Gå til innhold

Den kalde krigen


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kom opp i den kalde krigen til prøvemuntlig eksamen som skal fremføres i morgen. Jeg er ikke ute etter å få noen til å gjøre oppgaven for meg, men jeg trenger litt veiledning.

 

Har lest ganske mye om den kalde krigen. Det jeg sliter med nå er å finne ut hva jeg skal ta med i den 15 minutter lange presentasjonen. Vi har da fått de akutelle kompetansemålene i samfunnsfag:

 

Presentere en historisk hendelse med utgangspunkt i ulike ideologier. Her tenker jeg å sette kommunismen opp mot kapitalismen og blande inn Berlin-blokaden og Stalins frykt for at Tyskland ville vokse seg sterke og gå til angrep.

 

Drøfte viktige forandringer i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye forandringer. Hmm. Veiledning? :p

 

Lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart. Vil finne et kart og vise det frem ved hjelp av powerpoint, og vise hvor grensene gikk, hvor Stalins "jernteppe" lå.

 

Utforske hva som kreves for at et samfunn skal kunne holde fram å eksistere. Denne skjønte jeg ikke helt. Hva som må til for at et samfunn skal kunne klare å eksistere? Kan jeg snakke om Stalins bruk av penger, som gikk til militæret, istedenfor å hjelpe befolkningen som var utsulta og svekket?

 

Gjære greie for grunnleggende menneskerettigheter, og drøfte verdien av at de blir respekterte. Argh.

 

Setter stor pris på eventuell veiledning. Jeg ber ikke at dere gjør oppgaven for meg, det er IKKE hva jeg spør om. jeg trenger bare litt hjelp til hvordan jeg skal presentere de akutelle kompetansemålene jeg skal ha lært meg.

 

Når det er sagt hadde jeg planlagt å snakke om kommunisme/kapitalisme, Cubakrisen, USAs forhold til Sovjetunionen etter krigen, hvor de var tvunget til å samarbeide. Atombomben, planøkonomi/markedsøkonomi, Gorbatsjovs reformer glasnost og perestrojka. Noe mer dere kommer på?

 

The Cold War, en nyttig side som forteller mye om den kalde krigen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv samme oppgaven på muntlig eksamen i 10ende, og fikk 6 på den. Har dessverre klart å slette notatarket mitt, men kan komme med en del viktige punkter du burde ha med.

 

- Starten på den kalde krig (Bombingen i Nagasaki og Hiroshima)

- Tyskland ble fordelt mellom de fire seiersherrene (Usa, Storbritannia, Frankrike og Sovjet)

- USA ville skape internasjonal stabilitet og et samarbeid med Sovjet.

- Uenigheter mellom Sovjet og de allierte i forhold til syn på frihandel og demokrati.

- Avspenningsperioden fra Stalins død (1953) fram til Cuba-krisen

- Cuba-krisen

- Vietnamkrigen

- Våren i Praha

 

Ellers pugg, pugg og pugg årstider! Jeg fikk litt pes når sensor spurte meg om noen årstider og jeg glemte hva som hadde skjedd.

 

Jeg brukte http://no.wikipedia.org/wiki/Den_kalde_krigen som hovedmal, og det fungerte meget godt, så det vil jeg anbefale for deg og.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...