Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet hovedkort, etter det kan jeg ikke boote eller bruke sata disken min?


Anbefalte innlegg

hei.

byttet nylig hovedkort til k9n sli platinum,disken windows er installert på er en IDE disk.

 

etter jeg hadde koblet opp og skulle starte pcn så kommer den til "load screen" på windows vista og så er det stopp, den står og går på loading screen i evighet. slutter aldri.

 

jeg har prøvd og formatere jeg har prøvd og reinstallere windows , jeg har prøvd linux, jeg har prøvd bart pe.

 

både linux og bart pe klarer og få tilgang til HDD men ikke windows, funker heller ikke og boote opp fra windows cd`n. klarer og boote opp vis jeg fjærner partisjonen på HDD men når jeg prøver og lage en ny partisjon i windows så bare henger den seg og funker ikke.

 

trenger hjelp fort for det er den eneste hdd jeg har som er "stor"

 

 

Info:

Samsung 320GB HDD (SATA)

 

MSI k9n sli platinum, chipset nforce 570 sli

 

AMD athlon 6400+ X2

 

corsairs 2GB 6400

 

IDE HDD:seagate 200 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke helt klart hvilken disk som er problemet her, du har en IDE og en SATA. Mulig det trengs å laste SATA driver for det nye hovdkortet. Hva skjer hvis du prøver å boote fra CD med bare en av de koblet til?

 

dvd rommen min er jo også ide,

men selv om jeg kobler ut alt av ide hdd og bare booter opp fra dvd`n så hjelper det ikke.

så lenge det er en partisjon på sata disken så funker ikke det å boote opp med windows

Lenke til kommentar
Altså er det sata disken som er problemet, har du prøvd å laste inn sata driverne fra MSI for det nye hket ditt?

nei har ikke prøvd og laste ned drivere for jeg vet ikke om noen drivere for sata, de fleste sidene jeg har lest om sata så står det at det ikke finnes noen drivere for sata, de skal bare funke

Lenke til kommentar

Tror ikke du har lest veldig mye hvis du er i trua at sata "bare skal funke", det er overstatement deluxe. Stikk over til MSI og skaff deg driverne. Har også vært borti flere tilfeller hvor Vista ikke har klart å boote når man har satt i ny disk i forbindelse med sata, det er såvidt jeg har skjønt noe å gjøre med boot sektoren, men det skal neppe gjelde for deg som har partisjonert og greier.

Lenke til kommentar

Ville vært fint om du fortalte hva du faktisk gjorde under installasjonen. Den linken i forrige post fører forøvrig til nvidia, ikke til msi.

 

Har du forsøkt å opprette partisjon og formatere i Bart istedet for med vista cden? Et annet alternativ er jo å kjøre ide disken som systemdisk, det har jo i utgangspunktet lite å si siden du kan sette opp partisjoner som du vil.

 

Det er også et spørsmål om du har sjekket at hovedkortet ikke er SATA selv om du nettopp har byttet det. Om disken er SATA II kan det også være et problem, men det er ikke så veldig sannsynlig siden disken gjenkjennes.

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Ville vært fint om du fortalte hva du faktisk gjorde under installasjonen. Den linken i forrige post fører forøvrig til nvidia, ikke til msi.

 

Har du forsøkt å opprette partisjon og formatere i Bart istedet for med vista cden? Et annet alternativ er jo kjøre ide disken som systemdisk, det har jo i utgangspunktet lite å si siden du kan sette opp partisjoner som du vil.

 

Det er også et spørsmål om du har sjekket at hovedkortet ikke er SATA selv om du nettopp har byttet det. Om disken er SATA II kan det også et problem, men det er ikke så veldig sannsynlig siden disken gjenkjennes.

 

1.den linken er til nvidia fordi det er det chipsette som er på hovedkorte som er med sata drivere, går du på msi og finner drivere til hk mitt der så får du opp samme driverene som nvidia har.

 

hvordan jeg installerte er jo ganske enkelt, installer og la den gå ferdig akkuratt som et spill.

 

2.jeg har formatert med bart pe , jeg har formatert med linux jeg har formatert med seagate sin discwizard

 

ide disken er alle rede system disk, det er den jeg har windows på.

 

 

3. hk er sata II kompatibelt men trur disken er sata bare men det er jeg ikke sikker på.

men skal ikke ha noe og si for det gamle hk mitt var akkuratt det samme på sata delen

Lenke til kommentar

Ok, da er det jeg som har misforstått.

 

Du har windows på ide disken og dette er en reinstallasjon etter at du byttet hovedkort (?)Videre kommer du greit inn i windows såsant disken ikke er partisjonert ennå (?) Men når du har kommet inn i windows og forsøker å partisjonere disken så stopper windows opp (?) Og hvis du partisjonerer disken med Bart først så vil ikke windows laste (?)

 

Jeg har ikke vista, så dette kan muligens ikke stemme for deg. Logg inn i windows. Hvis du får opp en dialogboks om at windows har funnet en ny disk, trykk cancel om du kan gjøre det. Gå så inn i kontrollpanelet, administrative verktøy, computer management, disk management. Du skal se disken din der. Høyreklikk der det står disk x (hvor x er tallet som representerer disken din) og velg create basic disk (ev. slett først om det står dynamic disk), hva skjer da? Kan du så lage en primær partisjon, og ev. formatere?

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Ok, da er det jeg som har misforstått.

 

Du har windows på ide disken og dette er en reinstallasjon etter at du byttet hovedkort (?)Videre kommer du greit inn i windows såsant disken ikke er partisjonert ennå (?) Men når du har kommet inn i windows og forsøker å partisjonere disken så stopper windows opp (?) Og hvis du partisjonerer disken med Bart først så vil ikke windows laste (?)

det er helt riktig!

 

 

Jeg har ikke vista, så dette kan muligens ikke stemme for deg. Logg inn i windows. Hvis du får opp en dialogboks om at windows har funnet en ny disk, trykk cancel om du kan gjøre det. Gå så inn i kontrollpanelet, administrative verktøy, computer management, disk management. Du skal se disken din der. Høyreklikk der det står disk x (hvor x er et tall) og velg create basic disk (ev. slett først om det står dynamic disk), hva skjer da? Kan du så lage en primær partisjon, og ev. formatere?
har prøvd dette i vista men når jeg prøver og gjøre det i disk management så bare henger den seg når jeg prøver og formatere den. Endret av thunstop
Lenke til kommentar

ok, så du er sikker på at den er satt som basic disc og ikke dynamic. Går utfra at du mente at den henger når du prøver å partisjonere i posten over (?)

 

Jeg vil tro at det enten er et Sata driver problem (men du har installert nye drivere, riktignok ikke de MSI anbefaler, men de burde likevel virke), det er en bios setting som må gjøres (vanskelig uten å se biosen, men det kan f.eks. være feil driver order, om du har det valget i bios) eller det kan være det samme problemet som har dukket opp en del om at vista har hatt problemer med å boote når det legges til disker, og som det ikke finnes noen klare svar på såvidt jeg skjønner. Må tenke litt på dette.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...