Gå til innhold

LOTR - extended vs limited


Eivind87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si nøyaktig hva som er lagt til for nesten hvert kapittel har nye scener og nye, hele kapitler er også lag til. Filmene har henholdsvis 30, 42 og 48 minutter i nye og utvidede kapitler.

 

Min mening er at handlingen i alle tre filmene settes i en bedre sammenheng med det utvidede materialet, og de absolutt er å foretrekke framfor de vanlige versjonene.

Lenke til kommentar
Tillegsscenene i de utvidede versjonene er ikke behandlet på samme måte, så jeg føler de ødelegger litt av flyten i filmene.

 

Hva mener du med det?

 

Jeg ser ingen forskjeller på extended-scenene og de andre verken visuelt eller innholdsmessig.

 

Kan legge til at LOTR extended er den eneste måten å se filmene på. Løp og kjøp!

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Tillegsscenene i de utvidede versjonene er ikke behandlet på samme måte, så jeg føler de ødelegger litt av flyten i filmene. Men det skal også nevnes at de får med mer av handlingen, som jo er bra, så alt i alt er det likt for min del.

 

Jeg kan noen ganger høre forskjell på lydmiksen. I noen scener har de nok ikke spilt inn dialog på nytt men brukt opptak fra filmingen. Et eksempel er Boromirs monolog hos Elrond i Ringens Brorskap.

 

Jeg syns uansett Extended-versjonene er overlegne kinoversjonene, kanskje med unntak av Atter en Konge hvor jeg synes noen av scenene ikke holdt samme standard som resten av filmen, eks. Saurons munn og måten Sarumann blir håndtert.

Lenke til kommentar

Er jo slett ingen kvalitets forskjell på extendet versionen. De laget "extended" versionen først men den ble klippet ned for kino. Det gjør de ofte fordi filmselskapene meiner at folk ikke liker å sitt i kino i over 2 timer.

 

Dette er jo tydelig fordi denne såkalte "extended" kom ut samtidig som kino versionen da den kom på DVD/salg. Vanligvis kommer extended ut en god stund etter kino versionen grunnet de må jobbe med effekter og lyd osv, men ikke denne gang.

 

Det sa Jackson selv i en interview jeg husker å hørt på radio rundt den tiden LOTR kom ut. Og extended er reklamert som "See it as it was ment to be.".

 

Enaste grunnen til at du synes at de extra scenene du ikke såg på kino skiller seg ut er rett og slett fordi du vet at visse scener er "nye" og hjernen registrer de slikt. Sånn er det også hvis du ser på usensurert film og har sett den sensurerte filmen først, så føles det slikt at de usette scenene se anderledes ut.

 

Hjernen er en fantastisk ting, og lurer oss ofte uten at vi er klar over det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Er jo slett ingen kvalitets forskjell på extendet versionen. De laget "extended" versionen først men den ble klippet ned for kino. Det gjør de ofte fordi filmselskapene meiner at folk ikke liker å sitt i kino i over 2 timer.

 

Dette er jo tydelig fordi denne såkalte "extended" kom ut samtidig som kino versionen da den kom på DVD/salg. Vanligvis kommer extended ut en god stund etter kino versionen grunnet de må jobbe med effekter og lyd osv, men ikke denne gang.

 

Det sa Jackson selv i en interview jeg husker å hørt på radio rundt den tiden LOTR kom ut. Og extended er reklamert som "See it as it was ment to be.".

 

Feil. kinoversjonene pleide å komme i juli/august husker jeg, mens Extended kom ut rundt juletider. Det er også feil at de fullfører filmen helt med den lange kutten for så å bare klippe bort scener. Jackson leverer inn en definitiv kutt av filmen til de forskjellige delene av studioet som da har ansvar for å ferdigstille lydeffekter, musikk og effekter til denne kutten. Det betyr ikke at arbeid på scenene som ikke kom med ikke er påbegynt, bare ikke ferdigstilt. Såvidt jeg husker fra ekstramaterialet hadde de en del arbeid etter filmene kom på kinoene også, med å gjøre ferdig de lange versjonene. De har jo til og med spilt inn bittesmå snutter etter kinopremieren, til Extended-versjonene.

 

Jeg har også den oppfatning av at Jackson selv har hatt stor innflytelse på sin egen kutt av filmen. De lange versjonene er ikke nødvendigvis "Directors Cut", og mange av scenene er kuttet fordi han mente de sakket ned filmen, mens andre er kuttet fordi han mente de ikke funket.

 

Men som du sier skal det i prinsipp ikke være så mye forskjell i kvalitet på scenene, ettersom de skal gå gjennom samme prosess som de andre. Men det er småting som man kan merke seg, jeg legger spesielt merke til lydmiksen på Ringens Brorskap hvor noen av de nye scenene mest sannsynlig mangler ADR(dialoginnspilling) og man kan høre forskjell på dialogen. Dette har jeg ikke lagt merke til på de andre filmene though.

 

Men som sagt så syns jeg Extended-versjonene er å foretrekke, ihvertfall på de to første hvor nesten alle de nye scenene gjorde filmen bedre.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Tillegsscenene i de utvidede versjonene er ikke behandlet på samme måte, så jeg føler de ødelegger litt av flyten i filmene. Men det skal også nevnes at de får med mer av handlingen, som jo er bra, så alt i alt er det likt for min del.

 

Jeg syns uansett Extended-versjonene er overlegne kinoversjonene, kanskje med unntak av Atter en Konge hvor jeg synes noen av scenene ikke holdt samme standard som resten av filmen, eks. Saurons munn og måten Sarumann blir håndtert.

Ja, enig der. Det jeg likte minst på atter var når man måtte skifte disk. (midt i en scene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...