Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å få maskin på nett gjennom switch...


Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden laget jeg dette innlegget: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=8...8341&highlight=

 

I innlegget nevner jeg en maskin som ikke vil på nett hvis den er koblet til "switch nr. 2". Hvis den derimot er koblet til den første switch, går det helt fint. Jeg trodde det var fordi jeg ikke hadde koblet riktig, og laget derfor innlegget.

 

Nå viser det seg imidlertid at en annen maskin kobler helt fint på "switch nr. 2" (sammen med min egen), men den maskinen jeg først hadde problemer med, må fremdeles kobles i den første switch'en for å virke.

 

Kan noen forklare hva dette skyldes??

 

Alle 3 kjører WinXP - en engelsk Home, en Dansk Pro og en engelsk Pro (det er denne som gir problemer)

Nettverkskortet i "problem-maskinen" er et Longshine LCS-8534

 

 

Håper på løsning på dette tullet... :)

 

 

Eivind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket at du får lysindikasjon på portnummeret når du kobler 'problem' til switch nr 2?

 

Ja, switchen oppfører seg som den gjør med de andre maskinene, men f.eks. "traffic-lampen" på problem-maskinens nettverkskort blir bare stående og lyse (ikke blinke som normalt).

 

Er det en bærbar?

 

Ja, det er det. En Compaq Armada et-eller-annet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Nå viser det seg imidlertid at en annen maskin kobler helt fint på "switch nr. 2" (sammen med min egen), men den maskinen jeg først hadde problemer med, må fremdeles kobles i den første switch'en for å virke.

 

Sørg for å ha nyeste driver for kortet installert, prøv så følgende:

 

Velg properties for ( høyreklikk på en connection i "Network Connections" evt. i device manager ) nettverkskortet, så "Configure..." -> "Advanced...". Forhåpentligvis kommer det til å være et valg her a la: "Link Speed & Duplex". Sett hastighet og duplex manuelt til "100Mbps/Full Duplex". Hvis det ikke hjelper, prøver du å sette kortet manuelt til "100Mbps/Halv Duplex".

 

Ikke sikkert at du får noe ut av det, men det er verdt et forsøk. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kan være en 10/100Mbit konflikt. Ikke alle switcher håndterer miksede hastigheter like godt. Har du forskjellig hastighet på nettverkskortene kan du av og til få "2" nettverk hvor alle 100Mbit maskiner ser hverandre og alle 10Mbit maskiner ser hverandre, men da altså ikke blandet...

 

En "siste, kjip utvei" ville isåfall være å nedgradere hele nettverket til 10Mbit.

Lenke til kommentar
Kan være en 10/100Mbit konflikt. Ikke alle switcher håndterer miksede hastigheter like godt. Har du forskjellig hastighet på nettverkskortene kan du av og til få "2" nettverk hvor alle 100Mbit maskiner ser hverandre og alle 10Mbit maskiner ser hverandre, men da altså ikke blandet...  

 

En "siste, kjip utvei" ville isåfall være å nedgradere hele nettverket til 10Mbit.

 

Så vidt vi vet, er alle kortene 10/100.

 

 

Sørg for å ha nyeste driver for kortet installert, prøv så følgende:

 

Velg properties for ( høyreklikk på en connection i "Network Connections" evt. i device manager ) nettverkskortet, så "Configure..." -> "Advanced...". Forhåpentligvis kommer det til å være et valg her a la: "Link Speed & Duplex". Sett hastighet og duplex manuelt til "100Mbps/Full Duplex". Hvis det ikke hjelper, prøver du å sette kortet manuelt til "100Mbps/Halv Duplex".

 

Ikke sikkert at du får noe ut av det, men det er verdt et forsøk. Lykke til :)

 

Dessverre - det ga ingen forskjell... :(

 

Det som derimot gjorde, var å bytte switchene... Ikke vet jeg hvorfor, men da vi plasserte FS105'eren først i kjeden, fikk vi alle maskinene på nett. Nå må vi bare se om det også fungerer i morgen. (Vi har nemlig opplevd at det fungerte før, for så å ikke fungere dagen etter... Forstå det den som kan.)

 

Foreløpig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...