Gå til innhold

Trening råd vedrørende disse bøkene:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bare hørt om de to første, men til gjengjeld sier det seg selv at de er verdt å lese. ;)

 

Jeg ser at du bruker de engelske titlene, men verkene er mye enklere å lese på norsk eller dansk. I tillegg ville jeg dessverre styrt unna Magnus Ullelands oversettelse av Komedien. Den er vakker som bare det, men nynorsken hans er skrekkelig vanskelig til tider. Ole Meyer har gjendiktet verket på dansk, og denne versjonen er mye mer leservennlig, synes jeg. Jeg tror dette er de to eneste versjonene på norsk/dansk som er ute på markedet i dag, men det finnes selvsagt flere på bruktmarkedet.

 

Når det gjelder Aeneiden, har jeg foreløpig bare lest tre av bøkene, i en norsk oversettelse av Kristen Gundelach. Her finnes det dog også en god dansk oversettelse av det komplette verket, av Otto Steen Due. For så vidt er Aenedien mye lettere å lese på engelsk enn Komedien, og den finnes jo garantert i kjempebillige engelske utgaver.

 

Begge verkene er jo nøkkelverker i europeisk (litteratur)historie, og Dante hadde sitt store forbilde i Vergil under sitt arbeid, så de henger også tett sammen. Når de i tillegg er spennende, vakre, poetiske, rørende og så videre, synes jeg ikke det er så mye å lure på.

 

Har du lest Iliaden og Odysseen? Om Aenedien blir det gjerne sagt at verket er en slags reprise av disse, bare i omvendt rekkefølge. Aeneas' odyssé dekkes av de første seks bøkene, og i de siste seks kriges det. Med andre ord er det et eventyrlig verk som dekker det meste.

 

Komedien er også universell. Det er som oftest helvetesbeskrivelsene som lokker de fleste unge lesere, og her lar bitre Dante virkelig sine fiender (og andre) få gjennomgå. Verket er både politisk, religiøst og rent litterært og kan dermed leses på mange forskjellige forståelsesnivåer. Flott er det uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...