Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prosjekt om måling av giftige gasser i eksos - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har prosjekt på skolen der jeg skal måle diverse gasser i eksos. Målingene skal gjøres ved en sensor som er festet til en laptop.

 

Tanken var først å bare holde sensoren rett på innsiden av eksosrøret, men denne tanken ble fort forkastet fordi det ikke kom til å gi nøyaktig nok svar. Tanken nå er å lage en innredning som snurper igjen eksosrøret littegranne, ikke mye, for da risikerer vi å kvæle motoren.

 

Det problemet vi har nå er at vi må finne ut hvor varm eksosen er når den kommer ut av eksosrøret.

Er det noen som vet noen omtrentlige verdier? Går utifra at det kan variere fra bil til bil, men det finnes vel et omtrentlig tall? På skolen har vi nemmelig ikke utstyr til å måle dette (tror jeg)

 

Det blir litt kjipt hvis vi f. eks. velger isopor som byggemateriale til innredningen, så bare smelter hele greia...

 

Takker for svar som dukker opp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være nødvendig å snurpe igjen eksosrøret, gassmålerne de bruker på verksteder stikker de rett og slett bare 15-30cm inn i enderøret.

Det er jo hele tiden overtrykk i eksosanlegget, og dermed en flyt ut av det. Dermed skal det godt gjøres at det kommer noen kontamineringer av praktisk betydning.

 

Uansett, skal du likevel snurpe igjen åpningen så kan man vel f.eks. bare tre et tøystykke over enden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...