Gå til innhold

Få igjen svensk moms betalt for vare importert til Norge?


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om man kan få igjen svensk moms betalt for en vare som skal eksporteres.

 

Det er vel sånn at dersom du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, så har du lov til å ta med deg gjenstander hjem for opptil 6000NOK.

I den forbindelsen lurer jeg på om det går ann å spare enda mer på sverigeturen ved å få tilbakebetalt den svenske momsen på varene, da varen skal eksporteres til Norge.

 

Det er snakk om en subwoofer til noen tusenlapper, men svensk moms er vel også på 25%, så det er snakk om å spare en god del hundrelapper bare på å skrive under på et papir ...

 

Noen som vet om det går?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg lurer på om man kan få igjen svensk moms betalt for en vare som skal eksporteres.

 

Det er vel sånn at dersom du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, så har du lov til å ta med deg gjenstander hjem for opptil 6000NOK.

I den forbindelsen lurer jeg på om det går ann å spare enda mer på sverigeturen ved å få tilbakebetalt den svenske momsen på varene, da varen skal eksporteres til Norge.

 

Det er snakk om en subwoofer til noen tusenlapper, men svensk moms er vel også på 25%, så det er snakk om å spare en god del hundrelapper bare på å skrive under på et papir ...

 

Noen som vet om det går?

 

Du får neppe refundert moms i Sverige uten å dokumentere at du har betalt moms for varen i Norge.

Lenke til kommentar
OK, så jeg må betale norsk moms for å få tilbake den svenske?

Det er jo bare idioti å gjøre :p

 

Da får jeg heller bare innse at jeg ikke får det billigere :)

 

Så langt jeg kan forstå vil butikken som selger noe for eksport momsfritt måtte sende skjemaet/sende opplysninger elektronisk til det svenske Tullverket, og denne informasjonen går da til det landet som varen skal gå til. Du vil da få fradrag for svensk moms ved utførsel, men norsk moms vil beregnes og innkreves ut fra de oppgitte opplysninger.

 

Tollvesenet

Tullverket

 

Tenk på den regnskapsmessige biten for butikken. Skal de få momsfritak for en i utgangspunktet momspliktig vare må de begrunne dette i forhold til de svenske myndighetene. Kan dette ikke dokumenteres måtte butikken da selv stå ansvarlig for momsbeløpet. Og det vil de ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...