Gå til innhold

Arbeide som sjåfør...


Anbefalte innlegg

Jeg er nå i en fast jobb, men motivasjonen begynner å svikte. Lurer derfor på å begynne å kjøre lastebil. Har vært i kontakt med flere trafikkskoler med tanke på lastebillappen, men det er ikke gratis. Et lastebilkurs koster rundt 30.000kr.

 

Jeg lurer derfor på hvordan jobbmarkedet er for nyutdannede sjåfører med C-lappen, og hvor mye kan man tjene som sjåfør?

Er det noen sjåfører her som kunne tenke seg å si litt om jobben sin hadde det vært supert :)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får 150 kr timen for å kjøre lastebil, som er hva en gjennomsnittlig sjåfør for distribusjon har. Er ce 4.000 ledige sjåfør-stillinger i landet, så er bare å velge å vrake hvor du vil. Jeg ble ansatt i februar, av en i et større firma som hadde hørt rykter om at jeg hadde C-lappen, å ringte i januar å avtalte intervju. Var på jobb-intervju i 2 minutter før han spurte etter skatte-kortet mitt, for en sjåfør for han var så kostbart at han ikke kunne la slike sjanser gå fra seg. Trur jeg har blitt kontakta av ca 10 stk som ville ha meg som sjåfør, etter å ha lagt ut en CV på finn.no

Men husk at om du bare har lastebil-lappen, så kommer du ikke no lenger. Må nesten ha alle ekstra-kursa som ADR-kurs, truck-fører-bevis, kran-bevis osv før du kan velge å vrake.

Lenke til kommentar

Er utrolig mange forskjellige varianter av transport, så må nesten bare prøve deg frem til du finner noe du trives med. Selv kjørte jeg vekselsflaksvogntog og stortrivdes egentlig med det. Men vil anbefale deg å ta med deg "E" delen samtidig, da får du mange flere muligheter. ADR er vel også obligatorisk fortsatt, så ta prøva på biltilsynet så du får beviset(ikke krav). Truck,kran osv er det egentlig liten vits å bruke tid å penger på, en evt arbeidsgiver hjelper deg med dette om du må ha det i jobben. Når du får tilbud om jobb som er fristende, så ikke si "ja" med en gang, men sjekk litt rundt firma/bileier, er ikke alle som er like seriøse.

Var selv i fast jobb før jeg begynte med dette. Var en liten guttedrøm som begynte å våkne litt så sa opp jobben og tok CE og senere D, som jeg i dag livnærer meg på.

Lenke til kommentar

ADR er ikke obligatorisk lenger. Eneste man lærer ved et C-kurs nå, er at ADR har noe med farlig gods å gjøre. det er det. Sjøl måtte jeg ta full pakke ved siden av, med både tank, klasse 1 og grunnkurs. Var 4 dagers obligatorisk kurs, som ble avslutta med prøve på biltilsynet, og har 5 års gyldighet før man må ta nytt kurs og ny prøve helt på nytt. Trur det kosta rundt 10.000 kr (men jeg fikk det heldigvis sponsa da). Vurderer å kjøre opp på E til sommern, men i og med at jeg bare er 19 år å må holde meg under 5-mils-reglen, så har det liten hensikt å sattse all sin kapital på det når det er såpass lite vogntog som kjører under 5-mils-reglen. Får med andre ord ikke bruk for CE i jobb før jeg er 21. Kran utvider bare mulighetene for hva du kan kjøre litt. Er en del biler med kran, å er mye lettere for en arbeidsgiver å gi deg jobben, når du har "full pakke", enn at han skal begynne å innvisetere en formue i å sertfisere deg opp. Veit det er en del arbeidsgivere som kvier seg for det.

Lenke til kommentar

Å jobbe som sjåfør er alle tiders det. Men også her er det noen skjær i sjøen som man fort kan "kjøre på" som fersking.

Jeg har nå kjørt i 9 år og er på mitt 8 år i det firmaet jeg kjører nå.

 

lønna er 140 kr pr time. Når du velger arbeids giver så begynn med å ta en titt på bil parken. er det eldre biler med mye små sår og små skader så kan det være en lastebil eier med "dårlige" kontrakter som kjører for knapper og glansbilder. her er det nepp mye lønns økning å finne. hvis du blir tilbyd begynner lønn som er lavere en den lønna de som jobber der fra før har ja da kan du styre unna. Med dagens sjåfør mangel tilbyr ingen seriøse lastebil eiere nybegynner lønn. Du er for verdifull og SKAL rett inn på full lønn fra dag 1. prøveperiode på 3 eller 6 mndderimot er vanlig.

 

Havner du hos en bileier som har kontrakt med et stort firma som Tollpost Schenker DHL etc , så vær ops på at du vil møte en del dritt i fra kjøre kontorer osv. Her (nå snakker jeg Distrubisjon) er det tidsfrister og ordet Kvalitet som gjelder. du får ikke mange dagene i fred før det forventes at du kan din rute og rekker å levere,alle leveransene samt innhentingene. samtidig vil nesten alltid de som har erfaring prøvå dytte på deg leveringer de har som grenser til den ruta du får. ikke vær under dannig men ha rak rygg og si Nei. de gir seg når de skjønner at du ikke er lett lurt. :)

 

kjørekontoret vil vise liten forståelse for at du må stå i 3 kvarter for å holde kjøre og hvile tiden, men det er bare for å være tøffe i trynet. vær glatt og la allt sånt tull de sier bare renne av deg. ta ingen ting personlig.

 

Men pass alltid på og være hyggelig mot kundene og lyv aldri. og vær ærlig og seriøs, så går allt alltid bra.

 

Langtransport: her er det også noen ting å følge med på.

 

først vil jeg nevne tidsfrister. de er ofte stramme og det er liten tid for et ekstra stopp. Her har også traffikk bildet mye å si. er det kø så er det kø, men forvent ikke at en kunde som venter på varene ( og som ringer kjørekontoret) vil vise noen forståelse for at du har stått i kø. er det kø og du nærmer deg tiden for hviletid kan du like godt stoppe på et egnet sted å stå i 45 minutter. da er kanskje køen redusert og du får 4,5 timer du kan kjøre jamt uten å måtte stange i køen. utenlands kjøring har jeg ikke erfaring med så den kan jeg si lite om. men et godt råd. står det mye utenlandske øst europeiske semitrailere og vogntog på det stedet du har tenkt å overnatte så prøv å stå et annet sted hvis du har igjen litt kjøre tid. ellers er sjangsen stor for at du våkner opp med tom diesel tank og ingen ekstra lykter markerings lys osv. det er synd men de stjeler som ravner.

 

styr unna bemmanings byråer som søker sjåfører og vikarer. da kommer du i et dårlig lys hos medarbeidere på bedriften du kommer til av den enkle grunn at de fleste har mye dårlig erfaring med sjåfører fra bemmaningsbyråer. de er ofte mer interisserte i å gå sykemeldte en å jobbe. det er bare slik det er. gå direkte til bil eieren istedet da får du fort spm om du kan starte i morgen.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...