Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort driver crasher


Anbefalte innlegg

De sier at 1 bilde sier 1000 ord så... Crash.jpg

 

Dette skjer bare når jeg holder på med 3d applikasjoner.

Driverne er oppdatert og er innstalert skikkelig, kan det hende at det har noe å si at jeg har dual screen?

Om det kan vere relatert vet jeg ikke men om jeg prøver å starte PC-en med to RAM brikker så vil den ikke laste POST og det skjer ikke noe og jeg får ikke bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det kan jeg se men den blir ikke lagret i C:\windows\Minidump.

Den blir lagret i mine dokumenter i BF2 (Det jeg spillte da det hendte) mappen og så i mappen som heter dmp og der er det ikke mindre enn 49 dump filer og om jeg prøver å åpne en av de med Windbg så kommer det opp:

Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.8.0004.0 X86
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.


Loading Dump File [C:\Documents and Settings\Odd Erling\Mine dokumenter\Battlefield 2\dmp\bf2_v1.1.2965-797.0_2008-03-16_10.17.21.dmp]
User Mini Dump File: Only registers, stack and portions of memory are available

Comment: 'Battlefield2 MiniDump. Address: 0D04C6F6 (In Windbg type: .ecxr)
ASSERT INFORMATION:
[...]
[EOF]'
Symbol search path is: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/downloads/symbols
Executable search path is: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/downloads/symbols
Windows XP Version 2600 (Service Pack 2) MP (4 procs) Free x86 compatible
Product: WinNt, suite: SingleUserTS
Debug session time: Sun Mar 16 10:17:21.000 2008 (GMT+1)
System Uptime: not available
Process Uptime: 0 days 0:22:12.000
...................................................................................
This dump file has an exception of interest stored in it.
The stored exception information can be accessed via .ecxr.
(524.fb4): Access violation - code c0000005 (first/second chance not available)
eax=00000001 ebx=00000000 ecx=00000000 edx=08ab0024 esi=000003b4 edi=00000000
eip=7c90eb94 esp=0012f7d4 ebp=0012f838 iopl=0		 nv up ei pl zr na pe nc
cs=001b  ss=0023  ds=0023  es=0023  fs=003b  gs=0000			 efl=00200246
ntdll!KiFastSystemCallRet:
7c90eb94 c3			  ret
0:000> !analyze -v
*******************************************************************************
*																			 *
*						Exception Analysis								   *
*																			 *
*******************************************************************************

*** WARNING: Unable to verify checksum for BF2.exe
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for BF2.exe
*************************************************************************
***																   ***
***																   ***
***	Your debugger is not using the correct symbols				 ***
***																   ***
***	In order for this command to work properly, your symbol path   ***
***	must point to .pdb files that have full type information.	  ***
***																   ***
***	Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not	  ***
***	contain the required information.  Contact the group that	  ***
***	provided you with these symbols if you need this command to	***
***	work.														  ***
***																   ***
***	Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo						 ***
***																   ***
*************************************************************************
*************************************************************************
***																   ***
***																   ***
***	Your debugger is not using the correct symbols				 ***
***																   ***
***	In order for this command to work properly, your symbol path   ***
***	must point to .pdb files that have full type information.	  ***
***																   ***
***	Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not	  ***
***	contain the required information.  Contact the group that	  ***
***	provided you with these symbols if you need this command to	***
***	work.														  ***
***																   ***
***	Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo						 ***
***																   ***
*************************************************************************

FAULTING_IP: 
AIDLL!deinitDll+982e6
0d04c6f6 8b4e28		  mov	 ecx,dword ptr [esi+28h]

EXCEPTION_RECORD:  ffffffff -- (.exr 0xffffffffffffffff)
ExceptionAddress: 0d04c6f6 (AIDLL!deinitDll+0x000982e6)
  ExceptionCode: c0000005 (Access violation)
 ExceptionFlags: 00000000
NumberParameters: 2
  Parameter[0]: 00000000
  Parameter[1]: 00000028
Attempt to read from address 00000028

DEFAULT_BUCKET_ID:  NULL_POINTER_READ

PROCESS_NAME:  BF2.exe

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - Instruksjonen i "0x%08lx" refererte til adresse "0x%08lx". Minnet kunne ikke v re "%s".

READ_ADDRESS:  00000028 

NTGLOBALFLAG:  0

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from 0d068593 to 0d04c6f6

STACK_TEXT:  
WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong.
0012fc7c 0d068593 00000001 00000002 c133777b AIDLL!deinitDll+0x982e6
0012fca4 0d069ab0 00000002 10b9f64c 00000000 AIDLL!deinitDll+0xb4183
0012fce8 0d0813a4 40000000 405c8444 10b9f31c AIDLL!deinitDll+0xb56a0
0012fd08 0d0302d6 40000000 405c8444 08f180cc AIDLL!deinitDll+0xccf94
0012fd1c 0cfed586 40000000 405c8444 0327209c AIDLL!deinitDll+0x7bec6
0012fd50 0cf9108b 004b7b1f 20000000 3fa11111 AIDLL!deinitDll+0x39176
0012fdb4 7c3a4ec3 00000000 0000000b 014623a0 AIDLL+0x108b
0012fdc8 7c3b2c75 01511020 00478e54 0012fe1c msvcp71!std::basic_string<char,std::char_traits<char>,std::allocator<char> >::compare+0x21
0012fdf0 7c3a1ce3 00000000 ffffffff 7c3a1e96 msvcp71!std::operator<<char,std::char_traits<char>,std::allocator<char> >+0xd
0012fedc 7c910970 014529a8 00400000 00000000 msvcp71!std::basic_string<char,std::char_traits<char>,std::allocator<char> >::_Tidy+0x45
0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 ntdll!RtlReleasePebLock+0xf
0012fd8c 0040d003 00000000 3d088889 00142367 kernel32!BaseProcessStart+0x23
0012fedc 7c910970 014529a8 00400000 00000000 BF2+0xd003
0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 ntdll!RtlReleasePebLock+0xf
0012fec0 00402b9d 00400000 00000000 00142367 kernel32!BaseProcessStart+0x23
0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 BF2+0x2b9d
0012ff18 00829c2d 00400000 00000000 00142367 kernel32!BaseProcessStart+0x23
0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 BF2+0x429c2d
0012fff0 00000000 00ac406e 00000000 00000000 kernel32!BaseProcessStart+0x23


STACK_COMMAND:  ~0s; .ecxr; kb

FAULTING_THREAD:  00000fb4

PRIMARY_PROBLEM_CLASS:  NULL_POINTER_READ

BUGCHECK_STR:  APPLICATION_FAULT_NULL_POINTER_READ

FOLLOWUP_IP: 
AIDLL!deinitDll+982e6
0d04c6f6 8b4e28		  mov	 ecx,dword ptr [esi+28h]

SYMBOL_STACK_INDEX:  0

SYMBOL_NAME:  AIDLL!deinitDll+982e6

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: AIDLL

IMAGE_NAME:  AIDLL.dll

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  4519928b

FAILURE_BUCKET_ID:  AIDLL.dll!deinitDll_c0000005_NULL_POINTER_READ

BUCKET_ID:  APPLICATION_FAULT_NULL_POINTER_READ_AIDLL!deinitDll+982e6

Followup: MachineOwner
---------

 

Så finner du noe spennende her Fenderebest?

Lenke til kommentar

Prøv å finn ut hva denne AIDLL.dll filen "tilhører" eller er for noe. Jeg prøvde å google navnet men fant egentlig ikke noe definitivt. Process Explorer kan gjøre det enlklere å søke seg frem til filen.

 

Når applikasjoner går tom for minne er det som oftest pga en programmeringsfeil der de allokerer minne men glemmer å deallokere det igjen. En såkalt "Minnelekasje"

Lenke til kommentar

Nei dette er et gratis program som du kan laste ned fra Windows Sysinternals.

 

Dette er på mange måter bedre enn Taskmgr. Og har en funksjon hvor du kan søke etter .dll filer.

 

Bare kjør Process Explorer. Skriv in Aidll.dll i find vinduet (CTRL+F) og se om den har noen beskrivelse og hvilken prosess den tilhører.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Hehe dette betyr bare at den ikke er lastet enda. Det kan hende denne .dll'en bare tilhører BF2 feks.

Det som gjør at skjermkortdriveren kræsjer er rett og slett at den går tom for minne den også.

En interessant ting er å holde Process Explorer kjørende i bakgrunnen og spore hvor mye minnet den BF2 prosess brukte i den øyeblikket den klikket, men det kan altså være en programfeil i BF2 som gjør det...har du prøvd å patche det?

Lenke til kommentar

jada har patched til nyeste version skal se hvor mye av minnet som går til bf2 når det crasher om et par minutter.

Må bare få det til å crashe først... :ermm:

 

EDIT: BF2 bruker faktisk 99 %.

Så det vil si at det er så enkelt at det er pga bare 1 gig RAM?!

Endret av odderling
Lenke til kommentar

Yep så går sikkert 200mb til diverse andre bakgrunnstjenster og VIPS så har den brukt opp alt minnet ditt.

Om dette er normalt for BF2 å bruke så mye minne vet jeg ikke men virker avsindig mye?

Aha! Hvis det skjedde når du hadde 2gb ram er det nok snakk om en minnelakasje. En modul som har tilgant til det private-addresseområdet til programmet driver å tar og tar av minnet uten å frigjøre noe.

 

Kjører du noe sanntids-antivirus scann eller noe?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Vel du har nok en minnelekasje da.

Den eneste måten å feilsøke dette på er fryktelig tungvint og avansert, så du får nok bare prøve og feile.

 

Det er vertfall en modul som driver og "stjæler" av minnet ditt og dette kan være enten av de modulene som er lastet innunder BF2 eller en systemdriver siden disse har tilgang til alle prosessers addresseområde.

 

Så generelt sett kan jeg bare si er å holde nettverks,grafikk og lydkortdriver up-to-date. Deretter prøve å deaktivere avanserte funksjoner i spillet, eller ved grafikkortet.

 

Skjer dette kun i BF2 forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...