Gå til innhold

hvilken av disse zoomlisene bør jeg velge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal kjøpe meg zoomlinse og valget står nå mellem 2 stykk hvilken bør jeg ta

Ingen av de. Spar heller pengene og kjøp noe bedre.

 

 

Det var da voldsomt og posetive alla var da ;(

Jeg snakker med bakgrunn i egne erfaringer. Det er bedre å spare pengene og kjøpe noe som faktisk er bra, enn å kjøpe noe som mest sannsynlig ikke kommer til å falle i smak uansett. Hva med en 70-200mm f/4L? Koster fra 4000 og oppover på bruktmarkedet på foto.no.

Lenke til kommentar
skal kjøpe meg zoomlinse og valget står nå mellem 2 stykk hvilken bør jeg ta

Ingen av de. Spar heller pengene og kjøp noe bedre.

 

 

Det var da voldsomt og posetive alla var da ;(

 

Men det er sånn det er.

Det er gøy med billig telezoom helt til du ser bildene på dataen.

Men greit å ha i tilfelle naboen skulle kle seg naken(vis du husker hvor du la telezommen).

Lenke til kommentar

Dersom man er klar over hva man kjøper er det ikke noe galt i å kjøpe et billig teleobjektiv.

 

Om man er usikker på hvor mye det vil bli brukt, er fornøyd med bildekvaliteten som kitobjektivet (som jeg regner med er det eneste objektivet du har så langt) leverer, så klarer du deg fint med et billigt teleobjektiv.

 

Mange her inne skal alltid ha det beste/og/eller er entusiaster, og altså mer enn 'normalt' interessert, foretrekker bedre objektiver.

Dette kan ses på som snobberi, på samme måte som de som kjøper stereoanlegg fra HIFI-kjeder, men det er klart at man får det man betaler for, hvertfall til et visst punkt.

 

Om du ikke er en entusiast, eller har ambisjoner utover ta et bilde i ny og ne, så klarer du deg fint med et billigt teleobjektiv.

 

Ut av de nevnte objektivene ville jeg selv, uten å ha sjekket de på noen som helst måte, ha gått for Canon-objektivet.

Dette begrunner jeg ut i fra mindre zoom-omfang (noe som i teorien betyr mindre kompromisser mtp de optiske egenskapene) og bedre lysstyrke i den lange enden.

 

Du får ikke det beste, langt der i fra, men om behovene ikke tilsier at du trenger noe mer/bedre kan du like godt kjøpe et billig ett, så lenge du vet hva du kjøper.

 

Om du har ambisjoner, eller krav til bildekvalitet osv. så bør du nok høre på Gissan og se på Canon 70-200/4 L, evt om du ikke trenger så mye tele en Sigma 50-150mm f/2.8.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Men greit å ha i tilfelle naboen skulle kle seg naken(vis du husker hvor du la telezommen).

Skulle det skje, så begynner jeg ikke å lete etter en telezoom. Jeg hadde heller famlet meg fram til en saks som jeg ville brukt til å stikke ut øynene mine med, men hey - det er jo meg. Og min nabo.

Lenke til kommentar
Men greit å ha i tilfelle naboen skulle kle seg naken(vis du husker hvor du la telezommen).

Skulle det skje, så begynner jeg ikke å lete etter en telezoom. Jeg hadde heller famlet meg fram til en saks som jeg ville brukt til å stikke ut øynene mine med, men hey - det er jo meg. Og min nabo.

Du trenger en ny nabo.

Lenke til kommentar
Men greit å ha i tilfelle naboen skulle kle seg naken(vis du husker hvor du la telezommen).

Skulle det skje, så begynner jeg ikke å lete etter en telezoom. Jeg hadde heller famlet meg fram til en saks som jeg ville brukt til å stikke ut øynene mine med, men hey - det er jo meg. Og min nabo.

Du trenger en ny nabo.

Synes det er greiere å holde de plirende gluggene mine for meg selv, og ikke bry meg om hva som skjer på naboens altan ;)

Lenke til kommentar
skal kjøpe meg zoomlinse og valget står nå mellem 2 stykk hvilken bør jeg ta
Siden du ikke sier noe om behov eller bruksområde så blir det nesten umulig for folk å gi fornuftige svar. Canonobjektivet er nok det tryggeste valget av de to du nevner.

 

Jeg liker kvalitetsobjektiver men når det gjelder teleobjektiver har jeg funnet ut at lav vekt er mye viktigere enn kvalitet. Tunge objektiver som ligger på hylla tar ikke gode bilder. For andre vil det være motsatt så i hovedsak er det bare du som kan vite hva du trenger.

Lenke til kommentar
skal kjøpe meg zoomlinse og valget står nå mellem 2 stykk hvilken bør jeg ta

 

canon 75-300 1:4-5,6 III usm

 

sigma DG 28-300 1:3,5-6,3

 

Takk for alle innspill og svar

Det finnes mange flere enn disse to. Her er noen utvalgte rimelige og brukbare telezoomer:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

Av disse ville jeg ha valgt Canon EF-S 55-250IS.

 

Og her er et par brukbare "allroundzoomer":

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

 

Ellers bør du som påpekt fortelle om hva du skal bruke zoomen til, hvilket kamerahus du har og hvilke andre objektiv du har.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...