Gå til innhold

Hardware.no: lanseringsguide - hva er poenget


Anbefalte innlegg

de gangene jeg har lest lanseringsguiden og lett etter en spesiel produkttype har jeg i alle tilfeller kun funnet produkter som allerede er lansert. og informasjonen som er tilgjengelig da, er bortimot blåkopi av prisguiden.

 

jeg forutser at motargumentet vil være at det ofte er vanskelig å vite noe konkret om leveringsdatoer og det derfor er vanskelig å fylle opp de kommende mnd. og det er for så vidt greit. men dersom dette er tilfellet kan ikke lanseringsguiden rettferdiggjøre sin eksistens lengre.

 

det er jo ofte mer effektivt å sjekke produkter i prisguiden, og da kan dere heller datostemple oppføringene i prisguiden med en lanseringsdato enn å skryte på dere en lanseringsguide.

 

det blir litt som ei lokalavis her i byen - de hadde til slutt så lite stoff at blekka ble tynnere enn tolags dasspapir. da er det bedre å la være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må jeg nevne at jeg ikke har noe som helst med lanseringsguiden å gjøre.

 

Jeg er litt usikker på hva du egentlig er ute etter. Du mener lanseringsguiden ikke fortjener livets rett, men kommer ikke med noen forslag eller stiller noen konkrete spørsmål. Du skal så absolutt ha lov til å være negativ til guiden, men da er løsningen like enkel som den er god - ikke bruk den.

 

Det stemmer at informasjonen du finner i lanseringsguiden og den du finner i prisguiden er nært knyttet sammen, faktisk er lanseringsguiden bare en kalender-basert visning av produktene i prisguiden. Hvis det kun er produktinformasjon du er ute etter, duger prisguiden bra. Er man ute etter å finne informasjon om kommende produkter, er lanseringsguiden et flott verktøy. Hva er egentlig problemet?

 

Sammenlikningen med en lokalavis på størrelsen med dopapir klarer jeg forøvrig ikke å forstå, en lanseringsguide tilfører jo bare mer til nettstedet - ikke mindre.

Lenke til kommentar
Først og fremst må jeg nevne at jeg ikke har noe som helst med lanseringsguiden å gjøre.

 

Jeg er litt usikker på hva du egentlig er ute etter. Du mener lanseringsguiden ikke fortjener livets rett, men kommer ikke med noen forslag eller stiller noen konkrete spørsmål. Du skal så absolutt ha lov til å være negativ til guiden, men da er løsningen like enkel som den er god - ikke bruk den.

 

Det stemmer at informasjonen du finner i lanseringsguiden og den du finner i prisguiden er nært knyttet sammen, faktisk er lanseringsguiden bare en kalender-basert visning av produktene i prisguiden. Hvis det kun er produktinformasjon du er ute etter, duger prisguiden bra. Er man ute etter å finne informasjon om kommende produkter, er lanseringsguiden et flott verktøy. Hva er egentlig problemet?

 

Sammenlikningen med en lokalavis på størrelsen med dopapir klarer jeg forøvrig ikke å forstå, en lanseringsguide tilfører jo bare mer til nettstedet - ikke mindre.

 

jeg tror du er litt rask her, eller så må jeg være enda mer tydelig.

 

poenget var helt enkelt at det er ikke noe informasjon å hente fra lanseringsguiden. de er få kommende produkter, stort sett bare nåværende, og derfor forstår jeg ikke vitsen med å lansere dette som et eget "element".

 

jeg sier jo ganske tydelig at prisguiden inneholder omtrent den samme produktinformasjonen som lanseringsguiden. hvorfor har vi da lanseringsguiden. kan jeg bli mer tydelig her? hvorfor.

 

du sier " Er man ute etter å finne informasjon om kommende produkter, er lanseringsguiden et flott verktøy." - men dette stemmer jo ikke i det hele tatt. for det første er det nesten ingen kommende produkter i lanseringsguiden - som sagt, bare nåværende. og dersom poenget er å datostemple når produkter slippes på markedet kan vel dette enkelt gjøres ved å legge inn en tekstlinje med "lanseringsdato" i prisguiden.

 

sammenligninga med den tynne lokalavisen er kanskje så enkel at du ikke ser den - lanseringsguiden har jo ikke noe innhold! det er bare produktene fra prisguiden, plotta inn i en kalender med noe vakker grafikk. og det er -nesten ingen- "kommende produkter".

 

det byr meg i mot å gjenta meg selv så mange ganger som jeg har gjort her, men jeg håper du forstod mer nå. i så fall er det verdt det.

 

edit: du sier at jeg kommer ikke med noen spørsmål eller forslag - emnetittelen min er spørsmålet. hva er poenget med en lanseringsguide?

 

og forslag, vel, hvis ikke du klarer å ressonere deg frem til et forslag ut fra det jeg beskriver som det jeg mener er et problem kan jeg si det: få inn flere produkter i lanseringsguiden eller legg den ned.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg må si meg enig i det OP sier. "Lanseringsguiden" (om den har rett til å bli kallt det) forstyrrer kanskje ikke fra å bruke resten av siden, men jeg vil påstå at hele funksjonen er ubrukelig slik den er nå. Jeg har ihvertfall, på tross av flere forsøk på froskjellige produkter, aldri klart å grave frem noe brukbar informasjon fra lanseringsguiden som ikke også er direkte kopi fra prisguiden (som er en ypperlig funksjon forresten).

 

Sannheten er vel det at om den fjernes eller blir værende, så har det lite å si. Det er ingen som gidder å bruke den uansett. menyen i toppen hadde fått litt ekstra plass til noe annet, og det er vel det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror ikke alle helt har forstått hvordan lanseringsguiden kan brukes. Den er ikke verdt noe som et oppslagsverk. Om du ser etter lanseringsdatoen for et konkret produkt er det like bra å søke i prisguiden, som mange nevner.

 

Hvis det er kommende produkter i en kategori du er ute etter er prisguiden utrolig tungvint og uoversiktlig å bruke. Den har ikke en gang alt innholdet, såvidt jeg kan se.

 

Jeg skulle kjøpe meg ny mobil for en måneds tid siden. Den skulle kjøpes rimelig snart, da den gamle hadde tatt kvelden. Da brukte jeg lanseringsguiden for å se om det kom noe de neste ukene som var verdt å vente på. Og det var flere innslag der da. Det er det også i dag. Dere tvilere bør ta en titt på mobil-kategorien, der er det MANGE produkter, langt fram i tid.

 

Jeg tviler ikke på at lanseringsguiden kan forbedres med mer innhold, men det blir for dumt å si at den er ubrukelig eller ikke har livets rett. Da har dere misforstått hele konseptet.

Lenke til kommentar

jeg tror ikke jeg har misforstått konseptet, for jeg forsøkte på samme måte som deg å lete etter et produkt etter kategori. Såvidt jeg husker var det cpu jeg skulle ha. i dette tilfellet var prisguiden fullstendig ubrukelig på dette området - selv om jeg jobbet etter detr konseptet du mener lanseringsguiden har.

 

kanskje funker den til mobiltelefoner. Det er i så fall bra, fordi jeg mener jo dette er en tanke som har potensiale i massevis. Imidlertid har mine erfaringer ensidig vært at denne tjenesten ikke har livets rett, da den informasjonen jeg søker er mye bedre tilgjengelig i prisguiden.

 

som jeg sa, det er sjelden (ikke aldri, men sjelden) interessant å lese om lanseringsdatoer på produkter som allerede er lansert - og siden resten av informasjonen er godt tilgjengelig i prisguiden (som allerede av andre er beskrevet som en veldig bra tjeneste, noe jeg er svært enig i) har lanseringsguiden etter min mening ikke livets rett i sin nåværende form.

 

misforstå meg rett - jeg mener ikke å rakke ned på lanseringsguiden eller skyve den ut i kulda på noe vis. men den har ikke noe å bidra med, annet enn å gi falske forhåpninger til en stakkar som browser etter kommende hardware som ender opp med å kun finne ting som allerede er i nettbutikkene. Så jeg håper enten den blir kraftig forbedret med noe frisk og pågående research, eller stuet bort i et kott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...