Gå til innhold

AMD X2 4000+. Jeg trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en amd x2 4000+ som jeg vil overklokke så mye som overhode mulig. Jeg har den på 2.52GHz nå, men dette er ikke nok:p Jeg har ikke rørt volten enda, den er på stock (1.3v). Hvordan skal jeg klare å tyne prosessoren min? Og hva er den høyeste volten jeg burde bruke (med tanke på skade av cpu osv.)

 

Jeg har:

 

CPU:AMD athlon X2 4000+

HK: Asus crosshair M2

Ram: 2x2GB Corsair XMS2 PC6400 @ 800Mhz

OS: MSWvista x64

PSU: 850W something

 

Forrsten: Nå er cpu @ 10.5x multiplier @ 240,00mhz

Endret av C0rt3z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokke så mye som mulig men samtidig ha det stabilt nok til 24/7 bruk? Jeg hadde en X2 4200+ Toledo tidligere, og den kjørte jeg på 2,85ghz til 24/7 bruk, og maksa den på 3,2ghz.

 

Last ned CPU-Z og post bilde av klokken derifra. Så er det lettere å guide deg videre i klokkingen.

 

Det er som regel to ting som avliver komponenter ved overklokking, for høy spenning, eller for høye temperaturer. Så du bør også skaffe deg Everest og følge med temperaturene før du øker spenninga til cpuen. Hvor mye spenning du maks bør gi er litt vanskelig å si. Det går som regel på hvor mye is du har i magen, men det er vel ikke anbefalt å gå over 1,6v på en AMD 64. Jeg selv dro min opp i 1.67v på det meste husker jeg, men da var jeg nervøs for om den ville starte i det hele tatt. :) Har du vannkjøling er det sikkert ikke noe problem å kjøre med så høy spenning, men ikke med luftkjøling.

 

Skal du derimot klokke til 24/7 bruk, så bille jeg ikke hatt noe stort mer enn +- 1,5v på cpuen, hvis temperaturene tillater det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt ved cpu-z greia. Jeg kjører luftkjøling, men jeg har god "airflow" i PCen, så det er ikke et veldig stort problem sånn sett. Jeg har max temp på rundt 40 grader under max load, samme hvor lenge den står på. Så jeg regner med at jeg kan tyne den litt til. Jeg skal uansett snart kjøpe ny cpu, så det er ikke verdens undergang om denne ryker. Skal ha meg en saftig phenom når de nye uten b2-stepping kommer. post-119112-1204394164_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Prøv å senk HT link en liten smule, så skal du se at det løsner. Sett HT multipliern til 3x.

 

Spenninga til cpuen kan du vente litt med i første omgang, dette er siste inngrep når man klokker. Jo lavere spenning jo bedre med tanke på cpuens levetid og temperaturer.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ja, reduser den til 3x eller 4x. Hastigheten på HT har ikke så mye å si enten den er på 400 eller 900mhz. Har sett tester på det før, og forskjellene er kun marginale.

 

Confirmed.

 

Jeg har x2-3800 på 2700MHz og 1,55v.

Det jeg gjorde for å finne max OC på CPU:

Sette HTT til 3x som det allerede er forklart. Denne kan stå slik hele tiden.

Satt på ram divider ( <0) slik at ram aldri kjørte på mer enn spec når jeg øker FSB.

Øker FSB til ting klikker->øke VCORE->reteste.

 

Når jeg fant max OC på CPU, så tok jeg ned multiplier på CPU og begynte å øke ram divider ( >0).

Tror mine DDR1 "OCZ-en-eller-modell-som-jeg-ikke-husker-i-hodet" ligger på 255MHz. Spenningen på ram kan jeg sjekke når jeg kommer hjem om det er interessant.

 

MERK at jeg har s939, og ikke AM2 slik du har. Så den VCORE som jeg bruker, kan være for mye for din. Min CPU er bygget på 90nm tech.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Jeg satte HT til 3x (mellom cpu og N.bridge, og mellom N.bridge og S.bridge). Da klarte jeg å få ca. 4 Mhz mere ut av cpuen, så jeg tenkte at det sikkert er bedre å ha 1200mhz HT enn å ha 800 og en cpu på ca. 50Mhz mere. Jeg har ikke økt volten enda, men for å være ærlig så trenger jeg ikke mere cpu kraft foreløpig. Jeg skal kjøpe phenom X4 9900 når den en gang kommer ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...