Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Pentax K200D

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Pentax K20D og Sony A700 er for dyre alternativer.

Jeg har sjekket litt og valgene begynner å bli mindre nå. Jeg står mellom 3 kameraer jeg har lyst å kjøpe og hadde satt stor pris på å få vite fordelene og bakdelene med de kameraene. Samt hvem dere mener er generelt best, selvfølgelig med en begrunnelse. Setter pris på om dere kan finne et bra objektiv til også. Husk at prisen til sammen ikke kan bli mer en ca. 9000,- (eks. mva.) inkludert ekstrautstyr. Altså rundt 12.000,- vanlig butikkpris.

Pentax K200D vs. Pentax K10D vs. Canon EOS 450D

Who is the winner?

Her er nok ingen vinner, kvart av kameratypane har sine fordeler og bakdeler. Vinneren er den som passer ditt bruk..Bildekvaliteten mellom kamearne er nok bortimot likeverdig, men på ferdige bilder rett frå kamera, må nok K10D justerast inn etter personlige ønsker, då den er berekna for meir avanserte brukera. Elles kan der vere litt forskjell i JPG rett frå kamera, då Canon og Pentax har forskjellige strategier på korleis eit bilde skal vere, men det er justerbart.

Canon 450: LiveView, fleire bilder pr sekund (4,5)? og muligens litt raskere AF, betre på høg ISO, minst, lettast og meir plastaktig..

K200D: Innebygd bildestabelisering i kamerahus (Sansynlivis meir effektiv enn K10D), værtetta hus, meir presis AF enn dei 2 andre. (Påstand, men eg trur at den har samme logeritmen som det nye K20D? Trådløs blitsoverføring, display på kameratoppen.

K10D: Lettare tilgang til diverse funksjonar frå utsida av kamera, enn K200D, men elles mykje likt + litt større buffer og fleire bilder i serie..samt det mest robuste kamera av desse.

Edit: K10D er nok der en kan gjere den beste handelen..

Dette var vel i grove trekk det som eg kjem på no av forskjeller..Men den vigtigaste delen av bildekvaliteten står bak kamera og trykker på knappen :)

Endret av Kaffilars
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pentax K20D og Sony A700 er for dyre alternativer.

...

Pentax K200D vs. Pentax K10D vs. Canon EOS 450D

Who is the winner?

Alle disse husene er kompetente verktøy, med hver sine styrker og svakheter. 450D er nok det raskeste på AF, til gjengjeld er det trolig noe mer unøyaktig. Mitt beste råd er nok det vanlige, nemlig å ta og føle på alle tre og så la hendene bestemme.

Hvis jeg sto over for dette valget ville jeg nok gått for K10D. Dette fordi delvis jeg antar at den er mest solid, men også fordi den har den beste søkeren. I tilleegg så passer de mindre Canonhusene svært dårlig i mine hender. Men det er ut fra mine preferanser. Andre måter å veie dem opp mot hverandre kan være like fornuftige.

Et forbehold: Om du går for det Sigma objektivet du nevner i åpningsinnlegget ditt, da vil du trolig ha stor nytte av innebygget billedstabilisator. Grunnen er at objektivet er forholdsvis lite lyssterkt, og derfor er svært vanskelig å holde stødig ved dårlig lys. Det samme gjeldeer alle slike superzoomer, med unntak av de som har innebygget billedstabilisator.

Ser du bort fra dette med innebygget billedstabilisator, så kan Canon 30D være et fjerde alternativ. Dette huset er solid og godt, og selges rimelig http://japanphoto.no/product/digital-speil...-30d-kamerahus/

Der får du nok og svært mye for pengene.

MaritimTim

Skrevet

Vell, tusen takk for gode svar. Da anser jeg denne tråden for løst. Jeg skal dra til butikken å sjekke selv. Vedder også på at jeg kan få endel hjelp av ansatte der.

Må også si at dette er et veldig bra forum. Dere har nok ikke hørt det siste fra meg her :p

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)
Vell, tusen takk for gode svar. Da anser jeg denne tråden for løst. Jeg skal dra til butikken å sjekke selv. Vedder også på at jeg kan få endel hjelp av ansatte der.

Må også si at dette er et veldig bra forum. Dere har nok ikke hørt det siste fra meg her :p

Vurderer Pentax K200D eller K20D selv (ser ut som om det er vanskelig å få tak i K10D :/ ).

Men det jeg lurer på er om det er flere forskjeller mellom K20D og K200D enn sensor, FPS, buffer, søker, Live View, to hjul og litt flere knapper? Hvilke knapper er det K200D mangler? (skal gå å prøve begge husene i løpet av uken)

For meg er AA batterier en ganske stor fordel, og jeg trener ikke live view. Har kjøpt siste Fotografi, og begge kameraene frister :) Jeg skyter bare i RAW, så JPEG kvalitet betyr ingenting.

PS. Ikke meningen å stjele tråden din dudee, hvilket kamera valgte du? ;)

Endret av SRD
Skrevet (endret)

Vurderer Pentax K200D eller K20D selv (ser ut som om det er vanskelig å få tak i K10D :/ ).

Men det jeg lurer på er om det er flere forskjeller mellom K20D og K200D enn sensor, FPS, buffer, søker, Live View, to hjul og litt flere knapper? Hvilke knapper er det K200D mangler? (skal gå å prøve begge husene i løpet av uken)

For meg er AA batterier en ganske stor fordel, og jeg trener ikke live view. Har kjøpt siste Fotografi, og begge kameraene frister :) Jeg skyter bare i RAW, så JPEG kvalitet betyr ingenting.

Størst forskjell er nok bufferen, og antall funksjoner du når uten å gå inn i menyane. Eg tenker då spesielt på lysmålings metode, fokuspunk og af-mode. Byggkvalitet er nok litt forskjell på, sjølom K200D er forbetra i forhold til K100D.

Vil nok tru at AF hastighet er litt hurtigere på K20D sidan der er høgare spenning på batteriet. Du manglar mulighet for å finjustere AF, mulighet for dobbeleksponering, mulighet for intervallfotografering, mulighet for styring av kamera frå PC, Lys i lcd display manglar. Mener K200D støtter trådlaus blitz, om ikkje er det og ein forskjell. Mulighet for høgare ISO 1600 kontra 6400, Der er nok og fleire brukarinnstillingar som kan tilpassast deg på K20D.

Du kjem no langt med K200D om du ikkje har behov for desse kjekt å ha funksjonane..

Trur eg har fått med det meste. :hmm:

Endret av Kaffilars
Skrevet (endret)

Bortsett fra bare et hjul mener jeg at K20D og K200D er ganske like sånn knappemessig. Har ikke satt meg så grundig inn i K200D men jeg mener at det ikke er så viktige forskjeller bortsett fra det du selv og Kaffilars nenvner. Jo, en ting, K20D har bedre søker.

For meg er nok hovedforskjellen at du på K200D mister Hyper Program. Jeg vil anbefale deg å sette deg godt inn i hva den forskjellen innebærer. Litt vanskelig å forklare, men det handler om rask betjening, å kunne veksle sømløst mellom program, til å ta over kontrollen selv. Jeg er virkelig Hyper entusiast. Sjekk dette grundig ut i butikken før du bestemmer deg er mitt tips.

Endret av fototim
Skrevet (endret)
Vurderer Pentax K200D eller K20D selv (ser ut som om det er vanskelig å få tak i K10D

Vurderte selv K200 siden K20 var for dyrt for meg. Det ser ut som jeg kjøpte min K10D på det rette tidspunktet, da var det 4-5 annonser på foto.no Nå er det kun en ønskes kjøpt annonse der. Sjekket nettopp finn.no, det var 2 brukte K10D med en god del utstyr. Det er lov å prute:) Evt. kjøpe en Samsung GX-10, noen gode objektiver og oppgradere til neste Pentax(K30D?), når den kommer.

Endret av iMacKenna
Skrevet
Alle disse husene er kompetente verktøy, med hver sine styrker og svakheter. 450D er nok det raskeste på AF, til gjengjeld er det trolig noe mer unøyaktig.

Om mine erfaringer med K10D og 400D er overførbare til 450D og K200D, er dette bare en myte Tim.

Skrevet (endret)
Alle disse husene er kompetente verktøy, med hver sine styrker og svakheter. 450D er nok det raskeste på AF, til gjengjeld er det trolig noe mer unøyaktig.

Om mine erfaringer med K10D og 400D er overførbare til 450D og K200D, er dette bare en myte Tim.

Er det en myte at Pentax har lavere tolleranse i AF-systemet?

Fullt mulig det Amund :) Dette blir ofte påstått i ymse Pentax forum, men det kan bare være tøv. Derfor brukte jeg ordene "trolig" og "noe", for ikke å ta munnen alt for full.

Når det gjelder K10D og AF nøyaktighet skal forresten den ha bedret seg betraktelig etter en revisjon av deler av kameraet. Hva revisjonen består i vet jeg ikke. Men, jeg antar revisjonen kom fordi det viste seg at den opprinnelige K10D fikk problemer når de første SDM objektivene ble satt i produksjon. dessverre er de offiselle opplysningene om denne revisjonen sparsomme.

Uansett årsak, så skal AF nøyaktighet ha bedra seg. Jeg vil videre anta at både K20D og K200D nyter godt av disse erfaringene.

PS: Føler meg litt som en Pentax fanboy, når jeg skriver slike innlegg. Jeg liker og har tro på merket, jada. Men det betyr ikke at det ikke har feil og mangler. Uansett hvor mye jeg vrir og vender på det, så har Pentax vært i etterkant av AF-utviklingen, i hvert fall når det gjelder hastighet.

Men jeg tror/håper altså at dette har endra seg til det bedre. Den gamle K10D min ligger på bunnen på Tromsøflaket, så jeg får ikke sammenligna direkte, men subjektivt virker K20D som en bedring.

Endret av fototim
Skrevet

At 450D har større tolleranse i AF-systemet? Fullt mulig det Amund :) Dette blir ofte påstått i ymse Pentax forum, men det kan bare være tøv. Derfor brukte jeg ordet "trolig", for ikke å ta munnen alt for full.

Når det gjelder K10D og AF nøyaktighet skal forresten den ha bedret seg betraktelig etter en revisjon av deler av kameraet. Hva revisjonen består i vet jeg ikke. Men, jeg antar revisjonen kom fordi det viste seg at den opprinnelige K10D fikk problemer når de første SDM objektivene ble satt i produksjon. dessverre er de offiselle opplysningene om denne revisjonen sparsomme. Uansett årsak, så skal AF nøyaktighet ha bedra seg. Jeg vil videre anta at K200D nyter godt av disse erfaringene.

Jeg sikter til det at Pentax AF skal være mer nøyaktig enn andres, noe som i allefall ikke stemmer med mine erfaringer, min teori er vel at dette er noe som dukket opp som en "unnskyldning" på DPreview for K10D`s heller labre AF-ytelse... :)

Topp at K20D leverer bedre. :)

Skrevet (endret)
... min teori er vel at dette er noe som dukket opp som en "unnskyldning" på DPreview for K10D`s heller labre AF-ytelse... :)

Ikke si det til noen, men jeg har tenkt omtrent det samme selv noen ganger ;)

Sannheten er nok at jeg bare blir så himla lei av at Pentax av enkelte avvises pga. hastighet. Det synes jeg er synd, siden de har mange andre kvaliteter. Så jeg blir nok litt overivrig av og til :)

Endret av fototim
Skrevet (endret)

Jeg har nå brukt K200d i 3-4uker og jeg må si meg veldig godt fornøyd som den nybegynneren jeg er. Hittil er det ikke noe jeg føler jeg virkelig mangler. Selvsagt bufferet er lite, så om du ser etter et sportskamera er nok ikke K200d noe for deg, men hvem bryr seg om det når du tar stillbilder? Ang. søker tviler jeg ikke på at K10/K20d har mye bedre søker, men hittil har ikke søkeren vært noe problem, den er lys nok (ihvertfall når du er ute), når det er helt mørkt tar du ikke bilder uten hjelpebelysning uansett. Missforstå meg ikke, KxxD seriens søker er sikkert mye bedre, men i de fleste normale situasjoner er K200ds søker god nok.

Jeg vurderte også K10d/Gx-10, men når ikke den lokale forhandleren hadde noen av de (og det ville ta 3-4uker før han fikk det inn) og JP satte ut k200d med AL II som kitlinse til 6300 landet jeg på den.

Selvsagt skulle jeg gjerne hatt litt større buffer(bedre hastighet), et ekstra kontrollhjul++ men nå bryr jeg meg ikke om det, da kan man heller bruke tiden på å gå ut å ta bilder.

Helt ærlig talt tror jeg at de aller fleste (ihvertall nybegynnere) ikke vil føle de mangler noen ting iforhold til konkurrentene ved å velge k200d.

Skal se om jeg skriver en brukererfaring i prisguiden etterhvert.

:)

Endret av Ageurk
Skrevet
Skal se om jeg skriver en brukererfaring i prisguiden etterhvert.

:)

Det har den fordelen at det ikke drukner i nyere stoff. På mange måter mye bedre til referansebruk.

Så gjør gjerne det.

Skrevet (endret)

Har nå vært å prøvd Pentax K200D hos Ur og Foto i Bergen. Må si dette var noe annet enn D40x, her var det skikkelig grep, vekten passet veldig bra, og sist men ikke minst det virket mye mer solid!

Jeg så litt på menyene, prøvde kameraet litt, men hadde ikke tid til å teste skikkelig. Men stemmer det at en kan bruke FN -> pilene + hjulet til å regulere ISO og WB? En annenting jeg la merke til var at det bare var mulig å velge ISO 100, 200, 400, 800 og 1600. Er det mulig å gjøre det slik at jeg også kan velge ISO-verdier mellom disse?

Edit: leif

Endret av SRD
Skrevet

Det første kan jeg ikke svare deg på. Dette da jeg i K10D har en Fn menyknapp hvor disse valgene ligger under. Jeg kjenner ikke til snarveiene på K200D.

ISO kan (på K10D) settes til 1/2 og 1/3 steg. Man får da flere verdier innimellom. Det ville vært veldig rart, spør du meg, om Pentax har fjernet denne opsjonen på K200D.

Mvh,

Beej80

Skrevet
Det første kan jeg ikke svare deg på. Dette da jeg i K10D har en Fn menyknapp hvor disse valgene ligger under. Jeg kjenner ikke til snarveiene på K200D.

ISO kan (på K10D) settes til 1/2 og 1/3 steg. Man får da flere verdier innimellom. Det ville vært veldig rart, spør du meg, om Pentax har fjernet denne opsjonen på K200D.

Mvh,

Beej80

Det var under FN-menyen jeg fant ISO på K200D (glemte å nevne det i forige post). ISO var på pilen til venstre, WB var til høyre, ned var det blits og pilen opp var den en grønn firkant :p

Skrevet

Da kan du bruke Fn+Piltaster og OK for å endre WB, ISO, blits og eksponerings 'modus' (enkeltbilde, serie, fjernkontroll,...,).

Mvh,

Beej80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...