Gå til innhold

DualBoot: XP & Ubuntu


Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å få opp "dual boot" på laptopen, så jeg har nå formatert disken og laget en partisjon på disken som er på (~80GB). Denne partisjonen har jeg lagt XP på og den resterende plassen (~40GB) skal jeg ha Ubuntu på. Alt ser bra ut så langt, men det jeg lurer på er; skal jeg velge "Manually" under Ubuntu Setup'en, og lage en partisjon der utav det upartisjonerte området? Jeg har nemlig prøvd det før, og den endte med at jeg ikke fikk opp Boot Meny på starten (der man velge hvilket OS man skal starte opp).

 

Takker for inspill!:-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rett meg om jeg tar feil, men har ikke ubuntu-installen en opsjon som heter "Install ubuntu on free/unpartitioned space" eller lignende?

Jo, det stemmer. Men, når den skal velge hvor stor partisjonen skal være kan jeg velge mer enn de 40GB'ene jeg har som er upartisjonert - så hvis jeg bruker "guided - install on free space", vil den "stjele fra"/kombineres med XP-partisjonen min.

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

Hm, ja det høres jo ikke helt optimalt ut.

 

Mener bestemt at det uansett skal være et valg om å installere bootloader når man partisjonerer manuelt, dog, men mulig du må velge dette aktivt via et menyvalg et sted, dvs, er ikke sikkert den blir installert automatisk. Lenge siden jeg har installert ubuntu, så husker ikke detaljene her.. (er sikkert blitt endret en del fra 6.10 uansett)

Lenke til kommentar

Finnes det noen muligheter i Ubuntu for å kunne konfigurere/endre på bootloaderen etter at jeg har lagt inn ubuntu og, sånn i tilfelle ting skjærer seg igjen? Er jo ikke noe problem å formatere og gjennomføre prosessen igjen, men det er ganske tidkrevende så det er ikke noe jeg øsnker "sterkt":-P

 

Forrige gang jeg la inn Ubuntu vha. "manual"-partisjonering og valgte å opprette en primær ubuntu-partisjon av det upratisjonerte området kom som sagt ikke bootloaderen opp under oppstart - så PC-en gikk rett i Ubuntu.

Kan det at jeg satte filsystemets rot til "/", ha noe med at jeg ikke får opp bootloaderen?

 

Partisjonen skal stå til "Primær", sant? Og ext3 er greit å bruke?

Lenke til kommentar
Du skal kunne legge inn grub manuelt ganske greit vil jeg tro, f.eks med "grub-install". Husk å lese manualen først. :)

 

(man grub og/eller man grub-install).

OK. Får ta sjansen igjen da;-)

 

Lurer fortsatt på dette:

Kan det at jeg satte filsystemets rot til "/", ha noe med at jeg ikke får opp bootloaderen?

 

Partisjonen skal stå til "Primær", sant? Og ext3 er greit å bruke?

Lenke til kommentar

Greit! Dat går jeg for den. Takk for responsen.

 

Ser nå at "monteringspunktet" for XP-partisjonen er: /media/sda1, men jeg skal altså bare sette "/" på denne ubuntu-partisjonen?

 

Sånn ser ting ut:

Device------Filsystem---Mount Point---Size------Used

/dev/sda1---ntfs--------/media/sda1---83889MB---17600MB

/dev/sda2---ext3-------/----------------36141MB---Unknown

Ser det greit ut?

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...