Gå til innhold

Har noen spørsmål ang innrykk og utdanning i mil.


Lozjen

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg er innkalt i Panserbataljonen januar 09. Dette vil jeg egentlig ikke, fordi jeg da "mister" 2 år med eventuelt skole, og jeg leste i en annen tråd her at 2. bataljon er fullstappet, så det jeg lurer på er om det er ingen muligheter å få fremskyndet innrykks datoen, til f.eks juni?

 

Jeg har heller ingen anelse om hva jeg skal bli når jeg blir eldre og derfor vet jeg ikke i det hele tatt hvilke eventuele skoler jeg skal søke på, så derfor spør jeg dere; har dere noen tips eller erfaringer til å ikke alt for "bindende" utdannelser i militæret?

Jeg sier "bindende" fordi jeg ikke har noen som helst anelse om hva jeg vil gjøre senere.

 

Dere kan forresten også komme med andre lure valg jeg kan gjøre med tanke på utdanning i forsvaret, med tanke på min "situasjon"..

 

Setter pris på all hjelp.

Endret av Lozjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, det har seg sånn at jeg er innkalt i Panserbataljonen januar 09. Dette vil jeg egentlig ikke, fordi jeg da "mister" 2 år med eventuelt skole, og jeg leste i en annen tråd her at 2. bataljon er fullstappet, så det jeg lurer på er om det er ingen muligheter å få fremskyndet innrykks datoen, til f.eks juni?

 

Jeg har heller ingen anelse om hva jeg skal bli når jeg blir eldre og derfor vet jeg ikke i det hele tatt hvilke eventuele skoler jeg skal søke på, så derfor spør jeg dere; har dere noen tips eller erfaringer til å ikke alt for "bindende" utdannelser i militæret?

Jeg sier "bindende" fordi jeg ikke har noen som helst anelse om hva jeg vil gjøre senere.

 

Dere kan forresten også komme med andre lure valg jeg kan gjøre med tanke på utdanning i forsvaret, med tanke på min "situasjon"..

 

Setter pris på all hjelp.

 

 

Jeg er i samme situasjon som deg, og har funnet ut at jeg ønsker å vente til januar i stede for og finne en annen bataljon. Jeg har hørt utrolig mye positivt om PBN og jeg gleder meg veldig. Januar er det eneste inrykket, så du må nok bare vente i spenning.

 

PBN sender soldater til INTOPS, slik at hvis du ønsker å tjenestegjøre i f eks Afghanistan så er det sjanser for det. Da jeg snakket med VPV opplyste de at vi som skal inn i jan 09 rekker den neste kontigenten som skal sendes fra PBN, så når jeg starter på min utdannelse på Setermoen, kommer nok jeg til å ha som mål å komme med denne kontigenten.

 

Hvis du ikke trenger å være i en stridstjenestebataljon (2bn, pbn osv), men heller kunne tenkte deg å være med i artelleriet, har jo artelleribataljonen på setermoen innrykk i august.

 

Har du tenkt noe på hva du eventuelt ønsker å gjøre etter førstegangstjenesten, og hvor lang tid har du tenkt til å bruke etter årets i PBN før du skal begynne på universitet/høyskole.

Endret av thomsi1607
Lenke til kommentar
Hei, det har seg sånn at jeg er innkalt i Panserbataljonen januar 09. Dette vil jeg egentlig ikke, fordi jeg da "mister" 2 år med eventuelt skole, og jeg leste i en annen tråd her at 2. bataljon er fullstappet, så det jeg lurer på er om det er ingen muligheter å få fremskyndet innrykks datoen, til f.eks juni?

 

Jeg har heller ingen anelse om hva jeg skal bli når jeg blir eldre og derfor vet jeg ikke i det hele tatt hvilke eventuele skoler jeg skal søke på, så derfor spør jeg dere; har dere noen tips eller erfaringer til å ikke alt for "bindende" utdannelser i militæret?

Jeg sier "bindende" fordi jeg ikke har noen som helst anelse om hva jeg vil gjøre senere.

 

Dere kan forresten også komme med andre lure valg jeg kan gjøre med tanke på utdanning i forsvaret, med tanke på min "situasjon"..

 

Setter pris på all hjelp.

 

Har du prøvd å ringe inn til Forsvarets fellestelefon på 03003? Jeg ble kalt inn i mars 2009, og det var helt uaktuelt for meg, da jeg skal studere. Jeg ringte inn og ga beskjed om dette, og ble kalt inn på nytt i juli i år. Hvis det er sånn at Panserbataljonen kun har innrykk i januar kan du jo ikke få fremskyndet innrykksdatoen, men du kan jo ringe inn å høre for å være helt sikker.

Lenke til kommentar

Men du kan jo ringe inn å høre for å være helt sikker.

 

Tro meg, jeg har prøvd å ringe:)

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...rticleID=144757

Her kan du se når de forskjellige bataljonene har innrykk. Vil anbefale at du finner ut så fort som mulig hva du ønsker å gjøre, og tar kontakt med vpv allerede på tirsdag, og hører om du kan bli flyttet til en annen bataljon hvis du ikke ønsker å vente helt til januar. Som sagt, PBN er etter det jeg har skjønt en kjempespennende bataljon.

Lenke til kommentar
Så jeg kan finne meg en annen avdeling med et annet innryk? Er det mulig?

 

Er befalskole noe å anbefale for min situasjon? ub..?

 

Du kan ringe til VPV å si hvordan din situasjon er. Si at du ikke ønsker å vente helt til januar, og om det finnes noen ledige plasser i en annen bataljon som har noe av den samme utdannelsen. Som regel er VPV ganske hjelpsomme. Jeg kan ikke noe om befalskole/ub, så det må andre hjelpe deg med, men hvis du sier litt om hvordan du ønsker at din tid i førstegangstjenesten skal være så hadde det vært til stor hjelp. Hva ønsker du å gjøre? Fotsoldat, vognfører, artelleri, sanitet, samband osv.

Lenke til kommentar
Så jeg kan finne meg en annen avdeling med et annet innryk? Er det mulig?

 

Er befalskole noe å anbefale for min situasjon? ub..?

 

Du kan ringe til VPV å si hvordan din situasjon er. Si at du ikke ønsker å vente helt til januar, og om det finnes noen ledige plasser i en annen bataljon som har noe av den samme utdannelsen. Som regel er VPV ganske hjelpsomme. Jeg kan ikke noe om befalskole/ub, så det må andre hjelpe deg med, men hvis du sier litt om hvordan du ønsker at din tid i førstegangstjenesten skal være så hadde det vært til stor hjelp. Hva ønsker du å gjøre? Fotsoldat, vognfører, artelleri, sanitet, samband osv.

 

 

Egentlig så og si samme faen for meg bare jeg slipper å miste mange år og ligge langt etter viss jeg bestemmer meg for å gå på skole... men gjerne noe fotsoldat, artilleri osv.

Noen som kan gi meg en link eller noe til forskjellige utdannelser man kan ta i armyen?

har et hefte her jeg ikke skjønner så alt for mye av

 

 

 

 

edit: kan noen schoole meg part utdanning i forsvaret? noen som har gjort det? fornøyd? angrer? bra jobbmuligheter? osv?

Endret av Lozjen
Lenke til kommentar
Så jeg kan finne meg en annen avdeling med et annet innryk? Er det mulig?

 

Er befalskole noe å anbefale for min situasjon? ub..?

 

Du kan ringe til VPV å si hvordan din situasjon er. Si at du ikke ønsker å vente helt til januar, og om det finnes noen ledige plasser i en annen bataljon som har noe av den samme utdannelsen. Som regel er VPV ganske hjelpsomme. Jeg kan ikke noe om befalskole/ub, så det må andre hjelpe deg med, men hvis du sier litt om hvordan du ønsker at din tid i førstegangstjenesten skal være så hadde det vært til stor hjelp. Hva ønsker du å gjøre? Fotsoldat, vognfører, artelleri, sanitet, samband osv.

 

 

Egentlig så og si samme faen for meg bare jeg slipper å miste mange år og ligge langt etter viss jeg bestemmer meg for å gå på skole... men gjerne noe fotsoldat, artilleri osv.

Noen som kan gi meg en link eller noe til forskjellige utdannelser man kan ta i armyen?

har et hefte her jeg ikke skjønner så alt for mye av

 

Jeg tenkte akkurat det samme for endel måneder siden før jeg fikk brevet om planlagt innkalling, meg fant ut at jeg ikke kunne se på det som at jeg mister to år, men at jeg heller ser på det med stor nyskjærrighet og at jeg kommer ut med stor erfaring og eventuelt en utenladstjeneste som jeg på nåverende tidspunkt ønsker.

Jeg forstår selvfølgelig det er surt og "miste" ett år pga inntak i januar, men etter å ha hørt så mye positivt om PBN har jeg ikke noe porblemer med å godta januarinnrykket.

 

Du kan se på disse sidene for litt mer info om forskjellige bataljoner:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...uligheter/hmkg/

Lenke til kommentar
Så jeg kan finne meg en annen avdeling med et annet innryk? Er det mulig?

 

Er befalskole noe å anbefale for min situasjon? ub..?

 

Du kan ringe til VPV å si hvordan din situasjon er. Si at du ikke ønsker å vente helt til januar, og om det finnes noen ledige plasser i en annen bataljon som har noe av den samme utdannelsen. Som regel er VPV ganske hjelpsomme. Jeg kan ikke noe om befalskole/ub, så det må andre hjelpe deg med, men hvis du sier litt om hvordan du ønsker at din tid i førstegangstjenesten skal være så hadde det vært til stor hjelp. Hva ønsker du å gjøre? Fotsoldat, vognfører, artelleri, sanitet, samband osv.

 

 

Egentlig så og si samme faen for meg bare jeg slipper å miste mange år og ligge langt etter viss jeg bestemmer meg for å gå på skole... men gjerne noe fotsoldat, artilleri osv.

Noen som kan gi meg en link eller noe til forskjellige utdannelser man kan ta i armyen?

har et hefte her jeg ikke skjønner så alt for mye av

 

Jeg tenkte akkurat det samme for endel måneder siden før jeg fikk brevet om planlagt innkalling, meg fant ut at jeg ikke kunne se på det som at jeg mister to år, men at jeg heller ser på det med stor nyskjærrighet og at jeg kommer ut med stor erfaring og eventuelt en utenladstjeneste som jeg på nåverende tidspunkt ønsker.

Jeg forstår selvfølgelig det er surt og "miste" ett år pga inntak i januar, men etter å ha hørt så mye positivt om PBN har jeg ikke noe porblemer med å godta januarinnrykket.

 

Du kan se på disse sidene for litt mer info om forskjellige bataljoner:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...uligheter/hmkg/

 

 

Hehe, takk for hjelpen.

Men er det sånn at vi mister bare 1 år? Jeg vile tro det var 2 siden vi begynner i januar, altså lenge etter skolestart og det er 12 mnd verneplikt.

Dette er helt sinnsykt kjipt egentlig, jaja jeg tror jeg heller prøver å finne en passende skole for meg, se om jeg kommer inn på den og viss ikke kjøre tanks i 12 mnd :p

Lenke til kommentar
Så jeg kan finne meg en annen avdeling med et annet innryk? Er det mulig?

 

Er befalskole noe å anbefale for min situasjon? ub..?

 

Du kan ringe til VPV å si hvordan din situasjon er. Si at du ikke ønsker å vente helt til januar, og om det finnes noen ledige plasser i en annen bataljon som har noe av den samme utdannelsen. Som regel er VPV ganske hjelpsomme. Jeg kan ikke noe om befalskole/ub, så det må andre hjelpe deg med, men hvis du sier litt om hvordan du ønsker at din tid i førstegangstjenesten skal være så hadde det vært til stor hjelp. Hva ønsker du å gjøre? Fotsoldat, vognfører, artelleri, sanitet, samband osv.

 

 

Egentlig så og si samme faen for meg bare jeg slipper å miste mange år og ligge langt etter viss jeg bestemmer meg for å gå på skole... men gjerne noe fotsoldat, artilleri osv.

Noen som kan gi meg en link eller noe til forskjellige utdannelser man kan ta i armyen?

har et hefte her jeg ikke skjønner så alt for mye av

 

Jeg tenkte akkurat det samme for endel måneder siden før jeg fikk brevet om planlagt innkalling, meg fant ut at jeg ikke kunne se på det som at jeg mister to år, men at jeg heller ser på det med stor nyskjærrighet og at jeg kommer ut med stor erfaring og eventuelt en utenladstjeneste som jeg på nåverende tidspunkt ønsker.

Jeg forstår selvfølgelig det er surt og "miste" ett år pga inntak i januar, men etter å ha hørt så mye positivt om PBN har jeg ikke noe porblemer med å godta januarinnrykket.

 

Du kan se på disse sidene for litt mer info om forskjellige bataljoner:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...uligheter/hmkg/

 

 

Hehe, takk for hjelpen.

Men er det sånn at vi mister bare 1 år? Jeg vile tro det var 2 siden vi begynner i januar, altså lenge etter skolestart og det er 12 mnd verneplikt.

Dette er helt sinnsykt kjipt egentlig, jaja jeg tror jeg heller prøver å finne en passende skole for meg, se om jeg kommer inn på den og viss ikke kjøre tanks i 12 mnd :p

 

Joda, vi mister to, men de tolv månedene vi er på setermoen teller jeg ikke med:) Jeg tenkte på de seks månedene før og etter førstegangstjenesten.

Ett alternativ jeg ikke vet mye om, men som jeg leste om i dag, var at du kan dra inn på universitet/høyskole i august, så velge pbn i januar, og så fortsette med utdannelsen din etter endt førstegangstjeneste. Jeg vet at du har mulighet til å fryse plassen din, men det å starte på en utdannelse og så fryse det midt i ett semester, var før i dag ukjent for meg. Vil anbefale deg og ta en liten ringerunde på tirsdag. Ring først den skolen du har tenkt til å søke på, og hør hvordan mulighetene er for å fryse plassen sin etter ett halvt år og så komme tilbake etter militæret. Det kan være et bra alternativ hvis du har lyst til å få med deg begge delene, og da "mister" du ingen år:)

Lenke til kommentar
Så jeg kan finne meg en annen avdeling med et annet innryk? Er det mulig?

 

Er befalskole noe å anbefale for min situasjon? ub..?

 

Du kan ringe til VPV å si hvordan din situasjon er. Si at du ikke ønsker å vente helt til januar, og om det finnes noen ledige plasser i en annen bataljon som har noe av den samme utdannelsen. Som regel er VPV ganske hjelpsomme. Jeg kan ikke noe om befalskole/ub, så det må andre hjelpe deg med, men hvis du sier litt om hvordan du ønsker at din tid i førstegangstjenesten skal være så hadde det vært til stor hjelp. Hva ønsker du å gjøre? Fotsoldat, vognfører, artelleri, sanitet, samband osv.

 

 

Egentlig så og si samme faen for meg bare jeg slipper å miste mange år og ligge langt etter viss jeg bestemmer meg for å gå på skole... men gjerne noe fotsoldat, artilleri osv.

Noen som kan gi meg en link eller noe til forskjellige utdannelser man kan ta i armyen?

har et hefte her jeg ikke skjønner så alt for mye av

 

Jeg tenkte akkurat det samme for endel måneder siden før jeg fikk brevet om planlagt innkalling, meg fant ut at jeg ikke kunne se på det som at jeg mister to år, men at jeg heller ser på det med stor nyskjærrighet og at jeg kommer ut med stor erfaring og eventuelt en utenladstjeneste som jeg på nåverende tidspunkt ønsker.

Jeg forstår selvfølgelig det er surt og "miste" ett år pga inntak i januar, men etter å ha hørt så mye positivt om PBN har jeg ikke noe porblemer med å godta januarinnrykket.

 

Du kan se på disse sidene for litt mer info om forskjellige bataljoner:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...uligheter/hmkg/

 

 

Hehe, takk for hjelpen.

Men er det sånn at vi mister bare 1 år? Jeg vile tro det var 2 siden vi begynner i januar, altså lenge etter skolestart og det er 12 mnd verneplikt.

Dette er helt sinnsykt kjipt egentlig, jaja jeg tror jeg heller prøver å finne en passende skole for meg, se om jeg kommer inn på den og viss ikke kjøre tanks i 12 mnd :p

 

Joda, vi mister to, men de tolv månedene vi er på setermoen teller jeg ikke med:) Jeg tenkte på de seks månedene før og etter førstegangstjenesten.

Ett alternativ jeg ikke vet mye om, men som jeg leste om i dag, var at du kan dra inn på universitet/høyskole i august, så velge pbn i januar, og så fortsette med utdannelsen din etter endt førstegangstjeneste. Jeg vet at du har mulighet til å fryse plassen din, men det å starte på en utdannelse og så fryse det midt i ett semester, var før i dag ukjent for meg. Vil anbefale deg og ta en liten ringerunde på tirsdag. Ring først den skolen du har tenkt til å søke på, og hør hvordan mulighetene er for å fryse plassen sin etter ett halvt år og så komme tilbake etter militæret. Det kan være et bra alternativ hvis du har lyst til å få med deg begge delene, og da "mister" du ingen år:)

 

 

Konge, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Ang UB så kan det være midt i blinken. PBN virker veldig spennende, men jeg ser poenget med skolegang. Alle UB-kurs utenom jeger i HV har opptak både vinter og sommer, og hvis du er så heldig å komme med på sommeropptaket, rekker du skole året etter. Imidlertid har befal beordringsplikt, dvs. at du som befal kan bli sendt til f.eks. Afghanistan dersom du får ordre om dette. Jeg antar dog at dette kun dreier seg om tjenestegjørende befal, og er nesten sikker på at det ikke gjelder befal i førstegangstjeneste (som UB-korporal er du i førstegangstjeneste, og binder deg ikke til mer tjeneste etter 12 mnd hvis du ikke har lyst). Du får også korporalslønn gjennom alle de 12 mndene utenom under opptaket (knappe 2 uker), der du får vanlig menig-lønn. Men vær obs på at det du ikker er garanter en UB-utdannelse selv om du blir innkalt til opptak, det varierer etter hvor mange kandidater de tar inn og hvor mange UB-plasser de har.

Lenke til kommentar
Ang UB så kan det være midt i blinken. PBN virker veldig spennende, men jeg ser poenget med skolegang. Alle UB-kurs utenom jeger i HV har opptak både vinter og sommer, og hvis du er så heldig å komme med på sommeropptaket, rekker du skole året etter. Imidlertid har befal beordringsplikt, dvs. at du som befal kan bli sendt til f.eks. Afghanistan dersom du får ordre om dette. Jeg antar dog at dette kun dreier seg om tjenestegjørende befal, og er nesten sikker på at det ikke gjelder befal i førstegangstjeneste (som UB-korporal er du i førstegangstjeneste, og binder deg ikke til mer tjeneste etter 12 mnd hvis du ikke har lyst). Du får også korporalslønn gjennom alle de 12 mndene utenom under opptaket (knappe 2 uker), der du får vanlig menig-lønn. Men vær obs på at det du ikker er garanter en UB-utdannelse selv om du blir innkalt til opptak, det varierer etter hvor mange kandidater de tar inn og hvor mange UB-plasser de har.

 

Beordringsplikt til internasjonale operasjoner gjelder ikke for menige, korporaler, UB-korporaler eller plikttjenestebefal etter BS/GBU-kurs ("førsteårs sersjanter"). Det gjelder kun for vervede (grenaderer/matroser), avdelingsbefal og yrkesbefal, samt for engasjert befal (kontraktsbefal) - det er dog SVÆÆÆÆÆÆÆÆRT uvanlig at kontraktsbefal disponeres til tjenestegjøring i internasjonale operasjoner uten avgitt villighet eller mot villighet, jeg tror faktisk aldri at det har skjedd. Se lov om personell i Forsvaret pkt 11, http://lovdata.no/all/hl-20040702-059.html.

 

Det er altså ikke slik at man blir kastet til ulvene selv om man blir befal, men i løpet av "sersjantåret" bør man kanskje gjøre seg opp en mening om hvorvidt man kan tenke seg intops med tid og stunder, for dersom man fortsetter i Forsvaret som avdelingsbefal eller yrkesbefal, må man forvente flere turer ut i løpet av en yrkeskarriere.

Lenke til kommentar

Og dette gjelder kun for tjenestegjørende befal? Altså ikke for personer som har fratrådt sin befalsstilling, eller som har pause i tjenesten for å ta utdanning? Slik at personer som til daglig ikke jobber i Forsvaret, men som tidligere kan ha hatt beordringspikt, ikke beordres så lenge de ikke er i aktiv tjeneste?

Lenke til kommentar
Og dette gjelder kun for tjenestegjørende befal? Altså ikke for personer som har fratrådt sin befalsstilling, eller som har pause i tjenesten for å ta utdanning? Slik at personer som til daglig ikke jobber i Forsvaret, men som tidligere kan ha hatt beordringspikt, ikke beordres så lenge de ikke er i aktiv tjeneste?

 

Det er korrekt. Kun stadig tjenestegjørende.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg legge til at befal som er ansatt siden før beordringsplikten ble innført, er unndratt denne siden dette ikke er del av deres kontrakt. Dette blir imidlertid irrelevant for alle nye søkere :)

 

Feil, feil, feil, feil, feil, feil! Alt stadig tjenestegjørende befal har beodringsplikt til internasjonale operasjoner, les Lov om personell i Forsvaret. Det spiller altså ingen rolle om man ble tilsatt i 1970 eller i 2007.

 

Hvor i all verden får du (feil)informasjonen din fra? ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk det av en kaptein på Kjevik som skulle fortelle meg om beordringsplikt da jeg var på UB-opptak. Han la til det der helt til slutt som en tilleggsbemerkning som egentlig var uvesentlig for min del. Jeg er ganske sikker på at det var nøyaktig dette han sa. Han brukte kanskje ikke ordet "kontrakt", men ellers skal innholdet være tilnærmet ordrett.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...