Gå til innhold

Softmodde en x-box 1? noen som vet?!


Devil123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg og sikkert mange andre her inne vet hvordan det gjøres, men jeg tvile på at noen har lyst til å lage en guide til deg. Dersom du ikke forstår engelsk vil jeg anbefale deg å la noen andre gjøre det, du kan ta en titt på disse sidene:

www.modnet.no

www.xunlock.com

Lenke til kommentar
Jeg og sikkert mange andre her inne vet hvordan det gjøres, men jeg tvile på at noen har lyst til å lage en guide til deg. Dersom du ikke forstår engelsk vil jeg anbefale deg å la noen andre gjøre det, du kan ta en titt på disse sidene:

www.modnet.no

www.xunlock.com

Jeg fårstår engelsk...men de stedene jeg har finni har det stårr litt for avansert...

 

Om noen kan, lag gjerne en guide

Endret av Devil123
Lenke til kommentar

Softmodding utnytter buffer overflow forskjellige steder, bl.a. ved lasting av savegame for å klare å kjøre uorginal kode på en umoddet box.

 

For å gjøre dette trenger du følgende:

- Et spill (orginal) det finnes en buffer overflow for. Jeg har brukt 007 - Agent under fire, men det finnes også andre.

- En modifisert savegame for dette spillet som gir buffer overflow og starter uorginal kode.

- Et memory card eller lignende.

- En måte å overføre den modifiserte savegamen til minnekortet, f.eks. en xbox som allerede er modifisert.

- Diverse filer som utnytter buffer overflow når maskinen starter opp. Det finnes mye forskjellig, til og med automatiske pakker.

 

Når du har alt dette, kan jeg forklare deg resten. :)

Endret av rekyl
Lenke til kommentar
Softmodding utnytter buffer overflow forskjellige steder, bl.a. ved lasting av savegame for å klare å kjøre uorginal kode på en umoddet box.

 

For å gjøre dette trenger du følgende:

  • Et spill (orginal) det finnes en buffer overflow for. Jeg har brukt 007 - Agent under fire, men det finnes også andre.
  • En modifisert savegame for dette spillet som gir buffer overflow og starter uorginal kode.
  • Et memory card eller lignende.
  • En måte å overføre den modifiserte savegamen til minnekortet, f.eks. en xbox som allerede er modifisert.
  • Diverse filer som utnytter buffer overflow når maskinen starter opp. Det finnes mye forskjellig, til og med automatiske pakker.

Når du har alt dette, kan jeg forklare deg resten. :)

Går det an og bruke en pc med ata kabel til hardisken?

Lenke til kommentar
Går det an og bruke en pc med ata kabel til hardisken?

Problemet er at harddisken er låst med en nøkkel som bare xboxen har. En mulighet er å hot-swappe, dvs. å koble harddisken om til pcen mens xboxen står på. Da er harddisken låst opp, og kan leses av andre. Jeg vil ikke anbefale dette, da det er fort gjort å ødelegge både harddisk, xbox og pc.

Lenke til kommentar
Går det an og bruke en pc med ata kabel til hardisken?

Problemet er at harddisken er låst med en nøkkel som bare xboxen har. En mulighet er å hot-swappe, dvs. å koble harddisken om til pcen mens xboxen står på. Da er harddisken låst opp, og kan leses av andre. Jeg vil ikke anbefale dette, da det er fort gjort å ødelegge både harddisk, xbox og pc.

Går det an og overføre den savegamen på annen måte? btw måå jeg ha 007 spillet?

 

 

hvor i verden bor du? bor du i nærheten kunne du ha hjulpet meg?

Endret av Devil123
Lenke til kommentar
Går det an og overføre den savegamen på annen måte? btw måå jeg ha 007 spillet?

Det finnes minnepinner som kan kobles til pc, slik at man dermed kan overføre det slik.

 

Hvis du skal bruke savegame exploiten må du ha et orginalspill som har mulighet for buffer overflow. 007 er et som har det. Det finnes flere, men jeg husker ikke hvilke.

 

Hvis du skal hotswappe, trenger du verken minnepinne eller spill.

 

hvor i verden bor du? bor du i nærheten kunne du ha hjulpet meg?

Jeg bor i Bergen. Om jeg har tid til å hjelpe deg er ikke sikkert. :)

Lenke til kommentar
Går det an og overføre den savegamen på annen måte? btw måå jeg ha 007 spillet?

Det finnes minnepinner som kan kobles til pc, slik at man dermed kan overføre det slik.

 

Hvis du skal bruke savegame exploiten må du ha et orginalspill som har mulighet for buffer overflow. 007 er et som har det. Det finnes flere, men jeg husker ikke hvilke.

 

Hvis du skal hotswappe, trenger du verken minnepinne eller spill.

 

hvor i verden bor du? bor du i nærheten kunne du ha hjulpet meg?

Jeg bor i Bergen. Om jeg har tid til å hjelpe deg er ikke sikkert. :)

litt langt og reise til bergen...men hva er hotswappe?:S jeg har minne penn til pc...men hvordan kan jeg koble den til x-boxen?:S hvis jeg forsto deg rett da...:p

Lenke til kommentar
Går det an og overføre den savegamen på annen måte? btw måå jeg ha 007 spillet?

 

Nei det finnes to andre spill du også kan bruke. Splinter Cell og Mechassault om jeg ikke husker feil. Men ett av disse tre spillene må du ha ja, og det må være orginalversjonen. Vel og merke: Hvis du bruker hotswap metoden (allerede nevnt over) så går det an å bygge en allerede ferdig softmoddet harddisk ved hjelp av XboxHDM. Da trenger du ikke noen av de tre spillene, men jeg vil uansett anbefale å ha dem fordi du trenger dem i ettertid om det skjer noe galt med softmodden, eller om du ønsker å fjerne den, eller endre den på et eller annet vis. (Alternativt kan du selvfølgelig bare bygge harddisken på nytt hver gang du ønsker å gjøre endringer, men det er jo veldig tungvindt da)

 

Metodene man kan bruke for å få savegamet over på et minnekort er:

1) Hotswapping + XboxHDM (Gratis, men som nevnt, også mest risky)

2) Et annet modifisert konsoll (Du trenger et minnekort for å gjøre det på denne måten)

3) ActionReplay eller tilsvarende produkt som lar deg koble et spesial-laget minnekort til USB porten på PC-en din og overføre savegamet fra PCen og direkte inn på minnekortet via USB. (Slike minnekort er som regel enda dyrere enn de vanlige offisielle minnekortene.)

Endret av Asmodeus
Lenke til kommentar

Hvis man bruker hotswapping, kan man legge inn de permanente endringene med en gang, og trenger ikke gå via minnekort/orginalspill. Dette er nok den billigste løsningen, og hvis man har tenkt å utføre én softmodding er det gjerne litt bortkastet å kjøpe minnekort og orginalspill. Den kan imidlertid være skummel. Jeg har gjort det én gang, da 007-platen min til slutt var blitt uleselig. Dette gikk fint, men jeg garranterer ingenting.

Lenke til kommentar
Hvis man bruker hotswapping, kan man legge inn de permanente endringene med en gang, og trenger ikke gå via minnekort/orginalspill. Dette er nok den billigste løsningen, og hvis man har tenkt å utføre én softmodding er det gjerne litt bortkastet å kjøpe minnekort og orginalspill. Den kan imidlertid være skummel. Jeg har gjort det én gang, da 007-platen min til slutt var blitt uleselig. Dette gikk fint, men jeg garranterer ingenting.

hvis jeg skal koble den opp mot PC-en...betyr det da at jeg må ta en ata kabel fra PC-en til x-boxen og videre til x-boxens harddisk?

Lenke til kommentar

Ser du lurer på hva hotswapping er. Tror kanskje ikke det er noe for deg hvis du trenger å stille det spørsmålet, men du har allerede fått en kort forklaring lenger opp her. Det dreier seg om å boote xboxen slik at xboxen låser opp harddisken, og så (mens xboxen fremdeles er påslått) koble om datakabelen til harddisken fra Xboxen til din PC, slik at PC-en din klarer å oppdage og gjøre endringer på xbox harddisken. Du kan da gjøre softmodden helt og fullt via din egen PC. Etter at softmodden er blitt gjort er det bare å koble den (fremdeles låste) harddisken til din Xbox igjen og boote xboxen på nytt.

Lenke til kommentar
hvis jeg skal koble den opp mot PC-en...betyr det da at jeg må ta en ata kabel fra PC-en til x-boxen og videre til x-boxens harddisk?

 

Nei, du må nappe ut kabelen fra Xboxens hovedkort og flytte den enden du nappet ut over på PC'ens hovedkort.

aha!!det er jeg ikke har fått til...

Lenke til kommentar
aha!!det er jeg ikke har fått til...

 

Det er ingen vits i å gjøre dette uten å følge en guide. Timingen er viktig bl.a. og guidene forteller deg hvordan det gjøres helt presis. Hvis du ikke leser engelsk så bra så anbefaler jeg deg på det sterkeste å la andre gjøre jobben for deg, ellers ender du fort vekk opp med både ødelagt PC og xbox.

Lenke til kommentar
aha!!det er jeg ikke har fått til...

 

Det er ingen vits i å gjøre dette uten å følge en guide. Timingen er viktig bl.a. og guidene forteller deg hvordan det gjøres helt presis. Hvis du ikke leser engelsk så bra så anbefaler jeg deg på det sterkeste å la andre gjøre jobben for deg, ellers ender du fort vekk opp med både ødelagt PC og xbox.

en kompis skal hjelpe meg, han har 6'er i engelsk...og han har gått gjennom det, og han sier at hvis jeg ordner det vi trenger så skal han ta seg av resten

 

btw: går det an og bruke en lengre ata kabel og koble inn 1-2 xtra harddisker, uten at det skjer noe mer untatt mer plass...

Endret av Devil123
Lenke til kommentar
HVORFOR??? En chip er mye bedre, og koster 600 kr ferdig montert, ikke noe å lure på da ;)

 

Tror du bør oppfriske kunnskapen din om softmodding en smule. Tiden har ikke stått stille og softmodding har idag ikke like mange ulemper som det hadde når teknikken var ny.

 

Fakta er at hvis man ikke skal gjøre jobben selv så er det alltid lønnsomt med softmodding fremfor chipping. Softmodding (NDURE) er billigere (man betaler kun for den tiden modderen bruker på å gjøre jobben - man slipper å betale for en modchip) men softmod gir likevel alle de samme mulighetene som chipping, med kun to unntak: Det er en litt mer innviklet prosess å bytte harddisk på en softmoddet boks og softmodding forutsetter at harddisken kan låses. Ulempen med det er at hvis du vil sette inn en større harddisk så må du dobbeltsjekke at harddisken din er av et fabrikat og en modell som lar seg låse.

 

Utover det så har moderne softmoder de samme mulighetene for dual-boot, bruk av Xbox Live og kan kjøre all den samme softwaren som en chippet xbox. Dersom du åpner konsollet er det også fullt mulig å oppgradere harddisken til en større en. Det er bare litt mindre "plug-and-play" på en softmoddet xbox enn på en chippet en (så lenge du uansett ikke gjør jobben selv så spiller jo ikke det noen rolle for deg da.)

 

Dersom du ikke har planer om å oppgradere til større harddisk i forbindelse med moddingen så har faktisk softmodding (i tillegg til lavere pris) ytterligere et par fordeler fremfor chipping: Softmodding kan gjøres uten at konsollet trenger å åpnes. (=garanti intakt) Men garanti er jo i grunnen noe de færreste Xbox1 eiere tenker på i dag da, siden konsollet er såpass gammelt. En annen fordel er at moddernes erfaring har mindre betydning for det endelige resultatet når man softmodder. Jobben som skriptene utfører er ikke avhengig av erfaringen til den som kjører dem. Det samme kan ikke sies om en chip som skal loddes på plass. Det er mange uerfarne loddere som har ødelagt hovedkort med stygge eller direkte feilaktige loddejobber.

 

Hvis du derimot skal gjøre jobben selv så er chipping et godt alternativ fordi softmodding krever innkjøp av ekstra utstyr som fort vekk overgår det en chip koster, og som dessuten kan være vanskelig å oppdrive nå som Xbox har vært ute av salg i lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...