Gå til innhold

hvor mye vekt legger du på flyselskap/pris/antall stopp/tid når du reiser?


Anbefalte innlegg

hei!

 

Jeg sitter her med penn, papir og hodepine :p

 

skal til Sør Afrika til høsten, og etter det som føles ut som flere hundre søk på forskjellige datoer (noen ganger er det en ulempe å være så fleksibel!!) fra forskjellige utreisepunkt i norge og europe til forskjellige destinasjoner (f.eks cape town vs. johannesburg) i løpet av de siste ukene, så sitter jeg igjen med flere jevnbyrdige alternativer.

 

så det jeg lurer på er, hvor mye vekt legger du på hvilket flyselskap du reiser med? betaler du noen hundre ekstra for å reise med et selskap du kjenner, eller tar du det som er billigst uansett? betaler du ekstra for å få hele turen med samme selskap og færre stopp, eller spiller det ikke noe rolle om du må bytte selskap underveis ? endrer kravene dine seg med antall dager/uker du skal være på reisefot?

 

i skrivende stund ser det ut som jeg kan reise Oslo-Johannesburg til ca 6700 (SAS/british airways) med 1 stopp, eller jeg kan finne en billigbillett oslo-london og reise London-Johannesburg til ca 5000 (Quatar Airways via Doha. mange timer ekstra og ukjent selskap, evt en hel bråte selskaper for mellom 5500-6000, f.eks emirates, swiss, ethiopian, south african, kenya, lufthansa, turkish..)

 

så.. jeg kan kanskje ta den lengste veien med flere selskaper og spare opp mot en tusenlapp.. og når jeg ser på en tur som kommer til å koste meg opp mot 50K (skal være borte 2-3mnd) så føler jeg plutselig at jeg har brukt forferdelig mye tid på noe som ikke har betydning i det hele tatt.. :S selv om prisene til mitt forsvar har variert mellom 5-15000 avhengig av dato/reiserute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier ikke å legge særlig vekt på flyselskapet jeg skal reise med, så lenge jeg kommer raskt frem fra A til B (jeg prøver som regel å ikke fly med helt ukjente selskaper).

 

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg gått for det første alternativet med SAS og British Airways (bare en mellomlanding og med to gode selskaper). Du kommer deg raskere fram til Johannesburg og kan benytte den tiden på ferien, i stedet for å sitte strandet på en ukjent flyplass. Dersom du har tid til å "vente", sparer du jo en hel tusenlapp ved å fly med Qatar Airways (som forsåvidt er et ganske greit flyselskap å fly med).

 

God tur! :D

Endret av MindB
Lenke til kommentar

Lang tid på flyplassen og mange stopp er og blir dyrt tilslutt. Du bruker alltid litt småpenger her og der, og 1000 kr forsvinner fort da ;) Færrest mulig stopp og kortest mulig tid er jo alltid målet, så må enn selv aveie om enn vil bruke noen par tusen ekstra eller ikke!

Lenke til kommentar
Du bruker alltid litt småpenger her og der, og 1000 kr forsvinner fort da

 

ja, jeg gjør i alle fall det :blush:

 

jeg fortsatte å søke og fant en fleksibel billett helt fra ålesund (da er det jo klart hvorfor jeg bruker så mye tid for å spare penger.. jeg er jo sunnmøring!!) for 500kr ekstra (7200), SAS hele veien. egentlig hadde jeg tenkt å ta buss ålesund-oslo siden den flystrekningen vanligvis koster over 1000 (forb**** monopol :mad: ), men 500kr er jo helt greit (buss pluss de "småpengene" blir jo omtrent det samme og varer 10 timer lengre..). så jeg tror jeg betaler de ekstra lappene for å få ett selskap/kort tid/få stopp. sist gang jeg var ute å reiste havnet jeg midt i det skoddehelvete som var på gardermoen, og da var det mange som hadde problemer når de skulle videre med et annet selskap.. også noe å tenke på..

 

nå begynner jeg i alle fall å glede meg litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...