Gå til innhold

Hastighetsproblemer -Canal Digital


Anbefalte innlegg

Hei,

 

De siste dagene har jeg slitt med nettet hjemme. Har en Canal Digital-linje på omlag 7500/1500, og laster vanligvis ned i grensen under 1mb/s, men nå i det siste har ligger det på gjenomsnittlig 2-300 kb/s, og jeg skjønner ikke hvorfor. Har prøvd med forskjellige PC-er, gå kablet i routeren, annen router.

 

Prøvde også å koble meg direkte til modemet, men da fikk jeg "begrenset tilkobling". Har aldri skjedd før når jeg kobler meg direkte, så aner ikke hvorfor det skjer nå.

 

Noen som har samme problem eller har en pekepinn på hva problemet kan være?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: 1 mb = 1 millibit, 1 MB = 1 megabyte, 1 kb = 1 kilobit, 1 kB = 1 kilobyte. Pass på store og små bokstaver, for det er en STOR forskjell. Det går 8 bits på 1 byte.

 

For det andre: Har du prøvd å slå av og på alt av modem, routen osv.? Dra ut strømkabelen og sett den i igjen etter 10-20 sekunder.

 

Hvis dette skjedde plutselig uten at du forandra noen konfigurasjon på PC-en eller routeren, så kan det tenkes at problemet ligger i kablene eller systemet til Canal Digital. Spør dem om hjelp.

Lenke til kommentar
For det første: 1 mb = 1 millibit, 1 MB = 1 megabyte, 1 kb = 1 kilobit, 1 kB = 1 kilobyte. Pass på store og små bokstaver, for det er en STOR forskjell. Det går 8 bits på 1 byte.

 

Jeg har viktigere ting å pugge på som er mer i skolesammenheng;)

 

Men før du svarte på posten, prøvde jeg å ta ut og inn strømkabelen. Fikk tildelt ip-adressen uten å være tilkoblet routeren, men hastigheten var fortsatt noe liten.

Lenke til kommentar

Om du bruker mb eller MB her er jo ikke så viktig så lenge du snakker om en stor forskjell, men det er greit å påpeke for senere bruk i andre sammenhenger.

 

Hvordan tester du hastigheten? Prøvd med speedometeret til hw.no og itavisen.no?

 

Tror nesten du kommer fortere frem til en løsning ved å høre med Canal Digital om det er noen problemer i nærheten av der du bor.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å slå av og på modemet når det der skjer.

 

Forresten så stoler jeg ikke helt på alle hastighstestene.

IT-avisen og HW.no viser alt for lite på min 14 megabits linje.

 

De som gir mest korrekt resultat ser ut til å være

 

http://www.speedtest.net og

http://www.tptest.se

 

Så kan du laste ned en av de store filene fra ftp://ftp.uio.no/blast/db/

og se gjennomsnittshastigheten etter noen minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...