Gå til innhold

Flight Simulator 2004 - Landing / Navigerings problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp.

Jeg begynnte å fly i fligt simulator 2004 for rundt 1 uke siden, ja jeg vet det er kort og at slike spørsmål vil jeg sikkert le av når jeg har fått flydd litt mer samt at det sikkert finnes tusenvis av tråder, guider osv om dette på nettet, beklager det. Men uansett så har jeg faktisk blitt utrolig dyktig til å fly allerede, synnes jeg selv. Har flydd en god del i flight school osv.

Det er jeg lurer på er hvordan dere navigerer dere fram til destinasjonen dere skal til? Hvordan får dere en peilepinne på hvor i alle dager dere skal fly flyet og når vet dere at det er på tide å begynne å ta flyet nedover?

Jeg har sett en del videoer på YouTube hvor generelt dyktige personer i flight simulator tar ned flyet helt perfect på rullebanen, utrolig! Selfølgelig kreves dette mange timer med trening og øving, men hvordan får man på en autopilot som sier "400...300....200....100...50..40..30..20..10..5..." i det man nærmer seg rullebanen for touch-down?

Jeg skal fortelle dere metoden jeg bruker for å navigere meg fra nå, sikkert en tåplig metode men.

navigeringrk1.png

1. Jeg swither bryteren til "GPS"

2. Det som skjer da er at det vil komme opp en turkis linje som viser hvor destinasjonen er. Her er den altså i motsatt rettning av destinasjonen. Så når jeg tar av prøver jeg å legge flyet så godt jeg kan med piltastene mot pilen og flyr dermed mot destinasjon. Tungvint? Ja sikkert...

3. Kart. Jeg pleier underveis mot destinasjonen å trykke på kartet for å se hvordan jeg ligger ann og hvor langt det er igjen til rullebanen. Når jeg ser med det blotte øyet at det bare er noen fjell til eller sånn så begynner jeg å ta ned flyet på min sikkert amatøriske måte.

Det som skjer er at jeg aldri kommer i front av en rullebane, jeg blir bare henvist til destinasjon i luftlinje, like godt rett mot terminalen. Ikke har jeg peiling på når jeg skal begynne å ta ned flyet heller. Og når jeg nærmer meg en rulle bane ligger jeg plutslig for mye til venstre eller høyre, det fører offte til at jeg trykker kanskje litt for hardt på piltastene og hele flyet dreier seg omtrent 90 grader ned mot bakken, og det er helt umulig å rette opp igjen, går en veg og det er NED og CRASH.

Hadde vært litt gøy å få til litt landinger osv med boeing 737-400 som jeg som oftest flyr med.

Et eksempel er dette, en flytur fra Vigra til Gardermoen med en boeing 737-400

landingoslnm6.png

Som du ser så skulle jeg egentlig kommet inn mot venstre i bildet for å lande på en av rullebanene på Gardermoen. Men i stedet følger jeg pilen på GPSèn og kjører selfølgelig da bare rett mot flyplassen.

Det som jeg kanskje skjønner er at det går å kalle opp tårne for å høre hvor jeg er i luftrommet osv? Jeg har gjort det noen ganger, men ikke skjønnt så mye "...SCANDINAVIAN SK1137, you are 1500 west east..." Noe sånnt, skjønner liksom ikke helt hva det gir meg. Noe annet jeg har funnet ut er at man kan få opp en mer detaljert GPS som viser hvor du er i luftrommet, men da er vi like langt igjen som den metoden jeg bruker nå.

Til slutt vil jeg bare spørre og nevne noe som ikke har med landinger eller navigasjon å gjøre.

Er det flere her som flyr uten joystick? Er det bare meg eller er det veldig vansklig? Har lest flere plasser at det er mye lettere å fly med joystick, og jeg kan tenke meg det. Spesielt under taxing er det vansklig å bruke piltastene. Fronthjulet går "hakkvis" etter hvert trykk og det blir veldig bråe bevegelser, noe som resulterer i at flyet går fra side til side når man prøver å rette det opp.

Slik som jeg har forstått det så vrir man bare på joystick. Høres litt lettere ut ja.

Får vel kjøpe meg joystick snart tenker jeg...

Hvordan åpner man dører og lukker de når man står på gaten?

Hvordan får man sånn sikkerhetsvideo når man taxer til rullebanen?

Og hvordan ser man fra passasjerhvinduet ved vingen?

Hennviser til en video på YouTube hvor alt dette vises, utrolig stilig! Er litt kjedlig å se på siden av flyet og fra cockpiten hele tiden, hehe.

Er klar over at dette er Flight Simulator X men, det skal gå på flight simulator 2004 også vet jeg.

Hvordan får man trafikk? Det hadde vært kult, blir litt mer ralistisk da på en måte.

Har sett at man kan laste ned alle trafikkbevegelser i scandinavia, i alle fall store deler av trafikken, på flight-sim.no. Må man legge inn add-on for å få trafikk? Slik som det er nå så er jeg jo helt alene i hele luftrommet, og på store internasjonale flyplasser ser det jo ut som en forlatt by i Texas.

Beklager eventulle dumme spørsmål som sikkert er irriterende at jeg spør om..

Er takknemmelig for alle svar! Håper noen kan gi en flyentussiast noen gode svar på dette :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei,

Det første tipset mitt er dette:

Kjøp en joystick.

Joystick er kanskje det lureste en flightsimmer kan ha. De gjør alt innenfor FS mye lettere. Trenger ikke å være en dyr en, bare en som har basistingene. Jeg anbefaler Saitek sine.

Når det gjelder navigering:

Det du burde gjøre her er å bruke flight planner, dette finner du ved å stå på flyplassen, og deretter trykke på [alt] også Flight-->Flight Planner. Når du får opp denne velger du en rute (slik som du sikkert har gjort før). Etter dette, går du inn i spillet igjen, og tar opp ATC vinduet. Dette er nøkkelen for å få en fin landing osv. Du trykker på "Tune ****** Clearance", og gjør det som clearance dama sier, og følger alle instruksene til ATC. Etter du har tatt av og begynt å stige til den høyden du ble fortalt av ATC at du skulle fly til, så trykker du på "GPS", og deretter "NAV" (og selvfølgelig slå på autopilot og Flight director). Nå vil flyet ditt automatisk følge GPS linja til destinasjonen. Ellers gjelder det å gjøre slik som ATC sier, altså hvis de sier du skal stige, så gjør det, hvis du må bytte radiokanal så trykk på 1 og 1 igjen, også snakker du med den nye ATC'en der. Etterhvert vil du nå marsjhøyde, og en stund etter det vil du bli fortalt å begynne nedflygningen til flyplassen, og hvilke vinkel du skal følge. ATC vil prøve å lede deg så godt de kan på rett linje inn til rullebanen. Etter de har sagt f.eks "maintain 2000 feet until registered", er det ganske mye opp til deg egentlig. Det er her joysticken spiller inn.

Når det gjelder cockpit/autopilot/vinduer osv:

Nye cockpits, og nye autopilots , som sier "600,500,400.."osv., er ting som folk har lasta ned ifra sider. De følger ikke med FS2004 originalt. Mange av disse tingene kan du finne på www.simviation.com. Jeg vil også anbefale å laste ned noen flere fly, da blir det mye morsommere i mine øyne (Jeg pleier å fly norsk F-16 :) ). Det finnes noen guider for hvordan disse installeres på siden der. Åpne dørene kan du gjøre ved å trykke shift+e, også 1,2,3,4 eller alle sammen. Tallene kontrolerer hver sin dør. Ellers så kan du bare trykke shift+e, og den vil åpne hovedutgangen. Sikkerhetsvideo og vinduer ved vingen er også ting som folk har lasta ned.

Trafikk og Flyplasser:

Dette er morsomme saker. Det finnes en stor pakke med ca. 60 detaljerte norske flyplasser som man får lasta ned gratis (freeware) lovlig på http://www.flightsim.no/norway/ . Bare følg instruksene som finnes der om installering osv, det ser mye penere ut enn det flyplassene gjør originalt. Trafikk finnes det mange forskjellige pakker som leverer. Noen av disse fungerer bedre enn andre. Jeg fant selv en pakke som het Adobe traffic pack en gang for lenge siden, og det var den beste jeg har prøvd, men jeg klarte å slette den. Men saken er at det faktisk finnes så mye tilleggspakker og mods til FS2004 at jeg aldri hadde klart å nevne alt i en post, og det meste av det er gratis. Bare lek deg litt på google. Kos deg videre som virtuell pilot;)

Skrevet (endret)

Flight planner er noe jeg er klar over og bruker ja.. :)

Prøvde det du sa og haket av på "ATC" men kom meg ikke så mye lenger.

Du trykker på "Tune ****** Clearance"

Trykker på? Det eneste som skjer om jeg kommer i kontakt med noe ATC opplegg er taxing og "nearest airport" Der er aldri noe valg om take-off osv.

fsscr084tx1.png

fsscr086wg3.png

Når det gjelder ting som man laster ned og legger til prøver jeg å være veldig forsiktig. Har lagt inn lette modifikasjoner i spillet som SAS Boeing, F-16 og litt sånn. Men etter at jeg skulle legge inn bedre kystlinjer, broer osv i Skandinavia ble hele spillet fucked up fordi jeg sikkert gjorde en liten feil med noen filer. Da måtte jeg reinstallere spillet igjen og masse dill. Så lette modifikasjoner gjør jeg, men orker ikke tunge modifikasjoner ettersom sannsynligheten for reintallering etter det er stor, for min del.

Var like før jeg kjøpte meg joystick i dag. Men tenkte jeg kunne vente for å undersøke litt mer hva som var best å få for en pris på rundt 600,- kr. Tenkte å stikke på elkjøp å kjøpe en joystick som heter LOGITECH CORDLESS FREEDOM 2.4 JOYSTICK. Funker denne til noe? http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=27286 Denne var jo veldig billig, er den fin å bruke til FS2004 tro? Lurer på å reise før de stenger i dag (18:00) å kjøpe den, siden den var så billig..

Edit: Var nettopp å kjøpte meg joystick på spaceworld, ble logitech ATTACK 3. De andre der var så dyre så.

Fyttigrisen for en forskjell! Jeg kan jo leke meg med flyet nå! Sinnsykt deilig å fly med joystick.. Nå er det bare den ATC og autopilot greia så er alt biff her :D

Endret av Mantoius
Skrevet (endret)

Som The_Sickness sier må du laste ned flere fly til Fligh sim.

Jeg vil anbefalle PMDG sin 747 og 737 serie, Wilco sin Airbus 320 serie og Level D sin 767.

Disse flyene er meget bra og det følger også med manual så man kan få en introduksjon på hvordan alle systemene fungerer. :D

For trafikk kan du bruke Radar Contact og Adobe traffic.. Funker mye bedre enn ATC som er innebygd i flight sim.

Endret av tesa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...