Gå til innhold

Handling av nytt surround set.


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer(les:skal) å kjøpe et nytt surround set til TV stua. Har atm. LG "VirtualSurround", husker ikke helt produktnavn, men skal i utgangspunktet gi meg surround med et 2.1 system da. Føler ikke at dette funker helt, så har planer om å kjøpe et nytt.

 

Har i utgangspunktet ikke satt noe budsjett, men penger er egentlig ikke noe problem, men ser for meg at jeg ønsker å bruke under 10 høvdinger. Prøver å se forskjellen mellom de forskjellige høytalerne og forsterkerne men alt ser veldig likt ut, bortsett fra pris og utseende.

 

Rommet jeg skal ha det her i, er 7m x 10m elns. En helt vanlig stue i en blokk. Utseende er viktig, har en stilren stue, så svart eller hvite høytalere er nødvendig. Ønsker heller ikke noen svære høytalere, da jeg verken har plassen eller syns det er noe spess pent(det kan jeg vente med til jeg får eget rom for storskjerm:)). Å ha mulighet til å henge det oppp veggen er et pluss.

 

Skal hovedsaklig brukes til film og PS3, skal selvfølgelig også brukes til musikk, men jeg er ikke spesiel sær på dette området.

 

Mener også jeg har hørt/lest om 7.1 system som skal være det nyeste, er dette riktig?

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer(les:skal) å kjøpe et nytt surround set til TV stua. Har atm. LG "VirtualSurround", husker ikke helt produktnavn, men skal i utgangspunktet gi meg surround med et 2.1 system da. Føler ikke at dette funker helt, så har planer om å kjøpe et nytt.

 

Har i utgangspunktet ikke satt noe budsjett, men penger er egentlig ikke noe problem, men ser for meg at jeg ønsker å bruke under 10 høvdinger. Prøver å se forskjellen mellom de forskjellige høytalerne og forsterkerne men alt ser veldig likt ut, bortsett fra pris og utseende.

 

Rommet jeg skal ha det her i, er 7m x 10m elns. En helt vanlig stue i en blokk. Utseende er viktig, har en stilren stue, så svart eller hvite høytalere er nødvendig. Ønsker heller ikke noen svære høytalere, da jeg verken har plassen eller syns det er noe spess pent(det kan jeg vente med til jeg får eget rom for storskjerm:)). Å ha mulighet til å henge det oppp veggen er et pluss.

 

Skal hovedsaklig brukes til film og PS3, skal selvfølgelig også brukes til musikk, men jeg er ikke spesiel sær på dette området.

 

Mener også jeg har hørt/lest om 7.1 system som skal være det nyeste, er dette riktig?

 

Takker for all hjelp :)

 

 

7.1 er vel det nyeste mener jeg.

men klarer ikke helt å se behovet i en slik stue.

 

Men det er kanskje bare 2 høyttalere som blir ekstra kostnad.

 

men du kan se litt hos eltek, dem har noen flotte ferdighøytallere, og trur du havner rundt 10 000,- med alt, jeg går utfra att du har dvd spiller.

gå inn på nettbutikk og hjemmekino pakker, og se på audio pro.

 

Dette er fine høyttalere som gir ett godt preg i stua, og ganske så bra lyd for prisen å regne, men havner nok på 12 000,- med forsterker og sub.

 

Det fins også en pakke til 7 000,- der, den er veldig bra for prisen, men er ganske store front høyttalere og mangler sub.

10" sub selger dem faktisk for 3 000,-

 

www.dynabel.no

Lenke til kommentar

7.1 ser jeg ingen spesiell grunn for å kjøpe, da det stort sett bare finnes 5.1 lydspor.

Dessuten blir det dyrere, eller så ¨å kvaliteten ned.

 

Men først; er rommet virkelig 7x10 meter? Det er 70kvadrat!

 

Hvis penger ikke er noe problem, og du vil ha noe pent, så kan du se på et anlegg med B&W XT4, B&W XT2 og B&W XTC. Det spiller knallbra, (har hørt XT2, og de er imponerende gode), men så koster det 35K bare for høyttalerene :p

 

Litt ned, men fortsatt stilig, velspillende, (og dyrt), har du B&W CM7, B&W CM1 og B&W CMC.

Den løsningen kommer på ca 23 000kr.

 

Enda rimeligere, litt mindre bra, og kanskje ikke fullt så stilig, men i alle fall sort:

B&W DM683/B&W DM684, B&W DM685/B&W DM686 og en B&W HTM61/B&W HTM62.

Kommer deg på alt fra 14 til 19 000kr, med mindre du vil nøye deg med små høyttalere forran også, da kan du komme under 10 000 for høyttalerene.

 

(Men regn med en del avslag i prisen om du kjøper et helt anlegg hos samme forhandler)

 

Skal du ha en subwoofer, så koster det også sitt, men jeg er ganske sikker på at løsningen for deg ligger i en XTZ, som gir mye mer for pengene enn hva de fleste andre kan tilby. En 10" koster 3000 + 250kr i frakt. 8" koster 1700,-, mens en 12" koster 3700,-.

 

Men over til litt mer sansynlige pakker, (la ut en del dyre fordi du sa at pengene egentlig ikke betydde noe :p):

 

En ferdig pakkeløsning som kan duge, er Dali Concept 6 høyttalersystem som koster 9000,-.

Det vil nok også JBL Cinemasound gjøre også.

 

En seriøs pakke som jeg har tro på at kan være spennende, er en pakke med System Audio SA1530, System Audio SA505 og System Audio SA510AV. (kommer på litt under 10 000).

 

Så over på forsterkersiden, som må tilpasses høyttalerkjøpet.

Uansett vil jeg anbefale noe med støtte for HD-lydformatene, men jeg venter med å anbefale noe til du har funnet ut hva slags høyttalere du kunne tenke deg.

 

Det finnes plenty med andre, og rimeligere alternaltiver, men jeg mener jeg har plukket ut de peneste som også gir god lyd.

Ferdigpakkene fra Elkjøp og andre elektronikkforetninger ser kanskje litt mer elegante ut for noen, men de spiller som regel helt ræva. Derfor har jeg ikke anbefalt noen av de :)

 

EDIT: hvis du kan leve med litt trefarge i stua, så kan du se på DENNE hjemmekinopakken fra DynaBel. Den skal visst være ganske bra, og er rimelig.

 

EDIT2: leste nå etterpå at du foretrekker små høyttalere, og da er en del av løsningene jeg har funnet litt upassende ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, begynner å vurdere stående høytalere forran faktisk, men bak må det bli noen mindre som jeg "gjømme" litt.

 

Sånn, hvor stor forskjell er det på lyden på et set som ikke har så store høytalere, som feks: http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,183&id=149

 

Hva med denne sammen setningen da?

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...7,179&id=19 (bak)

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...7,180&id=24 (center)

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,181&id=843 (bass)

 

Edit: Så nettopp at http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alersystem_.htm er kanskje en mulighet. Hva slags forsterkere ville du evt anbefale til et sånt høyttaler set?

 

Edit2: Jeg tok nok i litt hardt foresten, tok øyemål. Skrittet opp nå. Virker som stuen er mer 5mx6m :)

Endret av artaz
Lenke til kommentar

Hehe, 5x6 meter stemmer nok litt bedre ja ;)

 

Små høyttalere vil lage mindre lyd i mellombassen, noe som subben må kompensere for hvis du skal ha litt volum i det området. Og når subben må spille så høyt som 150Hz høres det fort fælt ut.

gulvstående fronter vil tilføre mye mer trykk og "varme" i lyden, og det vil høres mye mer troverdig ut. Samtidig vil det også blir vesentlig bedre å spille musikk med store høyttalere forran.

 

Noe mindre enn 1x4" bak, og 1x6,5" forran vil jeg ikke anbefale hvis du også skal ha litt god musikkgjengivelse.

 

QLN er jeg ikke helt trygg på å anbefale, så jeg lar være.

Velodyne subber er tradisjonellt veldig gode, spesiellt til hjemmekino. Men jeg tror som sagt at en XTZ 10" vil være det mest fornuftige kjøpet om du skal ha en subwoofer utenfor en pakkeløsning.

 

Concept 6 pakken er grei, og Basis 100 subben som følger med skal visst være ganske god i forhold til størrelsen og de tidligere Dali subbene.

Likevel er den nok ikke i nærheten av like god som XTZ 99 W10.16,som i utgangspunktet koster omtrent det samme.

XTZen kan du også få i pianolakk, uten tillegg i prisen.

Å kjøpe Dali høyttaleren løst og en XTZ 10" subb vil koste deg ca 1500kr ekstra, men det kan jo hende du får litt rabatt hvis du kjøper 5 høyttalere, hvem vet.

 

Til Concept 6 pakken ville jeg kjørt på med en Onkyo TX-SR605.

Dette fordi det er den rimeligste surroundrecieveren jeg vet om som har innebygget dekoder for HD-lydformatene. Siden du har PS3, må du ha en surroundreciever med dekoder for de lydfromatene, siden PS3 ikke dekoder signalene, men kun videresender dem. (Noe jeg er ganske sikker på)

Den er også kraftig nok til å kunne gi deg en god filmopplevelse, og ikke er den fryktelig stygg heller, synes jeg.

 

I tillegg må du påregne noen hundrelapper i kabler.

Høyttalerkabler til 20-30kr meteren, to HDMI kabler (en inn til recieveren, og en videre til TVen), en subwooferkabel og eventuellt andre signalkabler du måtte mangle.

HDMI kabelen kjøper du billigst mulig, for det er ingen forskjell på signalkvaliteten til disse, men legg gjerne i 50-100kr for å få en litt penere en :)

Høyttalerkablene kan du godt kjøpe hos HiFi Klubben, og der mener jeg at QED Micro er et godt alternaltiv til bak og centerhøyttaleren, mens du godt kan kjøpe QED Original til frontene, om du kjøper gulvstående.

 

Så et fryktelig godt råd helt til slutt: hør før du kjøper, og hør på mest mulig forskjellig.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg ville gi trådstarter et "hot" tips om receiver her. NAD T744 på hifiklubben er satt ned til ca 2500 fra over 4000, så om du har begrenset budsjett så får du en del for pengene der.

 

 

Steike, den forsterkeren leverer 50W som en Yamaha 100W ikke greier.

 

Hørte den forsterkeren med store gulvhøyttalere og det rocka som juling.

Lenke til kommentar
NAD forsterkere er kjent for å være strømsterke ja.

 

Takker for hjelp, virker som jeg kommer til å gå for DALI Concept 6 pakken og Onkyo TX-SR605, ideelt sett. Evt bytte ut sub'n mot en annen en, tenkte jeg skal ta meg en tur ned til hifiklubben til uka, men hvilken reciever/forsterker på hifiklubben vil gi samme ytelse som Onkyo TX-SR605? Er jo ratt muligheter for litt avslag hvis jeg handler alt der. :)

Lenke til kommentar

Skal du ha surroundreciever mer dekoder for HD-lydformatene hos HiFi Klubben må du opp i DENON AVR-2808 som koster 10 000! Den er til gjengjeld kraftigere og nok også mer forseggjort, men det gjenspeiles i prisen.

 

Alternaltivet er å klare seg med delvis støtte, som innebærer at du må servere et ferdig dekodet signal, og det må skje i signalkilden. Det er kun enkelte spillere som gjør dette, og PS3 er ikke en av de.

 

Rent effektmessig tror jeg at du kan gå så lavt som Cambridge 340R for å nå det omtrentlige nivået som Onkyoen er på. (Cambridge oppgir 650W, mens Onkyo oppgir 630W)

Men en mer realistisk motstander vil nok være Cambridges 540R, selv om det ikke virker som en "fair fight" om du bare ser på strømtrekket.

Men det er vanskelig å spå, da produsentene oppgir så forskjellige spesifikasjoner. De oppgir ikke strømtrekket på samme måte engang!

Lenke til kommentar

Oki, litt opp igjen i pris da. La nettopp merke til at hifi center kjeden også har en butikk her i byen, så tenkte jeg skulle stikke innom der også og sjekke ut hva de kan komme opp med.

 

Hvordan vil http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,183&id=810 være samenlignet med dali settet og hva slags reciever har de der, sammenlignet med Onkyo TX-SR605 igjen.

 

La merke til at http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=231&id=934 også er på tilbud. er denne noe tess?

Lenke til kommentar

Den JBL pakken spiller nok ganske bra, men hvordan det vil høres ut kontra Dali Concept pakken tør jeg ikke uttale meg om.

Men ser du på prisen, så har jo JBL pakken kosta nesten dobbelt så mye som Dali Concept pakken, og det er jo et godt tegn.

I tillegg er høyttalerene en del tyngre, noe som også er et godt tegn.

 

JBL går for å være gode på "kino-lyd", men lytt for all del til alle muligheter før du kjøper.

Lytt også til noe til det dobbelte av budsjettet, slik at du har en liten pekepinn på "hvordan det skal være".

 

Onkyo recieveren er ikke noe kraftverk, men den har faktisk et betydelig høyere strømtrekk enn den H/K recieveren, (merkelig nok?).

H/K lager kvalitetsforsterkere som leverer godt over hva det står de skal gjøre, men de er litt som NAD; de kutter ut de aller nyeste finessene for å få mest mulig effekt og lydkvalitet.

 

Hvis du vil ha dekoder for HD-lyd, så må du opp i pris hvis du skal ha en annen reciever enn den Onkyoen.

Lenke til kommentar

Jeg må ha en reciever som dekoder hd signal, det er jeg sikker på. Men hvordan ser du om en reciever kan gjøre dette? Er det "HDMI (v. 1.3a) Audio and Video Processing" som er kjennetegnet? Tenker nå på recieverne hos hifi center kjeden, så jo en pioneer nedsatt til 10lapper der, men finner ingen kjennetegn.

 

Når man hører på et anlegg, er det noen tips om hva man skal høre etter. Jeg er ikke vant til å høre på anlegg og bedømme.

Lenke til kommentar

Det står hvilke lydformater recieveren klarer å dekode.

HD-lydformatene heter Dolby True HD og DTS HD, så vet du det ;)

 

Når du skal lytte til et anlegg, så må du bare lytte etter detaljer, og passe på at du liker klangen i høyttalerene.

Noe av klangen er det forsterkeren som bidrar med, men høyttalerene betyr mest.

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å først høre på noe som er langt over ditt budsjett; hør gjerne på toppmodeller. Da vet du nemlig hvordan det skal høres ut, og det blir da lettere å sammenligne det du hører etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...