Gå til innhold

PC eller Mac til Grafisk bruk


Anbefalte innlegg

Hjelp!!!!!!

 

Er totalt rådvill. Jeg har solgt min AMD 1,4ghz og min PowerMac G4 450MP (2 prosessorer). Disse maskinene var nesten like raske i XP og OSX under Photoshop.

Jeg får de fleste jobbene i CorelDraw 10.0 og eksporterer til Illustrator og setter det så sammen i flere lag i Photoshop. Filene tar da ofte 700-1200Mb plass mens jeg jobber i Photoshop. Hadde tenkt meg en Creative SLIX men den tar bare 2x512Mb minne, finner i hvertfall ikke 1Gb minne som passer til en rimelig pris. Kunne tenke meg en støysvak maskin (min gamle AMD med Global Win vifte bråkte som et jetfly). I mitt oppsett med SLIX maskinen kom den på ca. 22.000,- hos Komplett m/1Gb minne. En Mac med 2x1,42Ghz og 2Gb minne koster 29.000,- (uten skjerm, SLIX prisen er med 19" Samsung 191T LCD).

Så jeg får jo mye mer for pengene ved å kjøpe PC, men føler at Macen er mye raskere ved dette bruket. Men når det gjelder internett er jo macen nærmest håpløs. Treg på mail, web osv. Dessuten må jeg bruke WinPoet på PC for å kunne laste opp nettsider og bruke FTP, finner ikke et program for OSX som fikser dette?

Kan noen hjelpe meg med en avgjørelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo ta en titt her:

http://www.digitalvideoediting.com/2002/11...macvspciii2.htm

 

Det jeg har oppdaget når det gjelder grafisk bransje (studerer grafisk ingeniør nå) er at skal man bli tatt seriøst så bør man jobbe på mac.. derimot skal man jobbe raskt og effektivt bør man jobbe på pc ;)

 

 

Dell Løsningen her har utrolig dyr rambrikke så den kommer faktisk på kr. 37000.-

 

Ellers takk for raskt svar!! (Kan ikke en gang sette inn Smil fra Macen)

Lenke til kommentar

Husk at hvis du skal sende f.eks. printjobber fra deg til trykkeri eller lignende så sitter disse som regel på Mac-utstyr.

 

Vi bruker Mac til trykksakproduksjon der jeg jobber og det skjer ofte at det er litt småproblemer med materiell som er laget på PC blant annet fordi enkelte bruker fonter som ikke finnes i rett format Mac-verdenen o.l.

 

Som regel finner man en erstatningsfont som ser bra ut, men da kan det noen ganger bli problemer med linjefall (at en lang tekst blir litt kortere eller lengre fordi avstanden mellom og størrelsen på bokstavene ikke er helt identisk med utgangspunktet og da kan en tekst plutselig bli en linje lenger eller kortere enn tiltenkt noe som kan føre til feil på trykk).

 

Når det gjelder rå ytelse i forbindelse med f.eks. Photoshop så har dog mange tester det siste året vist at en nyere PC med en prosessor fullfører tunge oppgaver mye raskere enn selv en Dual Mac. Og ikke minst til lavere pris.

Lenke til kommentar
Husk at hvis du skal sende f.eks. printjobber fra deg til trykkeri eller lignende så sitter disse som regel på Mac-utstyr.

 

Vi bruker Mac til trykksakproduksjon der jeg jobber og det skjer ofte at det er litt småproblemer med materiell som er laget på PC blant annet fordi enkelte bruker fonter som ikke finnes i rett format Mac-verdenen o.l.  

 

Som regel finner man en erstatningsfont som ser bra ut, men da kan det noen ganger bli problemer med linjefall (at en lang tekst blir litt kortere eller lengre fordi avstanden mellom og størrelsen på bokstavene ikke er helt identisk med utgangspunktet og da kan en tekst plutselig bli en linje lenger eller kortere enn tiltenkt noe som kan føre til feil på trykk).

 

Når det gjelder rå ytelse i forbindelse med f.eks. Photoshop så har dog mange tester det siste året vist at en nyere PC med en prosessor fullfører tunge oppgaver mye raskere enn selv en Dual Mac. Og ikke minst til lavere pris.

 

Har sjekket med trykkeriet, hvis jeg skal brekke et dokument så skal jeg bruke Indesign i stedet for Quark og lever dokumentet som Acrobat kjørt ut via distiller og ikke i Indesign sin egen eksport funksjon. Da skulle fontproblemer være løst!

 

Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Har sjekket med trykkeriet, hvis jeg skal brekke et dokument så skal jeg bruke Indesign i stedet for Quark og lever dokumentet som Acrobat kjørt ut via distiller og ikke i Indesign sin egen eksport funksjon. Da skulle fontproblemer være løst!

 

Jepp - dette høres korrekt ut - fikk en periode plutselig mye trøbbel med en del PDF'er og det viste seg ganske riktig at de var kjørt rett fra Indesign og ikke via distiller. Problemet oppsto selvfølgelig på grunn av at Indesign i den perioden begynte å bli mer utbredt. PDF'er som har gått via distiller er stort sett greie uavhengig av om utgangspunktet er Mac eller PC.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...