Gå til innhold

Hvilken arkitektur er best for databaseapplikasjon?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er under innkjøp av nytt ustyr for migrering av vår gamle DB server (MSSQL 2005) til MSSQL2008. Jeg var på Microsoft Technet og der snakket jeg med noen som nevnte såvidt at AMD sin arkitektur var bedre for databasedrift på grunn av hvordan arkitekturen er bygget opp i forhold til Intel, og at Intel var bedre på virtualisering.

 

Jeg har ikke funnet noe informasjon om dette, er det hold i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik situasjonen er i dag er jeg litt i tvil, ettersom AMD henger litt etter på firkjerne.

 

Tidligere har jeg sett at AMD er betydelig raskere på context switching, noe som gir en meget positiv effekt for databasemiljøer. Våren 2007 gjennomførte jeg en større test av Dell PowerEdge 6850 (Intel) og 6950 (AMD). Begge maskiner var konfigurert med 4 stk raskest tilgjengelig tokjerne prosessorer av hver arkitektur. Testene viste da 20-30% høyere ytelse på AMD ved kjøring av standard OLTP tester på Oracle 10g. Tar man hensyn til price/performance blir differansen enda større.

 

Når AMD's firkjerne Opteron blir alment tilgjengelige ser jeg for meg at vi vender tilbake til dette scenarioet for databaseytelse.

 

Når det gjelder virtualisering har jeg ikke nok sammenligningsgrunlag til å uttale meg.

Lenke til kommentar
Er noe i den duren jeg også har oppfattet det. Nå vet jeg ikke om man ville sett større eller mindre forskjeller med MSSQL, men det får være i tankene mine.

 

Si gjerne ifra hvis du kommer over noen artikkler som tar for seg dette

 

Artiklene og testene rundt dette er som regel finansiert direkte eller indirekte av AMD eller Intel, respektive. Resultatene av disse testene ser alltid ut til å helle i retning av selskapet som betaler.

 

Dette var en stor del av årsaken til at jeg gjennomførte en så omfattende in-house test på vegne av min arbeidsgiver, da denne skulle velge ny primærplattform for Oracle og MySQL databaser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...