Gå til innhold

Adobe Premiere Pro 7.0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som driver med videoredigering her? Tenkte det kunne vært fint om vi kunne diskutert saker og ting i forbindelse med dette programmet her. Eller om noen kunne tipse om andre fora...

Jeg for min del, skulle gjerne hatt en enkel innføring i bruken av programmet; i første omgang bare få tatt opp datastrømmen fra DV-kamera (gjennom FireWire) til PC, konvertering til aktuell video-fil for bruk som vedlegg til e-mail.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
første omgang bare få tatt opp datastrømmen fra DV-kamera (gjennom FireWire) til PC,
File --> Capture. Spol og spel av med kontrollane, og trykk opptaksknappen for å overføre.
konvertering til aktuell video-fil for bruk som vedlegg til e-mail.
File --> Export --> Adobe Media Encoder. Vil tru det vert sagt meir om dette i denne videoen. Har ikkje sett den sjølv, men berre pass på at du bruker PAL (europeisk TV-standard) i staden for NTSC (amerikansk TV-standard), ettersom du gjerne har eit PAL-kamera.

Tips om andre sider:

http://www.wrigleyvideo.com/forum/

http://ppro.wikia.com/

http://stevengotz.com/

Skrevet (endret)

Jeg har et litt eldre semi-profesjonelt DV-kamera:

Panasonic NV-MX300EG.

Skal det kunne gå an å bruke denne versjonen av programmet, eller bør jeg laste ned et eldre et? Tror DV-kameraet leverer bildene i MPEG-4 format...

Har koblet kameraet til via FireWire (Adobe Premiere 7.0 starter opp automatisk når jeg setter i FireWire-kontakten) og i Mine Dokumenter (jeg bruker XP) gjenkjennes det som Panasonic DV-kamera. I Egenskaper får jeg bl.a. opp Kamerastatus som bl.a. informerer om at kameraklokkeslett ikke er tilgjenglig. Knappen Test av kameraet gir ingen feil.

Men jeg får ikke avspillingen av bildene til å gå helt glatt...

Kan det ha noe med at jeg ikke har tatt opp på hele tape'n, at tidkoden ikke er hel??

Endret av 7r
Skrevet

Ikkje noko MPEG4, det er vel eit vanleg mini-DV-kamera. Skulle ikkje tru at PPro ville ha noko problem med kameraet. Du kan eventuelt prøve å bruke eit anna program, som WinDV, til å overføre videoen, for so å importere filene til PPro for redigering.

Skrevet

1. Forsikre deg om at det ikke er noe galt med den faktiske videoen. Spill av tapen på kameraet bare og se der.

2. Når du importerer video vil Premiere avsette alle nødvendige ressurser til selve importeringen. Slik at om du har en treg maskin er det ikke sikkert du får den beste avspillingen av materialet. Jeg ville prøvd å importere og deretter se hvordan de importerte klippene ser ut i en vanlig medieavspiller el. (Med andre ord et program som ikke bruker så mye ressurser. Husk samtidig og slå av Premiere).

Hva slags maskin har du?

Skrevet (endret)
Hva slags maskin har du?

Det er bare å se på profilen min, så ser du det. Men for enkelthetsskyld legger jeg det ut her:

P4 2,8Ghz 800FSB

TwinMos PC3200 4x1024 GB DDR SDRAM

ABIT IC7 MAX3 (875 Canterwood)

2 stk. Seagate Barracuda 160 Gb S-ATA

Plextor 708A DVD-brenner

Plextor 755SATA DVD(Dual-layer)-brenner

MSI HD2600Pro skjermkort

Hauppage PVR500MCE TV-kort

Creative Pro 1820m lydkort

Lian-Li kabinett

Antec Phantom Power 500W

Altså skulle det ikke være noe problem med DEN saken. Jeg har sett på tapen i søkeren, og den ser fin ut der. Vel, jeg har fått noen gode råd nå som jeg skal prøve ut når jeg får tid, om litt...

Endret av 7r
Skrevet

Det er strengt tatt nok til å importere DV. Men jeg har nesten lik maskin selv og har til tider opplevd at avspillingen under importering/søking ikke vises på PC-skjermen. Så du skal ikke se bort i fra at det er naturlig, uten at du skal ta meg som en sikker kilde på det...

Skrevet

Nei, det er ikke naturlig, det er noe med selve overføringen. Jeg så på den avi-filen som jeg konverterte til, og det er hakking og forstyrrelser i bildet her og der :shrug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...