Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd pc, ingen bilde


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har akkurat fått sammen en Pc, problemet er at jeg ikke får noe bilde. Jeg har brukt alle slags metoder som å ta vekk en minnebrikke, ta vekk unødvendige deler og sjekket at alle kabler er og deler sitter som det skal.

 

Her er specsa:

Q6600 Cpu

Samsung Spinpoint T166 500GB

2x Foxconn Geforce 8800 GT skjemkort

Asus P5N-T Deluxe Hovedkort

Corsair 620W

Samsung SH-S202J/BEWN DVD-ROM

Thermalright 120 Extreme Cpu Cooler

Antec 900 Kabinett

Crucial DDR2 2048MB CL5

Samsung SyncMaster 226BW 22" Skjerm

________________________________

 

Har hørt at P5N-T Deluxe ikke er så bra med Q6600. Burde jeg helle velge et annet hovedkort?

 

Takker for alle svar

 

 

 

Mvh

Emil EA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde en pc selv, og når jeg starta opp hadde jeg akkurat det samme problemet. Senere fant jeg ut at hovedkortet og skjermkortet ikke passet hverandre på en eller annen måte. Vet ikke, men det er mulig det som er problemet ditt? Prøv å bytt ut skjermkortet, hvis du har et annet. Hvis det ikke fungerer da heller, kan du se om porten på en eller annen måte er skadet. :thumbup:

Endret av Heine M
Lenke til kommentar

For det første, virker det som at pcen din booter eller er den helt død? Om det bare er bildet du ikke får er det ikke så mye som kan være galt: Sjekk skjerm, skjermkabel (inkludert pins) og skjermkort - prøv disse delene i en annen pc, eller prøv med andre deler i pcen din. Det kan også, muligens, være at cpu ikke sitter ordentlig i (du husket låsehendelen?), ev. ram.

Lenke til kommentar

heisann!

skulle akkurat legge inn et likt innlegg, det som er rart er at jeg har AKKURAT samma problemet og jeg har akkurat samma systemet som deg, bortsett fra at mine GT kort er asus...

 

hvis det er noen her som kan hjelpe så er det utrolig bra.. det er sånn at jeg får starta pcen, alle viftene og lysa slår seg på, men inget bilde.. Jeg kan også se at hovedkortet får strøm ettersom det lyser grønt og dene vifta som var kobla til hovedkortet og funka...

 

jeg har prøvd med bare 1 kort også, men det funker ikke da heller.

 

alle hjelp og forslag er til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Pcen booter seg opp og alt går, viftene på skjermkortet går, cpu vifta går og det lyser et sånt grønt lys i det hjørnet i høyre, harddisken går og psuen går. Alle kabler er trippel sjekket.

 

Jeg bruker en Samsung Syncmaster 226BW. Så når jeg skrur på skjermen kommer det en sånn firkantet vindu i venstre hjørne som skifter mellom analog og digital. Menyen kommer jeg ikke inn på.

 

Jeg har en følelse at cpuen ikke fungerer, jeg har ikke peiling på åsen man kan se at cpuen fungerer eller ikke. Lager prosessoren en spesiell lyd?

 

Har hørt at P5N-T Deluxe ikke leverer nok volt til Q6600. Har det noe med at det ikke kommer noe bilde?

Endret av Tigerhawk
Lenke til kommentar

haha seriøst det er akkurat det samma som meg, skifter mellom analog og digital i topperste ventre hjørnet.

 

Jeg tror også det kan være noe med prosessoren, men jeg vet ikke hva, jeg er sikker på at den ble satt helt riktig inn...

 

så ja det kan godt være et eller annet der, jeg veit at hvis det er prosessoren så ville det hvertfall være sånn som den situasjonen vi er i nå, ingen skjerm..

 

Harddisken lager ingen lyd, den bare starter opp, noe som tyder på at den kanskje ikke booter?

 

uansett, en kamerat av meg kommer med en prosessor idag som vi skal sjekke ut, jeg sier ifra om det funker eller ikke, seff. jeg tenkte det kunne være et eller annet med hovedkortet men det lyser grønt.... jeg veit ikke hvor god indikator det er men.

 

det kan også være at rammen ikke er dyttet orntlig inn i socketsene.. jeg skal prøve meg frem med noen greier idag. hehe får bare se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Den grønne LED'en på ASUS hovedkorta er der kun for og fortelle at det er tilkobla en PSU som gir strøm til hovedkortet ("standby power"). Har hatt den finessa i over et år på mitt 939 CrossFire hovedkort fra ASUS, så lenge "lampa" lyser får man og strøm på USB kontaktene - fikk lada batteri til G7 musa når PC-en var avslått pga. dette.

At skjermen får vekslende "Analog / digital" signal kommer kanskje av at maskina rebooter?

Har ingen bedre forslag enn "oppklaringa" med den "grønne lampa" (lyser når hovedkortet tar imot 5V "standby power").

Lenke til kommentar
Den grønne LED'en på ASUS hovedkorta er der kun for og fortelle at det er tilkobla en PSU som gir strøm til hovedkortet ("standby power"). Har hatt den finessa i over et år på mitt 939 CrossFire hovedkort fra ASUS, så lenge "lampa" lyser får man og strøm på USB kontaktene - fikk lada batteri til G7 musa når PC-en var avslått pga. dette.

At skjermen får vekslende "Analog / digital" signal kommer kanskje av at maskina rebooter?

Har ingen bedre forslag enn "oppklaringa" med den "grønne lampa" (lyser når hovedkortet tar imot 5V "standby power").

 

Men vil det betyr at hovedkortet funker som det skal? Har en følelse at noe er galt med hk.

 

haha seriøst det er akkurat det samma som meg, skifter mellom analog og digital i topperste ventre hjørnet.

 

Jeg tror også det kan være noe med prosessoren, men jeg vet ikke hva, jeg er sikker på at den ble satt helt riktig inn...

 

så ja det kan godt være et eller annet der, jeg veit at hvis det er prosessoren så ville det hvertfall være sånn som den situasjonen vi er i nå, ingen skjerm..

 

Harddisken lager ingen lyd, den bare starter opp, noe som tyder på at den kanskje ikke booter?

 

uansett, en kamerat av meg kommer med en prosessor idag som vi skal sjekke ut, jeg sier ifra om det funker eller ikke, seff. jeg tenkte det kunne være et eller annet med hovedkortet men det lyser grønt.... jeg veit ikke hvor god indikator det er men.

 

det kan også være at rammen ikke er dyttet orntlig inn i socketsene.. jeg skal prøve meg frem med noen greier idag. hehe får bare se hva som skjer...

 

De gule ram-slottene er defekte og kan bare ta 800MHz, så du må bruke de svarte siden de tar 1066MHz. Jeg kan ikke bekrefte at det er sant, men jeg så det her på forumet et sted at en fyr hadde problemer med minne på P5N-T Deluxe. Her står det litt:

 

Dette er et VELDIG ustabilt hovedkort (spesielt for Q6600) men med de rette innstillingene kan det bli et beinstabilt hovedkort man kan bli glad i. Er du ute etter et 780i hovedkort som du ikke trenger å konfigurere, er ikke dette noe for deg, men hvis du har en viss oversikt over BIOS og hvordan det fungerer kan dette kortet stille som et godt alternativ. Kjører dette kortet med en E6850 CPU og Kingston HyperX PC8500 1066mhz, men det tok meg en uke å få det til å gå stabilt. Hadde jeg visst minne-instillingene med en gang kunne jeg fått det til å gå normalt på 5 min. Problemet til dette kortet er at dual-chan på A1-B1-RAMslotene er defekt og klarer ikke kjøre mer enn 800mhz. Men A2-B2-slotene er i orden og kjører fint på 1066mhz med de rette timingene. Så før du installerer noe operativsystem med dette kortet vil jeg anbefale å sette RAMen i A2-B2, og gå inn i BIOS og sette FSB, memory timings og memory voltage manuelt. (optimale innstillinger finner du på RAMens produsent sine hjemmesider, i mitt tilfelle var det FSB: 1066, timings: 5-5-5-15,2T, 2.190V) Anbefales også å oppdatere til siste BIOS etter som 780i chipsettet er relativt nytt, og har fortsatt noen barnesykdommer.

 

Virker alt dette over som gresk for deg, er ikke dette kortet noe for deg. :)

Endret av Tigerhawk
Lenke til kommentar

det var rammen, så jeg har fått skjermen til å vise bilde, men det er et rent helvete å få dette stabilt, det er faktisk helt umulig.. jeg får ikke innstalert windows xp engang før det crasher.. jeg har sett at det er UTROLIG mange som sliter med akkurat det samma..

 

dette er vel det mest ustabile kortet i verden, jeg har lest at EVGA er mye bedre enn asus versjon, det er bare noe jeg har lest fra folk som klager over over at p5n-t deluxe kortet har vært en stor skuffelse

 

må innrømme at jeg har lyst å sparke inn kortet, prøver alt mulig rart for å få det til å virke, men det er jo så sinnsykt ustabilt, hvis det er noen der ut som vurderer dette kortet så må jeg fraråde dere dette på det hardeste, vet ikke hva mer jeg skal si... asus skal være en merkevare og jeg forventer egentlig at de leverer opp til navnet sitt, dette kortet er latterlig og burde blitt recalla

 

skal prøve litt til, men det kan ende opp med at jeg sender tilbake dette "fantastiske" kortet, husk du har 14 dager ubetinget angrett på fjernsalg

Lenke til kommentar
Hva gjorde du med rammen? Hvilken slot brukte du dem i og hvilken type ram har du?

 

Søk på q6600 på hovedkort delen her inne på forumet, det er en som har fått det til å funke stabilt

 

Her står det litt om åsen man stiller inn hovedkortet riktig. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...42&hl=q6600

 

Rammen var bare ikke satt inn orntlig, vi tok ut alle utenom 1, så satte vi inn alle igjen og da funka det... det er crucial ballistic 4 1g brikker.

 

men det er for ustabilt, vi klarte å installere windows etter nesten 12 timer med bare å sitte med bios.. uff.. har vært innepå den tråden samt mange andre som ligner, men jeg får det bare ikke til å funke stabilt, crasher hele tia liksom

Lenke til kommentar

Ja hva har dere gjort i bios.

 

De første er og stille minnet korrekt.

Så skal memtest86+ 2.01 kjøre.

 

Aldri prøve og boote eller installere win før dette er gjort.

 

Historien er lang for 680i,dette må gjøres riktig på nforcekort.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hvis det ikke er en stickey så bør noen lage det. en check list for hva som er galt om man ikke får signal til skjerm.

 

*ingen spacere som er feilplasert(kortslutning)?

*cpu ble riktig plasert

*skjermkort sitter ordentlig i pci-e/agp/pci sporet

*prøve med minimalt med hardware. om et pci kort er ødelagt kan det hindre pc i å boote.

*prøve med kun 1 rambrikke.

*alle kabler er montert på hovedkort, 4/8 pin kontakt for strøm til cpu.

*20/24 pin strøm til hovedkort

*noen highend kort har også en stk molex som skal koples til, ofte sli/crossfire kort.

*psu gir nok strøm?

*godt brukte psu'er "kan" få dorlig kontakt på noen av koplingene, dette kan hindre at PC-en starter.

*om du har bytta kjøler på skjermkort kan du ha vert uheldig å kjerneskada den. dette fører til at du ikke får boota.

*om det er MYE støv på ramporten kan det hindre at PC-en starter. prøv å bytt ramport, eventuelt ta vek ram og blås det bort med trykkluft.

*om det er 2 IDE enheter i konflikt kan dette hindre boot. ta vekk IDE kabel fra hovedkort og prøv igjen.

sikkert masse jeg har glemt..

 

edit: la til en ting i lista...

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...