Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC...


Anbefalte innlegg

Planlegger å oppgradere en gammel PC (PIII 500mhz, 256mb ram, 80GB, Geforce 2 PRO, oppgradert litt selv..) med en ny prosessor... Vet egentlig relativt lite om hovedkort o.l. så jeg lurer da bare på hva jeg må "passe på".

 

Prosessoren skal selfølgelig være rundt 1800-2000 mhz og de samlede kostnader bør helst ikke overskride 1500kr. Er det da noen anbefalinger på hovedkort/prosessorer... Må jeg bytte ut minnet og annert. Passer det til kabinetet?

 

Enkle ting som å bytte graffikort/minne/harddisk er jeg helt komfortabel med. Men jeg er bare litt "newbie" når det kommet til hovedkort og sånt. Så kort fortalt...

 

ØNSKER SVAR PÅ HVORDAN JEG BØR OPPGRADERE EN 500MHZ MASKIN TIL UNDERKANTEN AV 2000MHZ. TIPS/HINT OG GODE FORSLAG SETTES PRIS PÅ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du kan bruke samme hovedkort som en PIII 500Mz kjører og oppgradere til en PIV 2.0Ghz. :roll: FSB og muliplier er nok forskjellig :roll: Du sier du ikke vil bruke mer enn 1500? Må nok det om den på død og liv skal oppgraderes.

 

Du trenger:

1. Nytt hovedkort.

2. DDR RAM brikke®

 

Vil nok koste deg rundt 2000 da...

 

Håper jeg ikke glemte noe der :roll:

 

Edit: Jo selvfølgelig, prosessoren selv.. doh..

 

en 1.8 ghz PIV koster ca 1300 med Prisguide søk :shrug:

Lenke til kommentar
Planlegger å oppgradere en gammel PC (PIII 500mhz, 256mb ram, 80GB, Geforce 2 PRO, oppgradert litt selv..) med en ny prosessor... Vet egentlig relativt lite om hovedkort o.l. så jeg lurer da bare på hva jeg må "passe på".  

 

Prosessoren skal selfølgelig være rundt 1800-2000 mhz og de samlede kostnader bør helst ikke overskride 1500kr. Er det da noen anbefalinger på hovedkort/prosessorer... Må jeg bytte ut minnet og annert. Passer det til kabinetet?  

 

Enkle ting som å bytte graffikort/minne/harddisk er jeg helt komfortabel med. Men jeg er bare litt "newbie" når det kommet til hovedkort og sånt. Så kort fortalt...  

 

ØNSKER SVAR PÅ HVORDAN JEG BØR OPPGRADERE EN 500MHZ MASKIN TIL UNDERKANTEN AV 2000MHZ. TIPS/HINT OG GODE FORSLAG SETTES PRIS PÅ...

 

Vel, det du helt klart må skifte ut er i allefall hovedkort og cpu. Det eneste realistiske alternativet his du vil holde deg under 1.5k er vel et litt eldre hovedkort som st0tter sdram og en amd xp 1800+ cpu eller noe lignende. Du burde kanskje sjekke bruktmarkedet.

 

Det beste er vel å koste på maskina 2k penger og kjøpe ny ram i tillegg til et hovedkort som støtter ddr-sdram.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl NOK 709

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl NOK 600

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl NOK 572

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl NOK 109

 

HK med lyd og usb 2.0

AMD 1800+

512MB ram

Passende stillegående kjøler

Pris: 1990 (frakt kommer i tillegg).

 

Du kan selvsagt spare litt penger på å velge en løsning basert på sdram, men det taper du vel mye på. Med dette setupet pluss ditt gamle skjermkort kan du faktisk spille for eksempel unreal2 med akseptabel ytelse.

 

Ellers er det ikke utenkelig at du får 500 spenn eller noe hvis du selger ditt gamle hk+cpu+ram.

 

.eLM.

 

[Endring]

Forresten burde disse komponentene fungere fint med ditt gamle kabinett. Hvis du har uflaks kan det hende du har en svært svak psu eller en dårlig en og da kan det bli verre. Jeg er ikke sikker på hvor bra en psu må yte for å greie å kjøre dette setupet, men jeg regner med at sjansen for at det blir for krevende er svært liten.

Lenke til kommentar
[Endring]

Forresten burde disse komponentene fungere fint med ditt gamle kabinett. Hvis du har uflaks kan det hende du har en svært svak psu eller en dårlig en og da kan det bli verre. Jeg er ikke sikker på hvor bra en psu må yte for å greie å kjøre dette setupet, men jeg regner med at sjansen for at det blir for krevende er svært liten.

De går sansynligvis veldig bra det. Hvis det ikke er noe sånn spesial lagd dell kabinett eller noe i den duren da...

 

PSU: Det burde holde. Jeg vil ikke tro du har behov for mere enn 250W til det der, å jeg tror heller ikke det svaker enn 250W PSU i en 500MHz maskin :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...