Gå til innhold

Problemer med SATA HD


Anbefalte innlegg

Har akkura kjøpt inn en ny SATA harddisk til en gammel PC jeg har hatt.

De gamle HD'ene jeg har brukt har vært IDE, så er litt n00b på SATA men hvor vanskelig kan det være? :p

 

Har kobla den i, og PC-en finner den tydeligvis, for det står navnet på HD'n når jeg skrur den på, men ikke på samme liste som CDrom (som er IDE).

Problemet er at når jeg skal installere windows kommer det opp at den ikke finner noen HD!

 

Har sett over alt i Bios og kan ikke finne HD'n der heller, men der står det jo heller ikke noe SATA greier da. Bare IDE.

 

Noen som har forslag? :p

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må antagligvis gå inn i Bios å aktivere SATA kontrolleren.

Det kan gjøres enkelt ved å gå inn i bios å trykke F5 eller F7 for å sette bios tilbake til frabrikk innstillinger.

Viss du tviler på dette eller det ikke fungerer, kan du fortelle meg hvilket hovedkort du har.

Navnet finner du enkelt med AIDA32 som er brukt til å finne frem informasjon om hardware i en PC eller du kan lese under PCI portene hva for en modell det er.

Endret av Johsse
Lenke til kommentar

ser ut som alt er enabla der. men står ikke no om no SATA greier der:S men onboard FDD controller er vel nærmeste jeg kommer.

jeg trykte control+H å kom inn i BIOS setting utility. der ligger hard disken som channel 1 master.

Endret av j0k3r
Lenke til kommentar

Du kan prøve:

-kopiere txtsetup.oem , xp folder, og Disk1 fra den HPT folder til floppy diskett.

 

-Kople kun den sata disken, ingen andre på HK.

-Starte opp med windows plate og tast F6 , så snart du ser denne meldningen

-Sett inn floppy når du blir bedt om det.

Kommer Sata disken opp i windows eller får du samme feilmeldning igjen?

 

Hvis du ser disken, la floppy stå der inne. Ikke fjerne den før like etter masknen's første reboot under installasjon. Fjerne det før POST (ikke annet enn å sikre at du ikke fjerner disketten alt for tidlig)

 

 

Hvis dette går ikke, så prøve å merke hardisken som boot disk, i den bios bilde du hadde (ctrl+H), og prøve det samme en gang til.

 

Det var noe uklare punkter vedrørende denne kontroller, så det er noe flere muligheter.

 

Men justere Sata disken for 150 MB/s og ikke 300 uansett.

Lenke til kommentar

husk også at du me se til at du ikke har en IDE disk satt til master å en SATA satt til master for uansett hvilken SATA disk du har som master har du en PATA(IDE) disk i tillegg som er master vil denne ta override, husk da å les oppå hdd hvilken plassering du må ha på den til å fungere som slave eller master. Dette er gjort på 2min :) Viss ikke det er til å forstå finnes det mange guides over dette på nettet :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...