Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen er på randen av et sammenbrudd


Anbefalte innlegg

Først info om maskinen:

 

PC: Fujitsu Siemens AMILO Pro V2085

OS: MS Windows XP SP2

 

Problem:

I går begynte maskinen å oppføre seg rart. Den ble fryktelig tregt og hang seg opp mange ganger. Etter å sjekket så fant jeg ut at 100% av cpu'en var i brukt i tillegg til store deler av vekslefil. Jeg trodde kanskje det var noe spyware som laget krøll og sjekket maskinen med SAS, combofix og hijackthis, men til ingen nytte. Alt var i skjønneste orden ifølge disse programmene.

 

Maskinen har også problemer med oppstart. Etter å ha trykket på power knappen så lyser en lampe for "power" , men skjermen er fortsatt svart. Viftene starter, men maskinen gir ingen tegn til oppstart. Det optiske drevet fungerer for det jobber hvis jeg har en cd/dvd i den. Etter et par forsøk så starter maskinen og jeg har bilde på skjermen, men tastaturet fungerer ikke. Jeg kommer ikke inn i bootmenyen og får heller ikke gjort noe annet. Tastaturet er helt dødt under oppstart, i Windows fungerer det som det skal. Når maskinen først starter så booter den som vanlig til Windows, dog er den treg med å fjerne "velkommen" bildet.

 

Jeg tenkte først på å kjøre en ny installasjon av Windows, men når tastaturet ikke fungerer under oppstart så går jo ikke det.

 

Noen som har en formening om hva som kan feile maskinen ? Jeg har ikke installert noen nye suspekte programmer den siste tider, så jeg kan ikke se hvor problemet kan ligge. Den siste uken har maskinen kun blitt brukt til word, filmer og web browsing. Jeg skal ha hjemmeeksamen snart og trenger en maskin som jobber på lag med meg!

 

På forhånd Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å sjekket så fant jeg ut at 100% av cpu'en var i brukt i tillegg til store deler av vekslefil.

 

Hei!

 

Hva var det som stod og herja på 100%? Hva het prosessen?

 

/Insane1

 

Det var det programmet jeg kjørte der og da, f.eks firefox.exe og svchost.exe som krevde mest.. Men det ser ut som jeg har funnet løsningen nå. Ut av det blå så installerte jeg speedfan bare for å sjekke temperaturen på maskinen. Der viste Temp1:91c og Temp2:80c BOOM! Der var løsningen. Vifta på maskinen har tydeligvis ikke fungert som den skulle. Så jeg skrudde fra hverandre maskina og blåste bort litt støv og sjekket alle skruer. Løsnet også kjøleribba til prosessoren og festet den igjen. Etter dette skrudde jeg på maskinen, tastaturet fungerer under oppstart og temperaturen ligger på henholdsvis 46c og 31c :) Dette er jo en mye lavere temperatur, men er den lavt nok? Jeg er usikker på hvor temperaturen på laptoper pleier å ligge.

 

Tror jeg skal være sjeleglad for at jeg fant det ut så fort, var nok ikke langt unna et stykk brent prosessor!

Endret av Gulliksen
Lenke til kommentar
temperaturen ligger på henholdsvis 46c og 31c

 

Hei!

 

Går ut ifra at dette er en lappis med Pentium M735 eller noe i den duren. Den temperaturen er ikke noe nytt for slike prosessorer, så det burde gå helt fint. Du så jo selv hvor høyt den gikk før den skapte problemer ;) Amilo maskiner er kjent for å være støvmagneter (trust me, jeg har skrudd en del av dem selv), så å holde disse støvfrie er alfa og omega for lang levetid på maskinen :)

 

Flott at du fant ut av det så fort!

 

/Insane1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg må dessverre bumpe denne igjen!

 

Maskinen er fortsatt ikke god. Jeg trodde alt ville løse seg med en liten "utblåsing" , men ting har bare fortsatt. Jeg tror det kan være den innebygde vifta som sliter. Den går bare når den selv vil. Har sjekket den for støv og den er ren.

 

Noen som har noen tips til forskjellige kjølingsmetoder jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Hvor varm blir egentlig prosessoren nå da? Det burde ikke være overoppheting som er problemet om den bare ligger på 40-30 grader C.

 

Den ligger på 90grader nå. Selv om jeg har tatt ut batteriet. Nå har jeg hatt kjøleribba avmontert i en time, men når jeg skrur den på og starter maskina igjen så går den rett opp på 90grader igjen. :/

Men hvis prosessoren ligger på 90grader burde ikke vifta gå på høygir da ? Den starter bare sporadisk og virker ikke som den bryr seg om temperaturen!

Lenke til kommentar

Tja de aller fleste vifter burde normalt ved oppstart gå på høygir og deretter regulere seg selv ned. Gjør den dette?

Det er nesten rart at prosessoren blir så fort varm hvis den termiske pastan og kjøleribba har ordentlig kontakt+at vifta vertfall blåser litt?

Men dog jeg har ikke så god peiling på hva som er normalen ved bærbare og hva "normale" temperaturer er. Noen bærbare har jo helt avsindige temperaturer på CPU som normalen.

Lenke til kommentar
Tja de aller fleste vifter burde normalt ved oppstart gå på høygir og deretter regulere seg selv ned. Gjør den dette?

Det er nesten rart at prosessoren blir så fort varm hvis den termiske pastan og kjøleribba har ordentlig kontakt+at vifta vertfall blåser litt?

Men dog jeg har ikke så god peiling på hva som er normalen ved bærbare og hva "normale" temperaturer er. Noen bærbare har jo helt avsindige temperaturer på CPU som normalen.

 

Normal temp ved vanlig bruk(ikke spilling etc) pleier å ligge på 46grader +/-. Vifta går på høygir et par sek under oppstart før den kutter ut. Det har den alltid gjort så det er normalt. Det er tror er at kjøleribba ikke har skikkelig kontakt. Er usikker på hvor hardt jeg skal skru til skruene til kjøleribba. Det er skruer med fjærer som blir brukt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fjernet thermal paden fra ribba og lagt på artic silver 5 på cpuen, men det ser ikke ut til å ha noen som helst virkning! Maskinen starter fortsatt kun når han selv vil og når jeg først kommer inn så ligger tempen på 90 og 81grader. Det som er rart er at når jeg kjenner på ribba etter å ha skrudd av maskinen så holder den langt fra 90grader. Da ville jeg jo brent meg. Etter å skrudd av ribba og kjent på cpuen så holder den en lavere temp enn ribba. Jeg begynner å gå tom for ideer her. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Du har fem års reklamasjonsrett, hvilket betyr at butikken skal reparere maskinen for deg. Sannsynligvis gjelder ikke denne når du har åpnet maskinen og utsatt den for ESD, men du bør ta kontakt med de.

Lenke til kommentar
Tja temperatursensoren kan jo ta feil da ;)

Sier temperaturmåleren i BIOS det samme?

 

Er det ellers noen problemer egentlig bortsett fra at CPU "tilsynelatende" er på 90 grader C?

 

De gangene jeg får startet maskinen så fungerer ikke tastaturet under boot så jeg kommer ikke inn i BIOS for å sjekke temperaturen.. Temperaturen er nok reel for maskinen jobber veldig tregt når jeg først kommer inn. CPU use står stort sett på over 90%..

 

Du har fem års reklamasjonsrett, hvilket betyr at butikken skal reparere maskinen for deg. Sannsynligvis gjelder ikke denne når du har åpnet maskinen og utsatt den for ESD, men du bør ta kontakt med de.

 

Jeg får sende en mail eller ringe til komplett og spille dum! hehe. Det er så typisk at maskinen skulle streike nå som jeg har mange innleveringer på høgskolen!

Lenke til kommentar

Kan du ikke i mellomtiden stille boot.ini til safemode, slik at du booter rett inn der da.

 

Sikre deg at du har nødvendige drivere som du kan installere, etter at du eventuelt avinstallerer noen av dem.

 

Så prøve systemet ditt litt fra denne kanten, ikke noe nettverk, fjerne antivirus og firewall saker, fjerne alle tilleggs programmer for overvåkning/temperatur målere og alt det der.

 

Det er i det minste, tiltakk som vil ikke berøre hardware, slik du ellers har prøvd til nå, og ikke umulig at du får spørsmål om det er noe som prøvd, før du sender maskinen inn.

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å boote maskinen i safemode uten nettverk. Da Virket det som maskinen jobbet bedre. Temperaturen lå fortsatt på 90grader, men vifta gikk for full guffe.. Det gjør den ikke i vanlig modus. Så noe skjer jo her..

 

Kjente forresten på kjøleribba og den var fortsatt veldig varm, men jeg kunne jo ta på den så 90grader kan den jo ikke holde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...