og sett på steder der borgerkirgen har pågått og sett på ulike museum og lignende, så jeg lurte på om det er noe dere synes er viktig med borgekrigen som er verdt å skrive om på en større innlevering? Alle ting som kunne vært nyttig og spennende å vite om!

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Vi har nå et "in depth study" på skolen der vi kunne velge hva vi ville skrive om så lenge det handlet om USA, så jeg valgte den amerikanske borgerkirgen.

 

Jeg er ganske interessert i historie, og etter å ha vært i USA og sett på steder der borgerkirgen har pågått og sett på ulike museum og lignende, så jeg lurte på om det er noe dere synes er viktig med borgekrigen som er verdt å skrive om på en større innlevering? Alle ting som kunne vært nyttig og spennende å vite om!

 

På forhånd takk :)

 

Slaget ved Gettysburg er et stort og sentralt tema når det gjelder den amerikanske borgerkrigen. Slaget regnes som vendepunktet i krigen, hvor sørstatene ble slått tilbake. Det var her Abraham Lincoln holdt sin velkjente tale, rett etter slaget.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Gettysburg

 

Ellers kan du si litt om krigspraksisen, altså bruken av strategier og våpen. Dette er ikke noe du bør legge alt for stor vekt på, men er greit å fylle inn mellom de viktigste momentene, for å få mer "kjøtt på beinet".

En soldat kunne lade opptil 2 ganger i minuttet, noe som førte til at man måtte stå på linje og skyte samtidig, slik at fienden ble rammet av et kuleregn.

 

Du kan også nevne på slutten, at det var i sluttfasen av borgerkrigen av man utviklet det første maskingeværet, og som hadde som formål å redde liv, fordi ett maskingevær kunne spare livet til flere soldater.

Maskingeværet hadde en tendens til å kile seg, og ble fort lagt på is til fordel for vanlige rifler og bajonetter.

 

For å finne ut mer om dette, søker du på "Gatling".

 

Det kan også være lurt å si litt om sentrale personer på de to sidene. General Lee kan være en av dem, en general av sørstatenes styrker. Hvis du heller vil lære gjennom en film, kan du se "Gods and Generals", som handler nettopp om borgerkrigen og sentrale personligheter.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Vi har nå et "in depth study" på skolen der vi kunne velge hva vi ville skrive om så lenge det handlet om USA, så jeg valgte den amerikanske borgerkirgen.

 

Jeg er ganske interessert i historie, og etter å ha vært i USA og sett på steder der borgerkirgen har pågått og sett på ulike museum og lignende, så jeg lurte på om det er noe dere synes er viktig med borgekrigen som er verdt å skrive om på en større innlevering? Alle ting som kunne vært nyttig og spennende å vite om!

 

På forhånd takk :)

Hei ! Vil bare komme med utfyllende kommentarer:

Den amerikanske borgerkrig. En rar krig, for ikke mange visste noe om landet Amerika. En rar krig, for ikke visste noe om hvorfor de kriget. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Den_amerikanske_borgerkrigen.

 

Det jeg kan tillegge her er:

I nord var industrialismen kommet langt. Fabrikkene trengte friske og glade arbeidere av begge kjønn, og disse behovene falt sammen med arbeidernes organisering og vår tids start på bygging av et velferdssamfunn.

I sør, derimot, levde man av landbruket. Dess vanskelige økonomiske tider, dess viktigere var det å eie store landområder. Og bomullsdyrking krevde mye arbeidskraft. De billigste var negerslaver. Jordeierne i sør trengte slaver for å opprettholde sitt livs grunnlag. I beste fall ble jordeierne ”snille slaveeiere”.

Boka ’onkel Toms hytte” kan leses som en forklaring på hvorfor folk heller ville være frie og fattige en å være fremdeles trygge slaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...