Gå til innhold

Problemer med skriving til DVD-brenner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg bygde meg en ny PC for en tid tilbake, men jeg har aldri fått DVD-brenneren til å brenne noe som helst. Det virker som om PC-en min ikke forstår at den har en DVD-brenner installert. Å lese DVD-er og CD'er fra denne enheten går fint.

PC-en har et Gigabyte GA-P35C-DS3R hovedkort, en Intel Core 2 Quad Q6600 prosessor. DVD-brenneren jeg bestilte var av type NEC DVD-brenner AD-5170, men når jeg ser i "Enhetsbehandlingen" kalles den for "Optiarc DVD RW AD-5170A SCSI CdRom Device".

Operativsystemet mitt er Windows Vista Home Premium 64-bit.

Er det noe bestem program jeg må installere for at jeg skal kunne brenne?

Vanligivis på jobben, hvor jeg har Vindows XP, så bare høyreklikker jeg på fila jeg ønsker å brenne, trykker [send til] og så [CD-brenner] så er mye gjort. Men ikke her.

Jeg tror at problemet er enkelt å løse, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har forsøkt å oppdatere firmware'en til DVD-brenneren, men har ikke fått det til.

Når jeg skal oppdatere den, står det i readme-fila: "If you are owner of an AD-7170A or an AD-5170A, please update without DMA mode (under WinXP & Win 2K in the device manager - "IDE ATA/ ATAPI controllers", you can switch from DMA to PIO mode)"

Jeg har ikke funnet noe sted at jeg kan styre dette med DMA-mode i Vista.

All hjelp mottas med takk!

Skarphol

Endret av Skarphol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har selvfølgelig forsøkt å brenne med tredjeparts programware?

Skift heller til XP eller Linux. Mye bedre støtte/dokumentasjon for disse operativsystemene.

Skrevet (endret)

Nei, jeg har ikke det.

Og jeg har i grunnen ikke lyst til å bytte operativsystem.

Er det noen gode, gratis tredjeparts programvare for dette?

På den forrige PC-en min brukte jeg Nero, men den var kun for CD'er, og en cracka kopi. Jeg har tenkt å ha lisens for all software på denne PC-en.

Men ærlig talt, ligger det ikke noe slikt ferdig inne i Vista?

Jeg trodde nesten PC-en min ikke forsto at den hadde en DVD-brenner montert. Den har forøvrig også en CD-brenner montert som den heller ikke finner.

Skarphol

Endret av Skarphol
Skrevet
men når jeg ser i "Enhetsbehandlingen" kalles den for "Optiarc DVD RW AD-5170A SCSI CdRom Device".

Dette betyr at maskinen din gjenkjenner drevet ditt som en dvd brenner.

Når det gjelder flashing av firmwaren ville jeg vært forsiktig med å klusse med innstillinger. Disse oppdateringene er som regel lagt opp til at det eneste du som bruker trenger å gjøre, er å dobbeltklikke på musa.

Igjen, prøv å brenne med tredjeparts programware. Hvis du vil ha freeware søker du etter det.

Jeg insisterer på at du skifter OS først som sist. Når du ikke engang klarer få dvd rommen til å fungere er jeg redd dette bare er toppen av isberget for deg. Tro meg, det venter at hav av driver/kompabilitets problemer etterhvert som du skal kjøre favorittprogrammene dine og whatnot.

Skrevet

Nero fungerer veldig bra for meg i vista, aldri hatt et eneste problem. Hvis du brenner mye ISO-filer, kan jeg anbefale imgburn.

Optiarc = NEC, derfor står dette i enhetsbehandlingen.

Skrevet (endret)
Dette betyr at maskinen din gjenkjenner drevet ditt som en dvd brenner.

Man skulle tro at PC-en visste at den hadde en DVD-brenner, men den finner ingen av dem, hverken CD-brenneren eller DVD-brenneren.

Hvis jeg for eksempel forsøker å brenne en CD eller DVD med brennefunksjonen i Windows Media Center så får jeg følgende svar: "CD-/DVD-BRENNER NØDVENDIG. Kontroller at en CD- eller DVD-brenner er installert og velg deretter Prøv på nytt eller Avbryt"

Og lenger kommer jeg ikke. Vista kan da ikke være så korka at det ikke kan brenne helt uten videre? Jeg antar at det er jeg som er korka.

En annen sak; på andre PC-er, hvis jeg setter en blank, skrivbar CD eller DVD inn i drevet så åpnes det et vindu som spør hva jeg ønsker å gjøre med den blanke DVD-en. Her skjer det ingenting, hverken med CD- eller DVD-spilleren.

Skarphol

Endret av Skarphol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...