Gå til innhold

Wav og redigering


Anbefalte innlegg

Jeg har sett masse rundt på emnene her, men finner bare halvveis svar på problemne, så håper noen kan hjelpe meg:

 

Jeg bruker å ta opp på konserter jeg er. Spessielt når jeg selv er med å spiller (spiller i to korps) Jeg har Opptaker: Roland Edirol R-09, så tar jeg opp i 16bit og 44,1khz. Så setter jeg input volume på ca. 25 på low mic-gain (Den går opp til 30). Siden det er variert musikk er det vanskelig å vite hvor sterkt det sterkeste fortissimopartiene blir, så da tør jeg ikke sette den helt opp, men da blir det også litt for svakt til å høre på et anlegg,

så, jeg har til nå brukt "Nero Wav-editor" til å skru opp lyden med "Normalize", og noen ganger "volume-change".

 

 

Så spørsmålet mitt er da:

 

Blir det noe tap av noe slag av lydkvalitet osv ved at jeg skrur opp lyden på den måten, så lenge det er wav-fil, og kanskje åpner den seinere og gjør om litt til??

Sånn at jeg i teorien kan skru lyden opp og ned og lagre 1000 ganger, og ikke høre forskjell fra originalfila hvis jeg skrur lyden ned igjen?? (så lenge jeg lagrer som wav)

 

Jeg tror ikke jeg hører noe forskjell, men jeg kan jo få bedre anlegg og høytalere en gang og angrer... Tør ikke helt stole på meg selv... :no:

Har snakka med flere som sier så mye rart, men selv de der jeg kjøpte det får jeg ikke noe sikkert svar av.

 

--------------------------------------------------------------

 

Så har jeg en ting til:

 

Noen ganger - etter hvordan lokalet jeg tar opp er, så blir det litt for tørt, eller litt for mye eller for lite bass pga akustikken.

Er det mulig å gjøre forandringer på dette, og så ta det vekk, og komme tilbake original-kvalitet igjen, uten å ta vare på selve original-fila?? (når jeg seinere en gang lærer meg det godt nok til at jeg ser hva jeg burde gjort annerledes...)

 

Har ikke så lang erfaring med redigering enda, og jeg har opptak fra Minidisk gså, som det ble alt for lite bass på, så jeg holder på å spille over det å vil legge på litt bass osv. Men får det ikke helt til uten at diskanten også blir påvirka og litt rar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedrørende tap av lydkvalitet i WAV- eller andre «lossless» lydformater:

 

Det er helt klart at du taper lydkvalitet hvis du f.eks. skrur ned volumet på lydfilen med... la oss si 10 dB, lagrer den, henter den inn på nytt. Hvorfor. De «nederste» 10 dB som originalt var der i lydfilen er vekk. Det samme skjer hvis du overstyrer lydsporet slik at du går over 0 dB (Max).

 

Men har du først justert ned lydfilen 10 dB, for så å justere den opp 10 dB, for så å justere ned... osv....

Da taper du ikke lydkvalitet. Det er fordi du ikke berører data som er der. Disse data gikk tapt ved førstegangsjusteringen.

 

Forvirret? Ikke etter neste episode fra Flyndrefjes... :-)

 

 

 

Når det gjelder akustikk i rom ved opptak:

 

Her ville jeg ha gått basic. Å forandre klangen i ettertid i rommet er altfor avansert og vil påvirke opptaket uheldig. Så jeg ville heller ha:

 

1) Vært stolt over å gjenskape lyden i rommet slik den faktisk var!

2) Kjøpt en minimixer med EQ, tatt lytteprøver under øvelser osv.

3) Forsket litt på avstanden fra korpset til mikrofonene for å styre/understyre akustikken i rommet.

4) Kjøpt et lydkort med flere innganger, brukt flere mikrofoner og plassert i gruppene i korpset og ettermikset.

 

Mye kan gjøres. Men det beste instrumentet har du antakelig allerede, slik du uttaler deg: ØRENE!

 

Lykke til videre med en fin hobby!

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...