Obonden Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Lager enkle nettsider på jobben til enkle brukere... Der har jeg bl a link til noen bilder, jpg-filer. Når disse bildene er store åpner bildet seg i redusert format og man kan etter en stund (pga jobbens trege linjer...) få opp forstørrelsesglasset i nedre høyre hjørne. Klikker man der åpner bildet seg i normalt format. Ikke alle brukerne skjønner dette, så jeg vil ha en løsning der bildet a) enten åpner seg direkte i naturlig format eller b) at linken åpner jpg-fila i programmet Paint eller lignende. Hva går, hva anbefales? Kanskje en løsning c)?
Ekko Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Hvis du istedenfor å åpne bildet direkte åpner en html-side som viser bildet vil det vel ikke resizes?
Arve Systad Skrevet 28. februar 2008 Skrevet 28. februar 2008 Lager enkle nettsider på jobben til enkle brukere... Der har jeg bl a link til noen bilder, jpg-filer. Når disse bildene er store åpner bildet seg i redusert format og man kan etter en stund (pga jobbens trege linjer...) få opp forstørrelsesglasset i nedre høyre hjørne. Klikker man der åpner bildet seg i normalt format. Ikke alle brukerne skjønner dette, så jeg vil ha en løsning der bildet a) enten åpner seg direkte i naturlig format eller b) at linken åpner jpg-fila i programmet Paint eller lignende. Hva går, hva anbefales? Kanskje en løsning c)? Problemet du beskriver her ligger i Internet Explorer, ikkje i bildet/nettsidene sjølv. Evt. går det jo an å legge bilda inn i ei ellers tom HTML-side slik som Ekko skriv over her. Mitt tips: Bytt nettlesar. Opera og Firefox er gode alternativ.
Svinks Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Lager enkle nettsider på jobben til enkle brukere... Der har jeg bl a link til noen bilder, jpg-filer. Når disse bildene er store åpner bildet seg i redusert format og man kan etter en stund (pga jobbens trege linjer...) få opp forstørrelsesglasset i nedre høyre hjørne. Klikker man der åpner bildet seg i normalt format. Ikke alle brukerne skjønner dette, så jeg vil ha en løsning der bildet a) enten åpner seg direkte i naturlig format eller b) at linken åpner jpg-fila i programmet Paint eller lignende. Hva går, hva anbefales? Kanskje en løsning c)? Dersom brukerne bare skal se bildet, og ikke trenger det i høy oppløsning for å jobbe videre med det, vil jeg anbefale at du reduserer alle bildene ned til f.eks. 800 pikslers bredde. Da blir bildene mindre, både i filstørrelse (gir raskere nedlasting) og i fysisk størrelse på skjermen, slik at et ikke blir noe behov for å zoome med forstørrelsesglassikonet, så sant de ikke har svært små skjermer eller nettleservinduer. Dersom brukerne trenger bildet i stor oppløsning, bør du vurdere å lage en thumbnailside med ennå mindre versjoner der man kan se bildene uten for mye venting og behov for å zoome. Hver thumbnail kan da være link videre til bildet i full størrelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå