Gå til innhold

Krav til nettverksutstyr, Network Load Balancing.


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Holder på å se litt på Network Load Balancing funksjonen i Windows 2008.

 

Har fått rimelig god snøring på hvordan protokollen fungerer i bunn, spesielt med tanke på hvordan NLB opperer i de forskjellige modiene (Cluster Operation Mode).

 

Så langt har jeg funnet ut følgende om de forskjellige modus med tanke på krav til nettverksutstyr (og forhindring av port flooding), stemmer dette?

 

Unicast modus:

- For å benytte denne modusen må NLB clusteret plasseres på et eget VLAN på switchen som deler VLAN med gatewayen på switchen. Dedikert trafikk til nodene gjøres via management nettverket da det gir best ressursutnyttelse.

- Krav til utstyr: Switch med mulighet for VLAN

 

Multicast modus:

- Samme som over med mindre switch støtter IP Multicast

- Krav til utstyr: Switch som støtter IP Multicast.

 

IGMP Multicast modus:

- Krav til utstyr: Switch som støtter IGMP snooping.

 

 

 

Jeg har en SMC6750L2 switch til rådighet for testing ( http://www.provantage.com/smc-networks-smc...l2~7SMCR012.htm )

 

Så langt har jeg fått IGMP multicast til å fungere ypperlig. IGMP snooping settes opp enkelt på switchen og port flooding er eliminert. Problemet er å få unicast og multicast til å fungere uten port flodding.

 

I Unicast, hvis jeg har forstått rett, må nodene være på eget VLAN (f.eks VLAN2, fysisk port 3-4), og være medlem av gateway VLAN (VLAN1, fysisk port 1). Klienter som kommer inn på VLAN1 vil da ha mulighet for å aksessere clusteret. Stemmer dette? Jeg har ikke klart å sette opp VLAN skikkelig enda og derfor ikke fått testet det. -- Men hvordan lar jeg andre klienter på samme switch som ikke går igjennom port 1 få tilgang til clusteret uten å lage broadcast storm?

 

Multicast, såvidt jeg ser så støtter ikke switchen IP Multicast, og denne modusen vil aldri fungere fint med denne switchen. Jeg må isåfall gjøre tilsvarende som i unicast.

 

 

 

Testoppsettet skal når ferdig kobles til en SQL server, er det da automatisk lurt å benytte to nettverkskort per node siden det vil bli litt/en del dedikert trafikk på nodene?

 

Takker for alle innspill, erfaringer og lignende. NLB er ikke den protokollen som det er lettest å finne informasjon om :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn det var i win2003, så krevde NLB 2 nic pr server, et for produksjonsnettet og et for management traffik mellom cluster member. I utgangspunktet er mgt trafikk kun intern trafikk mellom cluster member og ingen andre enn cluster member har noe der å gjøre (ingen non cluster servere og klienter).

 

Og ja, eget VLAN på mgt nettet. Gateway VLAN? Den var ny for meg :p

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet dette i Win2k3, men i Win2k8 hvertfall er det ikke påkrevd med to NIC.

 

Gateway VLAN, da tenker jeg det VLANet som er tilkoblet nettet, typisk det VLANet alle VLAN på switchen deler...

 

Nå er testoppsettet flyttet til nytt bygg, kommer tilbake med rapport når jeg får testet litt til.

 

Edit:

 

Men er det riktig det jeg har forstått, at jeg må ha en IP Multicast enabled switch/router for at Multicast skal fungere skikkelig?

Endret av tore-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...