Gå til innhold

Nokia N82, Mobilland og Deltaservice


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt en "artig" opplevelse med kombinasjonen av overnevnte. Jeg bestilte en Nokia N82 fra Mobilland i desember 2007 og fikk den 3. januar. Jeg oppdaget feil ved kameraet og klaget via support-mail 5. januar. Mobilland krevde å reparere telefonen til tross for Nokia DOA-avtale (som jeg ikke visste om på det tidspunktet).

Etter mange ukers ventetid fikk jeg telefonen i retur med byttet kamera, byttet flash-modul, oppgradert osv. Kameraet var nå ok, men glasset var stripet, selve skjermen under glasset var skitten og telefonen avga en ekstremt plagsom høyfrekvent lyd ved bruk (backlight-trafo). Jeg klaget igjen og krevde omlevering, men Mobilland nektet nok en gang og krevde telefonen inn til reparasjon.

Etter nesten tre ukers ventetid, fikk jeg telefonen i posten i dag. Blant annet dekselet er skiftet, skjermen renset og "testet ok". Utrolig nok fungerer nå ikke noen av tastene og høyfrekventlyden er der fremdeles.

På grunn av påsken får jeg ikke tak i Mobilland før på tirsdag igjen, men jeg har ikke spesielt store forhåpninger om bedre kundebehandling denne gang. På toppen av det hele betaler jeg et grisedyrt abonnement hos Chess som delvis avbetaling av en telefon jeg ikke får brukt.

 

Har noen andre ulik oppfatning av Mobilland som leverandør og Deltaservice som verksted? Jeg er i hvert fall dypt skuffet over begge to og vil fraråde alle fra å handle med dem.

Endret av Braqua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det hørtes ut som en veldig "artig" opplevelse :woot:

 

Vi bruker Deltaservice som service verksted hos oss og er fornøyd med dem. Er vel et av de største og mest seriøse verstedene i Norden.

 

Men de er nokk ikke feilfrie.. og har ikke gjort noen god jobb her virker det som. :nei:

 

Mobilland har jeg ingen erfaring med, men de kunne som du nevnte sendt den som DOA.

Virker som mange forhandlere ikke bruker denne DOA avtalen med mindre feilen oppdages før du forlater butikken. :hm:

 

Kan jo altids prøve ringe til Nokia Customer Care (22430070) og forklare, så kanskje de godkjenner heving av kjøp, eller en ny telefon. Vet ikke hvordan de behandler saker som denne.

 

edit: rettet feil tlf nummer, takk til flodec ;)

Endret av jadz
Lenke til kommentar

Hei og takk for innspillene, jeg skal ta en telefon til Nokia når jeg får en sjanse.

Jeg fikk dog svar fra Mobilland i dag og ikke overraskende vil de ha mobilen inn til reparasjon, nok en gang. Telefonen har nå vært inne 3 ganger, dog med forskjellig feil hver gang. Det ironiske er at ingen ansatte f.eks i Mobilland selv hadde funnet seg i den behandlingen de påfører kunden.

 

Jeg setter stor pris på om noen har praktisk erfaring eller kjennskap til konkret lovgivning når det kommer til denne situasjonen. Jeg har sendt saken til Forbrukerrådet som en klage, men på grunn av behandlingstid, vil nok det også ta flere uker. Hvis det sitter en Deltaservice-teknikker et sted og leser dette og som glemte å koble tastatur-kabelen i telefonen min, shame on you!

 

Hvor ble det av kundetilfredsstillelse og jobb-integritet??

 

Min anbefaling opprettholdes så langt, og vil kanskje lære meg å aldri kjøpe mobiltelefon fra et firma som er i så dårlig stand økonomisk at én omlevering vil velte bedriften.

Endret av Braqua
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei og takk for innspillene, jeg skal ta en telefon til Nokia når jeg får en sjanse.

Jeg fikk dog svar fra Mobilland i dag og ikke overraskende vil de ha mobilen inn til reparasjon, nok en gang. Telefonen har nå vært inne 3 ganger, dog med forskjellig feil hver gang. Det ironiske er at ingen ansatte f.eks i Mobilland selv hadde funnet seg i den behandlingen de påfører kunden.

 

Jeg setter stor pris på om noen har praktisk erfaring eller kjennskap til konkret lovgivning når det kommer til denne situasjonen. Jeg har sendt saken til Forbrukerrådet som en klage, men på grunn av behandlingstid, vil nok det også ta flere uker. Hvis det sitter en Deltaservice-teknikker et sted og leser dette og som glemte å koble tastatur-kabelen i telefonen min, shame on you!

 

Hvor ble det av kundetilfredsstillelse og jobb-integritet??

 

Min anbefaling opprettholdes så langt, og vil kanskje lære meg å aldri kjøpe mobiltelefon fra et firma som er i så dårlig stand økonomisk at én omlevering vil velte bedriften.

 

Hei,

 

det som finnes av lover og regler i forhold til saken du er borti er følgende.

 

DOA, er ikke en rettighet loven gir deg, dette er en serviceordning Nokia har for forhandlerne. Nettbutikker har ikke samme muligheten som butikker til å sjekke telefonen sammen med deg før de lar deg omlevere til ny telefon, derfor dropper de nok ofte å la deg heve kjøpet. Det kan jo også hende at de faktisk var tomme for telefonen på lager og om de ikke hadde muligheten til å omlevere der og da ville de tapt et salg.

 

Heving/omlevering kan du få ved 3. gangs feil, dette er det forbrukerkjøpsloven som sier, det må være samme feil alle 3 gangene og feilen må være påvisst av verksted for at du skal få omlevere/heve kjøpet.

 

Heving ved forskjellige feil, det er ingen lover som sier at du skal få heve kjøpet om det er flere enn 3 feil på en telefon, men kontakter du produsenten av mobiltelefonen lar de deg som regel få heve kjøpet om det er 4 feil eller mer. Merk at dette ikke er noen skrevet regel bare en "uskreven høflig rutine"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jaja, da var endelig hele farsen ferdig. Først må jeg få si TUSEN TAKK til Dain for innspill om Nokia sin DOA. Da jeg for tredje gang sendte inn telefonen, gjorde jeg Mobilland oppmerksom på Nokia sin DOA-support, som var totalt ukjent for dem. Etter mye om og men, fikk jeg faktisk ny telefon fra Nokia. Denne ble oversendt, men rotekoppene hos Deltaservice klarte å la være å sende minnekortet. Det fikk jeg først i går, 6. mai.

 

Hadde Mobilland tatt seg bryet med å sette seg inn i de forskjellige leverandørenes support-tilbud, ville dette vært ute av verden i løpet av januar. Nå gikk det ganske nøyaktig 5 måneder før jeg fikk en brukbar telefon.

 

Man kan gjerne argumentere med at jeg har vært spesielt uheldig, men dette koker ned til en leverandørs manglende evne til å holde seg oppdatert på hva produsentene tilbyr. At en tilfeldig person på et forum kjenner til dette bedre enn Mobilland selv er flaut. Det er i hvert fall siste gang jeg setter mine kroner i det firmaet.

 

Igjen, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

-Jeg er helt enig med deg! Mobilland suger så sinnsykt! Hadde en SonyE inne i nesten et halvt år før jeg fikk ny telefon. da hadde jeg sendt den inn på verksted 4 ganger! (regelen er vel at du skal få ny etter 3....) Hver gang jeg fikk den tilbake var det samme problem...

Har nå bytta til N82 som jeg digger! Problemet er at den tåler veldig lite. Har mista den et par ganger i bakken å måtte bla annet ha nytt tastatur og rense skjermen på innsiden. Denne gangen orka jeg ikke sende den inn, for jeg hadde forige episode ferskt i minne... Derfor gikk jeg heller til en autorisert forhandler som fiksa mobilen på noen få timer!(all kred til Nordialog i trondheim! - og dette var i påskeuka!) :thumbup:

Så til alle dere som har tenkt å sende inn mobilen til Mobilland, drit i det!

Lenke til kommentar
...

Hadde en SonyE inne i nesten et halvt år før jeg fikk ny telefon. da hadde jeg sendt den inn på verksted 4 ganger! (regelen er vel at du skal få ny etter 3....)

...

Regelen er vel ikke at du automatisk får ny etter 3 ganger?

 

Du som kunde kan reklamere på et produkt/heve kjøp dersom det har vært inne til service for samme feil 2 ganger tidligere fort samme feil.

 

Er også kunde sitt ansvar og ta vare på tidligere service papirer, kvitteringer osv... selv om dette ofte ligger i systemet.

 

Ikke alle som gjør dette med mindre du som kunde ber om å reklamere på den.

 

Men ikke misforstå meg, jeg tar ikke butikkens side. Helt klart de som yter dårlig service her.

Lenke til kommentar
Mnja. Salgsstedet har rett til å ta i mot telefonen 3 ganger. At den er reparert og gitt tilbake til kunde 2 ganger, "holder ikke". Telefonen må fysisk sjekkes for feil også den 3 gangen. Det sier hvertfall forbrukerloven, men om de enkelte butikkene følger dette er en annen sak.

 

Det som var cluet i min sak, spesifikt, var at hverken Mobilland eller Deltaservice (tilsynelatende) ikke kjente til at jeg kunne få nye telefon med det samme, fra Nokia. I stedet drog de det ut i det lange og det breie med reparasjon etter reparasjon. At et verksted skader telefonen slik at den blir ubrukelig, bør i mitt hode automatisk utløse omlevering, så får butikken ta kampen mot verkstedet.

 

Men, som sagt, det tok "bare" 5 måneder å få en fungerende telefon. Og jeg har betalt et svindyrt abonnement i tiden. Morro!

Lenke til kommentar

Dersom Mobilland hevdet overfor Braqua at de ikke hadde hørt om DOA, smaker det av løgn. Dersom servicen er så dårlig etter gjentatte innleveringer, og at det skal ta så lang tid, er vel det beste å kjøpe annetsteds.

 

Jeg foretrekker å kjøpe mobil i en fast butikk. Da byger man opp et kundeforhold, og butikken ønsker å ta vare på meg som trofast kunde. Uansett vil jeg kjøpe mobil i butikk, for da kan jeg snakke med folka der direkte og ikke via telefon eller e-post. Det er lettere å avvise når man ikke må se kunden i øynene.

 

Har kjøpt noen produkter på nettet, bl.a hos MPX og Komplett, og var godt fornøyd der.

Lenke til kommentar
Det som var cluet i min sak, spesifikt, var at hverken Mobilland eller Deltaservice (tilsynelatende) ikke kjente til at jeg kunne få nye telefon med det samme, fra Nokia.

Jeg kan garantere deg at Deltaservice kjenner DOA reglene. Men det er helt irrelevant for dem. De reparerer kun telefonen etter bestilling fra forhandler. Det er forhandler som må be om at telefonen behandles som et DOA produkt. Når butikken registrerer servicen i Deltasoft er dette en av flere statusvalg i en "pull down" meny. Dersom butikken velger garantireparasjon vil Deltaservice behandle det som en garantisak og ikke som DOA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...