Gå til innhold

Tips til Ny Gitar


Lasseg

Anbefalte innlegg

Hey, jeg skal kjøpe meg en ny el-gitar, men lurer på hvilken jeg skal kjøpe.. har sett en del på Ibanez gitarer men er veldig usikker.. jeg har spillt i over et halvt år nå, spiller for det meste punk rock, litt metal, rocke balader...(guns n roses, Sum 41, Metallica, Bon Jovi, Ac/Dc osv;)) er villig til å betale mellom 5000-8000kr :)

 

Håper noen kan svare meg på dette :D

Endret av goncz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I det prisleiet finnes det vel omtrent ikke dårlige kjøp. Hvis du ikke skal kjøpe brukt,ta deg en tur til en større gitarforretning og prøv. Dette går mye på smak, og den er det du som har når det gjelder deg. Siden du nevner Ibanez, så stemmer det at de har mye fint du har råd til. Et godt valg.

 

Takk, men jeg tenker selfølgelig ikke på brukt;), jeg tenker på hvilken gitar som er smart å kjøpe for informasjonen jeg skrev ;)

Endret av goncz
Lenke til kommentar

Det er flere Ibanez- modeller som passer glimrende til den musikken du nevner. Både RG- serien og S/SA- serien har flere gitarer som kan være aktuelle innenfor din prisramme.

 

I tillegg får du jo en anstendig Fender for den prisen, eller mange andre bra gitarer. Blade, for eksempel, og mange andre glemt..

 

Men som sagt, det er du som skal ha gitaren, det er du som skal like den, utseendet, og hvordan du liker halsen og hvordan den er å spille på.

 

Ta for eksempel en kikk på Ibanez.no. Det er sidene til importøren, og der er det bilder over alle gitarene som selges i Norge.

Lenke til kommentar

Ja, begge disse to gitarene er svært gode å spille på. Det er gitarer av en helt annen kvalitet enn en "nybegynnergitar".

 

Noen vil kanskje synes at de har litt tynne halser, men nå er vi inne på personlige preferanser. Jeg har blant annet en s470, og jeg liker den veldig godt.

 

Andre vil gjerne "ha litt mer å ta i", og foretrekke en litt tykkere hals, men dette finnes det ikke noen fasit på, heller ikke på hvilken en som er "best" av de to du har linket til.

 

Forskjellene er meget små, og riktig svar vil avhenge av hva du liker selv.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å ha en så dyr gitar, når du bare har spilt i et halvt år.

Jeg for eksempel, jeg spilte i 2 år før jeg fikk min Epiphone Goth Explorer. Det er ett år siden nå, og det skal gå 1-2 fine år før jeg får meg ny.

Jeg ville foreslått at du ventet litt før du kjøpte ny.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at gitarene er "mer enn bra nok", men har han penga, så hvorfor ikke? Dette er da ikke noen hårreisende dyre spesialgitarer, men meget bra instrumenter som kan brukes i mange stilarter, og som strådstarter kan ha lenge.

 

De er jo dyrere enn de fleste av mine gitarer, men det var da ikke jeg som kom opp med prisen. Han skal spille musikk der han trenger en tremolo, og da er det en fordel at gitaren koster noen kroner. Billige flytende stoler er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ibanez til 8000 kr så får du mest sansyndelig DiMarzio pickups på den. Og det egner seg IKKE til punk. DiMarzio er metal pickups til å spelle fort på.

 

Skal du spelle Punk og AC DC er Epiphone Les Paul og SG det som gjelder.

 

Selv om jeg selv hater Punk så ekke Ibanez til å spelle Punk med.

Det går jo selvfølgelig men er ikke egnet for det.

Lenke til kommentar
99 av 100 15-åringer som begynner å spille gitar begynner med å spille metall og beslektede musikkformer. 10 år seinere er det 1 av 100 som fortsatt spiller kun i samme stil. Tenk litt på det før du brenner av mange tusen på et instrument.

 

1 av 100 var vel litt å ta i ( da er det jo ingen voksne som spiller metall lenger ), om denne gutten fortsatt spiller gitar om 10 år vil jeg tro han eier 2 eller flere, en for den rocka stilen, og en for rolige fingerspill... Må inrømme at jeg var 100% inn i den heavy stilen, men har gått over til "tears in heaven" og "hallelujah", og det bare etter et år, men spiller fortsatt de rocka sangene.. En fordeling på 50-50 her i gårn. Så det jeg mangler nå er en akustisk gitar.

 

 

EDIT: Jeg ville valgt en Ibanez ( ville sett meg litt rundt, for alle modeller kan ikke være like bra )

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
99 av 100 15-åringer som begynner å spille gitar begynner med å spille metall og beslektede musikkformer. 10 år seinere er det 1 av 100 som fortsatt spiller kun i samme stil. Tenk litt på det før du brenner av mange tusen på et instrument.

 

I overkant mange på begge sider, men er for så vidt enig med deg at flere begynner med en stil. Man kan vel si at det er bra at ikke alle spiller bare den samme stilen som man begynte med etter 10 år, det viser tross alt progresjon. Etter min erfaring kan effektbrett osv. gjøre utrolig mye med lyden, men det er en god ide å kjøpe en mer universell gitar, ofte lurt å kjøpe med både humbucker'e å singlecoil's, har selv en Fender Mexican Fat Strat (HSS oppsett) som jeg kun ga 5500 for, og er meget godt fornøyd. En meget bra ting med Fender er at til og med på Mexican gitarene er det livstidsgaranti på all elektronikken (med mindre du tukler med den selv da) og vil anbefale den..... har forsåvidt ganske avrundet, og litt tykk hals, men selv synes jeg det bare gjør den mer behagelig å spille på ;)

 

Lykke til med gitarkjøpet da.... jeg må si at alt jeg kjøper som er gitarrelatert ser jeg på som en investering^^ (-strenger osv. da)

 

Martin

Lenke til kommentar
Er en av disse noe tess for musikken min da?

 

http://www.mamut.net/nmd/subdet482.htm

 

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1020

 

Den øverste er "Metal gitar", med EMG pickup og det hele, dersom du noen gang har hørt Zakk Wylde vet du hva jeg snakker om.

 

Det er ingen hemmelighet at Verdens mest fleksible gitarer er Fender Tratocaster og Gibson Les Pauls (Kanskje Ernie Ball Music Man, men jeg har ikke mye erfaringer med disse). Dersom å spille gitar er noe du virkelig liker, og vet du ikke kommer til å slutte med det, kjøp Fender American Fat Strat (dvs. HSS) eller Gibson Les Paul Studio på Ebay. kjøpte begge gitarene mne der (Den første en ny Fender Mexico Fat Strat og den andre en ny Gibson Les Paul Custom Classic) og jeg vil si at så lenge du undersøker selgeren godt nok er det ingen risk.

 

Så bare lurer jeg på om du har tenkt på å kjøpe Jackson? Disse er ganske allsidige, og er vel omtrent i Prisklassen din..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...