Gå til innhold

arbeide fra gammel harddisk i eksternt kabinett..

3c

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei sveis.

har en gammel ide disk (wd800bb) fra 2002 som til nå har stått i en maskin jeg kun har brukt til lydredigering, og musikkprogrammer. tenkte jeg skulle kvitte meg med maskinen, og kjøre hden i et eksternt kabinett. men ble plutselig litt usikker på hvordan dette ville gå. kan jeg jobbe med programmene fra denne harddsiken uten noe større risiko? (varmegang, og lignende)eller egner den seg kanskje dessverre best til å flytte på filer fra a til b.

på forhånd takk for hjelpen:)

Endret av 3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge disken ikke flyttes (for mye) mens den går, så skal ikke disken være noe problem i seg selv.

Du må passe på å bruke et ekstern kabinett med god nok kjøling - dessverre er det mange slike kabinetter som ikke klarer å kjøle disken ved konstant/langvarig bruk. Pass også på å bruke et kabinett med en forholdsvis rask overføringsteknologi slik at du slipper urimelig lange overføringstider. Den disken er vel ikke S-ATA så vidt jeg husker, så da kan du dessverre ikke bruke eSATA-tilkobling - sjekk mulighetene på maskinen din og bruk USB2 eller FireWire deretter.

PS: Så det er ikke aktuelt å bare sette den inn i hovedmaskinen din og koble den rett på hovedkortet?

Skrevet

som sagt, gammel ide disk. maskinen jeg bruker nå kjører sata. og forøvrig er intensjonen å holde filene på denne disken adskilt fra eventuelle kræsj maskinen plutselig skulle foreta seg:) mye gammelt arbeid, og tonnevis med lydfiler jeg helst ikke vil miste av den grunn. (jada, backup på plate:)usb2 og firewire er tilgjengelig, men jeg har ikke i min relativt korte søken kommet over noen kabinetter med kjøling. mulig jeg ikke vet hva jeg skal se etter her. gode tips søkes:)forøvrig var hden windowsstasjonen på den andre maskina. vil dette kunne medføre trøbbel?

Skrevet (endret)

Uansett hva du gjør, sørg for å bruke trygg fjerning når du kobler den ut/vekk fra maskinen eller slår den av mens maskinen står på... Har gått i den fellen å ikke gjort det med videoredigering (Adobe Premiere Pro), og da gikk prosjektet tapt :(

Evt. test det ut med et mindre viktig lydprosjekt/testprosjekt før du velger å la være å bruke trygg fjerning :)

Endret av Trussl
Skrevet
[...] jeg har ikke i min relativt korte søken kommet over noen kabinetter med kjøling.

Hmm... jeg tok en rask kikk selv. Og jammen ser det ut til å være vifteløst som gjelder nå for tiden. Noe som for så vidt er forståelig siden viftestøy er ganske irriterende.

Jeg ser at de fleste kabinettene i dag benytter aluminium, et metall som har gode varmeledende egenskaper. Det er nok derfor mindre risiko å kjøre vifteløst med et slikt enn med et plastkabinett fra den tiden jeg har min erfaring med eksterne kabinetter. Sørg i hvert fall for å lese noen omtaler og styr unna de som ikke får gode kritikker med tanke på varmegang. Og kjøp en bordvifte som kan blåse litt på kabinettet hvis du kjenner at det blir for varmt :)

forøvrig var hden windowsstasjonen på den andre maskina. vil dette kunne medføre trøbbel?

I utgangspunktet skal det gå bra, men du får ikke tilgang til mapper som er krypterte med mindre du eksporterer et krypteringssertifikat før du tar disken ut av den gamle maskinen. Det gjelder for så vidt DRM-baserte mediafiler også (typisk slik som musikk og film kjøpt over nett).

Evt. test det ut med et mindre viktig lydprosjekt/testprosjekt før du velger å la være å bruke trygg fjerning :)

Ja, bruk for all del trygg fjerning, ellers er det egentlig bare et tidsspørsmål før du kommer tilbake til forumet med spørsmål om hvordan du kan redde data fra disken. Dog er jeg ikke helt enig med Trussl om at du kan teste med et mindre viktig prosjekt - det er nemlig aldri noen garanti for at det går greit neste gang selv om det går greit denne gangen.

Skrevet

takker og bukker så meget for gode, utfyllende svar! :) fikk vel i grunn greie på det jeg undret meg over her:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...